شماره: 488470 تاریخ : 1398/05/06-11:35:51

8782 برند کود کشاورزی تاکنون شماره ثبت گرفته اند

8 هزار و 782 برند کود کشاورزی از سال 94 تا تیرماه امسال از موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی شماره ثبت گرفته اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، این مطلب را رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارتخانه اظهار داشت: از سال 94 تا تیرماه امسال 1109 شرکت با 10 هزار و 966 برند کودی در پایگاه جامع مواد کودی این موسسه تقاضای ثبت کردند که از این تعداد 4 هزار و 565 برند کودی تولید داخل، 5 هزار و 947 برند وارداتی و 454 مورد توزیعی بوده اند.

دکتر هادی اسدی رحمانی افزود: شماره ثبت 5 رقمی برای کودهای تولید داخل و وارداتی و 6 رقمی برای انواع کودهای توزیعی تخصیص می یابد و برای دو سال اعتبار دارند از این رو شرکت ها پس از دو سال باید نمونه کود خود را برای موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ارسال کنند تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی که نمونه کود ارسالی، حائز شرایط و کیفیت باشد، شماره ثبت کود تمدید می شود.

اسدی رحمانی گفت: تاکنون 20 درصد برند کودهای کشاورزی که از این موسسه تقاضای ثبت کرده اند معادل 2184 مورد رد شده اند و عمده دلایل رد این برندهای کودی به عدم تطابق ادعاهای متقاضیان ثبت با درصد عناصر غذایی موجود و یا در موارد نادر به آلوده بودن کودها به فلزات سنگین باز می گردد.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تا پایان سال 97 حدود 8 هزار و 495 برند کود شیمیایی، 1898 برند کود آلی و 128 برند کود زیستی برای ثبت به این موسسه ارسال شده است.

وی تصریح کرد: برای اعتبارسنجی کودهای کشاورزی دربازار نیز شماره پیامکی هم اختصاص یافته که مشتریان این کودها می توانند شماره ثبت روی بسته بندی های کود را به سرشماره 3000646424 ارسال و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

اسدی رحمانی با بیان این که با اجرای برنامه ثبت و کنترل کیفی کودهای کشاورزی از سوی موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، میزان عدم تطابق نمونه کودهایی که شرکت ها برای ثبت معرفی می کنند، کاهش یافته است ،اذعان داشت: در سال 94 حدود 36 درصد از نمونه کودهایی که برای ثبت معرفی شدند دارای عدم تطابق به لحاظ میزان موجودی عناصر غذایی و یا آلودگی به فلزات سنگین بوده اند که این میزان در سال 97 به 12 درصد کاهش یافته و از عرضه این کودها به بازار جلوگیری شده است.

وی افزود: کاهش عدم تطابق نشان می دهد که تولید کنندگان و یا وارد کنندگان کودهای کشاورزی، کیفیت کودهای خود را افزایش داده اند.

اسدی رحمانی درباره امکان وجود کودهای تقلبی در بازار نیز گفت: در بازار ممکن است کودهای کشاورزی تقلبی،فاقد شماره ثبت و یا کم کیفیت وجود داشته باشد که این امر توسط گروه های نظارت و کنترل کیفیت مواد کودی که در سازمان های جهاد کشاورزی مستقر هستند شناسایی و از بازار و مراکز عرضه کود، جمع آوری می شوند.

وی ادامه داد: گاهی افراد سودجو ممکن است مشخصات و شماره ثبت یک برند کودی معتبررا تقلب کرده و کودهای کم کیفیت را از این طریق به بازار عرضه کنند، از این رو کشاورزان باید حساسیت لازم را در خرید کودها داشته باشند و در صورت مشاهده،موارد را به سازمان جهاد کشاورزی استان یا موسسه تحقیقات خاک و آب گزارش کنند.

اسدی رحمانی اظهار داشت: موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، برنامه کنترل کیفی مواد کودی را با جدیت دنبال کرده و با کمک سازمان تعزیرات حکومتی شناسایی و برخورد با متخلفان را دستور کار دارد و کارگروه های نظارت و کنترل استان ها نیز،مراکز و فروشگاه های عرضه کودهای کشاورزی در استان ها را به طور مستمر بررسی می کنند و نمونه کود ها را به طور تصادفی از فروشگاه ها جمع آوری کرده و برای این موسسه ارسال می کنند تا مورد آنالیز و ارزیابی قرار گیرد.

وی گفت: رضایت کشاورزان زمانی حاصل می شود که کودهایی که دریافت می کنند مطابق با مشخصات روی بسته بندی ها بوده و از کیفیت لازم برخوردار باشند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/8782-برند-کود-کشاورزی-تاکنون-شماره-ثبت-گرفته-اند.bos