شماره: 304260 تاریخ : 1396/06/25-03:02:57

آخوندی : همچنان مقابل شهرفروشی می ایستیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: 19 میلیون نفر بد مسکن داریم و ادامه راه گذشتگان در واقع خواسته سوداگران شهری است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، عباس اخوندی در مراسم تکریم حناچی و معارفه معاون جدید شهرسازی و معماری گفت: در مفهوم شهر دچار سرگشتگی هستیم و مفهو م شهر به معنای انضباط قانون حق مداری را از دست داده ایم و شهری که عرصه تاخت و تاز سوداگران بود و انان تصمیم می گرفتند کجا و چه بسازند ؛ کیفیت ندارد. وقتی نظام شهرنشینی از قاعده خارج می شود با یک تصمیم دولتی به قاعده خودش باز نمی گردد.

وی ادامه داد: انچه ما در حال حاضر می بینیم فرسودگی شهرها از درون و حاشیه نشینی و بی انضباطی از برون است ، 15 میلیون نفر در تهران و پیرامونی ان زندگی می کنند که 25 درصد جمعیت شهری ایران است .

اخوندی تاکید کرد:راه ناپیموده بسیاری را در پیش داریم، وضع شهرسازی در ایران بسیار آشفته است و تا رسیدن به مرحله ای که قابل قبول باشد کار بسیار سختی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تهران 500 هزار خانه خالی داریم و از طرف دیگر عده ای در فلاکت زندگی می کنند، در کشور نیز 19 میلیون نفر مسکن بدی دارند . ایا این عدم تعادل را می توان با دستور برطرف کرد؟رسیدن به اجماع برای شهرنشینی و یک فهم کار سختی است .

وی تاکید کرد:اگر فکر می کنید رشد و توسعه به مفهوم ادامه شهرفروشی است من نمی خواهم عضوی از این روند باشم تا شهر بفروشم و ساختمان سازی در ایران توسعه داشته باشد.

اخوندی تصریح کرد: ظرفیت جمعیت پذیری تهران بالای 11 میلیون نفر است و قرار بود براساس طرح جامع 8.7 نفر زندگی کنند که هنوز تمام فشار این است این روند ادامعه پیداکند.

وزر راه و شهرسازی گفت: شهر باید نشانی از ایران داشته باشد هزاران میلیارد تومان هزینه شهر پرندو پردیس شددر اینها چه نشانی از ایران می بینید؟آخر کار می توانیم بگوییم در ناکجاآباد زندگی می کنیم. واقعا راه سختی را در پیش داریم و برگشتن به مفهوم ایران در کشور به معضل تبدیل شده است.

وی با انتقاد از برخی عملکردهای شهری تهران اظهار کرد: اگر آقای نجفی (شهردار تهران) دو میلیون نفر به جمعیت پذیری تهران اضافه کند باید بگوید عملکرد خوبی داشته است.

آخوندی با بیان اینکه ساختن خانه در بیابان مسئله حاشیه نشینی را حل نمی کند، اظهار کرد: صحبت کردن ها بسیار پرهزینه است دو بار استیضاح شده ام و هیچ برایم مهم نیست. وقتی در مقابل سودداگران شهری می ایستید این بی هزینه نیست. فکر می کنم آخر کار آمده ایم هزینه بدهیم و اگر نمی خواستیم می رفتیم همان زندگی دانشگاهی را ادامه می دادیم.

وی گفت: باید اینقدر با هم گفت وگو کنیم تا ببینیم آینده شهرنشینی کشور چیست. افرادی که شهرنشینی را به این وضعیت رساندند اکثرا از معماری اسلامی ایرانی حرف می زدند اما آخر کار در کشور بیغوله ساختند.

وی با اشاره به اینکه 24 میلیون خانوار و 27 میلیون خانه در کشور داریم گفت: واقعا وضع مسکن مردم خوب نیست.

 معاون سابق وزیر راه و شهرسازی: 1300 شهر مصوب داریم

 پیروز معاون سابق وزیر راه و شهرسازی گفت: در دوره قبل 800 شهر وجود داشت که امروز به 1300 شهر مصوب رسیده است.

مراسم تکریم پیروز حناچی و معارفه معاون جدید شهرسازی و معماری اقای ایزدی با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وزارت راه و شهرسازی در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شدد.

در ین مراسم حناچی معاون سابق شهرسازی و معماری گفت : شورای عالی شهرسازی را در نیمه دوم سال 92 زمانی تحویل گرفتیم که در تصمیم های کلان جایگاهی نداشت.

وی ادامه داد:تمام تلاش ما برای اصلاح کمسیون ماده 5 بود که مسیر جداگانه ای در تهران و شهرهای کوچک طی می کرد و نقطه عطف این فعالیت این بود که تمام مصوبات کمسیون قبل از اجرا باید اطلاع رسانی می شد و هر مصوبه ای که اعلام عمومی نمی شد، رسمیت نداشت.

وی تصریح کرد : در شهر تهران نیازمند تغییر رویکرد بودیم و به شهردار هم گفتیم که ناچار به تغییر رویکرد است زیرا اعضای شورای عالی و کمسیون ماده 5 مانند گذشته نیستند.

حناچی تاکید کرد : از اقدامات توجه دولت به موضوع شهرسازی و کیفیت زندگی بود و دولت فضا را برای ارایه گزارش باز کرد.

وی تاکید کرد : از مهم ترین اقدامات ؛ بحث تقسیمات کشوری بود که در دوره قبل 800 شهر وجود داشت که امروز به 1300 شهر مصوب رسیده است.

وی افزود : اقداماتی درباره منطقه مکران را اغاز کردیم تا تجربه عسلویه تکرار نشود.

در ادامه این مراسم ، ایزدی معاون جدید شهرسازی و معماری هم گفت :یکی از دستاوردهای ما بحث انضباط شهری بود زیرا انچه که ما امروز با چالش هستیم ؛سرگشتگی در مفهوم توسعه است ، زیرا تعبیر درستی از مفهوم توسعه نداریم .

وی افزود : احیای طرح های جامع شهرسازی یکی از اقدامات پایه ای و ملی است.

سعیدی ادامه داد : باید اولویت را به شهرداری ها و شورا ها دهیم و می توانیم تعامل خوبی با انها داشته باشیم.

ایزدی تاکید کرد: سیاست بازافرینی شهری را به طور جدی دنبال خواهیم کرد.

وی گفت : 19 میلیلون نفر در 140 هزار هکتار فضای شهری در وضع اسفباری زندگی می کنند که اگر رودخانه ها، مبادی ورودی شهرها و پادگانها را اضافه کنیم ، باید بپذیریم که شهرهای ما نیازمند ارتقای کیفیت هستند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/اخوندی-همچنان-مقابل-شهرفروشی-می-ایستیم.bos