شماره: 354247 تاریخ : 1397/05/22-04:25:18

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد؛

آغاز به کار بازار بهینه سازی سوخت و محیط زیست در مراحل پایانی / امکان کاهش هزینه برق و گاز برای مشترکان کم مصرف

مشترکان کم‌مصرف در چارچوب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست می‌توانند هزینه برق و گاز را در سبد هزینه‌ای خود به صفر کاهش دهند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس کمیسیون تخصصی شواری عالی انرژی کشور با اعلام این مطلب افزود: دستورالعمل‌های اجرایی آئین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حال تدوین است و براساس سازوکار تعین شده در این بازار، مصرف‌کنندگان می‌توانند با صرفه‌جویی در مصرف انرژی و فروش گواهی‌های صرفه جویی انرژی در بازار بهینه‌­سازی انرژی و محیط­زیست، هزینه‌های برق و گاز مصرفی خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

احمد کفاشی با بیان اینکه عملکرد بازار براساس اختلاف قیمت بخشی و زمانی حامل‌های انرژی و محیط ­زیست خواهد بود، اظهار کرد: مصرف‌کنندگان می‌توانند با صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز ، میزان صرفه‌جویی شده را با تعرفه برق یا گاز مصرفی دریافت کرده و در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر بورس با قیمت توافقی به سایر مصرف‌کنندگان بفروشند.

 

وی افزود: گواهی صرفه­‌جویی انرژی، اوراق بهاداری هستند که نشان دهنده حق مالکیت بر مقدار مشخصی از میزان انرژی صرفه‌جوئی شده از یک حامل انرژی براساس گزارش امکان­‌سنجی طرح صرفه‌­جوئی انرژی در یک دوره زمانی مشخص است که توسط نهادهای تخصصی و فنی بهینه‌­سازی انرژی و محیط­زیست براساس دستورالعمل‌های مصوب کمیسیون صرفه‌­جویی انرژی صادر شده و در بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست قابل معامله است.

 

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در آخرین جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی کشور با تعیین تکلیف تدوین آیین‌نامه‌ها و  نظام ثبت، اندازه‌­گیری و راستی­‌آزمائی صرفه­‌جوئی انرژی، مقرر شد شرکت بهینه‌­سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق  (ساتبا)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان حفاظت محیط­زیست آیین‌نامه‌ها و نظام‌نامه‌های مربوطه را تدوین و به کمیسیون تخصصی ارایه کنند.

 

کفاشی‌ افزود: نظارت بر عملکرد فعالان در بازار بهینه‌سازی انرژی و محیطزیست از جمله وظایف کمیسیون صرفه‌جویی انرژی خواهد بودکه شامل اعضای کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی کشور به همراه وزارت راه و شهرسازی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی ایران است.

 

وی‌ با تاکید بر این نکته که دوره زمانی صدور گواهی صرفه­‌جویی انرژی توسط شواری اقتصاد تعیین و تصویب خواهد شد، گفت: در صورت درخواست دارندگان گواهی صرفه‏‌جوئی انرژی به دریافت حامل انرژی صرفه‏‌جویی شده، شرکت‌های دولتی تامین‌کننده انرژی مربوطه  موظف هستند، معادل انرژی صرفه‌‏جویی شده مندرج در گواهی صرفه‏‌جویی نسبت به تحویل همان میزان حامل انرژی (حسب درخواست دارنده گواهی در نقاط مورد نظر در شبکه انرژی­رسانی موجود و دارای ظرفیت لازم) اقدام کنند. همچنین تحویل­‌گیرندگان حامل انرژی می­‌توانند براساس مقررات موجود نسبت به دریافت مجوز فروش حامل انرژی با استفاده از ساز و کارهای بورس عمل کنند.

 

رئیس کمیسیون تخصصی شواری عالی انرژی، این بازار را فراگیر خواند و اظهار کرد: فعالان بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست؛ مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی، شرکت‌های خدمات انرژی، شرکت‌های دانش بنیان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان حامل‌های انرژی، صادرکنندگان حامل‌های انرژی، تمام شرکت‌های فعال در حوزه انرژی، نهادهای تخصصی و فنی، کارگزاران بازار بورس و اشخاص حقیقی هستند.

 

لازم به ذکر است، آیین‌نامه فعالان بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در آخرین جلسه شورای عالی انرژی کشور به ریاست دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به تصویب رسید و در اسفند ماه 1396 توسط دکتر محمدباقر نوبخت دبیر شورای عالی انرژی و  رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اغاز-به-کار-بازار-بهینه-سازی-سوخت-و-محیط-زیست-در-مراحل-پایانی-امکان-کاهش-هزینه-برق-و-گاز-برای-مشترکان-کم-مصرف.bos