شماره: 621413 تاریخ : 1401/09/02-10:47:19

8 مرحله برای اخذ مجوز پرداخت یاری

مشاور و راهنمای دریافت مجوز پرداخت یاری در 8 محله شرح داده و شرکت رایان پی را به عنوان راهنما و تسهیل در روند دریافت مجوز پرداخت یاری معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار بانک و صنعت ، احتمالاً می دانید که پرداخت یارها شرکت هایی هستند که با اخذ مجوز پرداخت یاری مسیر دریافت خدمات پرداخت آنلاین را برای مشتریان هموار می کنند. اگر به عقب بر گردید، می بینید که از وقتی استقبال از خرید اینترنتی و تعداد آنلاین شاپ ها بیش تر شد، برای این که خدمات پرداخت آنلاین راحت تر و سریع تر در اختیار فروشندگان و در نتیجه مشتری ها قرار بگیرد، شرکت های پرداخت یاری وارد میدان شدند تا بتوانند برای ارائه ی درگاه پرداخت اینترنتی مثل واسطه میان شرکت های اصلی یعنی pspها و متقاضیان قرار بگیرند.

اما مسئله ی مهم این جاست که متقاضیانی که می خواهند قدم در راه اخذ مجوز پرداخت یاری بگذارند با پروسه ی نسبتاً طولانی روبه رو هستند و قطعاً نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند. از این رو در ادامه ی این مقاله می خواهیم شما را با یک همراه مناسب آشنا کنیم و به بیان اطلاعات کاربردی در زمینه ی پرداخت یار شدن و مراحل اخذ مجوز پرداخت یاری بپردازیم.

فعالیت شرکت های پرداخت یاری چیست؟

قبل از وارد شدن به بحث اصلی بهتر است بدانید که پرداخت یار در واقع در امور مربوط به تراکنش های آنلاین مثل یک واسط و یاری دهنده عمل می کند. به طور کلی شرکت پرداخت یار طبق قراردادی که با ارائه دهنده گان اصلی یا همان شرکت های psp می بندد و تعهدنامه ی منعقده با شرکت الکترونیکی شاپرک، به عنوان شخص حقوقی شناخته می شود.

هدف اصلی پرداخت یارها همان طور که در ابتدا اشاره کردیم این است که مسیر دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را برای متقاضیان هموار می کنند و درگاه واسط ارائه می نمایند. به طوری که نظارت بر عملکرد پذیرنده ها را نیز پشتیبانی می کنند. این شرکت ها در فضای وب سایت و بستر گوشی همراه که در واقع به صورت فیزیکی نیازی به کارت بانکی وجود ندارد، خدمات پرداخت را روی سوئیچ pspها ارائه می کنند.

علت به وجود آمدن شرکت های پرداخت یار

برای این که این مطلب برای تان جا بیفتد باید بگوییم که در ایران برای انجام امور بانکی الکترونیکی و ارائه ی خدمات پرداخت الکترونیکی شرکت هایی به نام psp روی کار آمدند. این شرکت ها به طور کلی تحت نظارت بانک مرکزی هستند و برای کنترل بیش تر و حل مشکلات احتمالی به دستور بانک مرکزی زیر نظر شرکت الکترونیکی شاپرک فعالیت می کنند. در حال حاضر در ایران دوازده شرکت psp وجود دارد که هر کدام در اصل زیرمجموعه ی یک بانک بزرگ هستند و خدماتی مثل درگاه پرداخت، دستگاه پوز و... ارائه می کنند.

اما این که چرا پرداخت یارها به عنوان واسط با این شرکت ها روی کار آمده اند برمی گردد به این موضوع که درگاه پرداختی که از طریق psp ها به متقاضیان ارائه می شود درگاه پرداخت مستقیم نام دارد که بدون کارمزد است؛ اما با شرایط و مدارک زیادی از جمله داشتن اینماد و پروانه ی کسب و کار به فروشندگان اینترنتی ارائه می شود.

با گسترش کسب و کارهای اینترنتی به خصوص فروشندگان نوپا، نیاز به گرفتن درگاه پرداخت هم افزایش پیدا کرد و در این میان تمامی کسب و کارها شرایط و مدارک مورد نیاز را نداشتند. بنابراین برای برطرف کردن این نیاز، شرکت های پرداخت یار به وجود آمدند تا با ایجاد یک سری زیرساخت ها، بدون مدارک پیچیده و سخت به متقاضیان درگاه پرداخت واسط ارائه بدهند. توجه داشته باشید پرداخت یارها برای انجام این خدمات کارمزدی را که معمولاً میزان آن یک درصد است از هر تراکنش کسر می کنند.

جالب است بدانید با این که درگاه های واسط دارای کارمزد هستند، اما به دلیل سهولت در دریافت آن ها و این که دارای قابلیت های بیشتری هستند و به نرم افزارها و ماژول های بیش تری متصل می شوند، در نتیجه طرفدارن بیش تری هم دارند و همین مورد باعث شده است شرکت های پرداخت یار در بازار رقابت به دنبال ایجاد قابلیت های کاربردی افزون تری باشند.

خدمات پرداخت الکترونیک

مهم ترین مزایای پرداخت یارها

مهم ترین مزیتی که این شرکت ها دارند مسلماً تسهیل روند دریافت درگاه پرداخت اینترنتی برای بسیاری از کسب و کارهای نوپا است. اما از مزایای دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. صاحبان کسب و کارها از انجام تسویه حساب های خود اطمینان خاطر حاصل می کنند.

2. شرکت های پرداخت یار با یک یا چند شرکت PSP قرارداد همکاری می بندند و طبق توافق نامه می توانند مراحل دریافت درگاه اینترنتی را تسهیل و تسریع نمایند و در این میان امکان ارائه ی چند درگاه پرداخت به صاحبان کسب و کار را ایجاد کنند.

3. برای هر پذیرنده کد پذیرندگی اختصاصی و مجزا ارائه می کنند و با این عمل باعث عدم مسدودی درگاه همه ی پذیرندگان در صورت بروز تخلف توسط یکی از پذیرندگان می شوند.

4. ساماندهی مناسب روی شرکت ها و سایت های ارائه دهنده درگاه پرداخت اینترنتی واسط میسر می گردد.

5. مدیریت دقیق از لیست سیاه پذیرندگان توسط شاپرک ایجاد می شود.

6. از تخلف وب سایت ها و کاربران مختلف جلوگیری می شود.

7. درگاه پرداختی که شرکت های پرداخت یار در اختیار متقاضیان قرار می دهند به پلاگین ها و APIهای مختلفی متصل می شود و همین مورد به صاحبان کسب و کار این امکان را می دهد تا خدمات پرداخت آنلاین بهتری را به مشتریان خود ارائه نمایند.

رایان پی همراه شما در اخذ مجوز پرداخت یاری

حواس تان باشد از آن جایی که مراحل دریافت مجوز و در کل پرداخت یار شدن یک پروسه طولانی دارد بهترین کار این است که شما به عنوان متقاضی دریافت مجوز پرداخت یاری، قبل از شروع این فرآیند به فکر کمک گرفتن از یک همراه باشید . همراهی که با ارائه مدارک و سیستم نرم افزاری خود، شما را به مقصودتان نزدیک تر کند.

برای این منظور شرکت پرداخت یار رایان پی می تواند به عنوان یک همراه حرفه ای با شما وارد این فرآیند بشود تا بتوانید روند پرداخت یاری را سریع تر انجام بدهید. در واقع خود رایان پی مراحل پرداخت یاری و ایجاد بستر مناسب با امنیت های مربوط به شاپرک را پیاده سازی کرده است و به همین خاطر با تکیه بر تجربه ی بالا و تیم فنی رایان پی می توانید با خیالی آسوده تر به سمت پرداخت یار شدن بروید.

رایان پی

برای اخذ مجوز پرداخت یاری چه شرایطی نیاز است؟

قبل از این که به نحوه ی دریافت مجوز پرداخت یاری بپردازیم، لازم است شرایط مورد نیاز را بدانید. به طور کلی افرادی که به دنبال گرفتن مجوز پرداخت یاری هستند در درجه ی اول باید دارای یک شرکت حقوقی و ثبت شده باشند. اما در کل موارد زیر جزء شرایط اصلی برای اخذ مجوز پرداخت یاری است:

• داشتن یک شرکت حقوقی و ثبت شده در جمهوری اسلامی ایران

• ایجاد یک وب سایت کدنویسی شده مناسب برای ارائه درگاه پرداخت واسط

• داشتن یک سرور که بهتر است سرور در داخل کشور ایران باشد

• ارائه ی گواهی مبنی بر عدم بدهی معوق همه ی اعضای شرکت به بانک های جمهوری اسلامی ایران یا سابقه چک برگشتی همه اعضا

• ارائه ی گواهی عدم سوء پیشینه برای همه اعضای شرکت متقاضی

شرایط اخذ مجوز پرداخت یاری

نحوه ی اخذ مجوز پرداخت یاری

در مسیر اخذ مجوز پرداخت یاری هر متقاضی به عنوان یک شرکت تجاری ثبت شده در کشور ایران موظف است ابتدا یک سری مستندات و قوانین مربوط به پرداخت یاری و در کل الزامات و ضوابط اجرایی فعالیت این نوع شرکت ها را مطالعه کند و بعد از آشنایی با این موارد، طبق مراحل زیر اقدام به دریافت مجوز پرداخت یاری نماید:

مرحله اول: اولین قدم در دریافت مجوز پرداخت یاری با ثبت نام پرداخت یاری و ارسال درخواست به شرکت psp مد نظرتان شروع می شود.

مرحله دوم: دریافت مستندات لازم از طرف شرکت psp و مطالعه ی آن است.

مرحله سوم: تهیه ی مدارکی که باید به شرکت psp ارائه شود. توجه داشته باشید هر کدام از این pspها دارای شرایط و ضوابط خاص خودشان هستند و در این مسیر یک سری مدارک یا ضمانت نامه بانکی را از شرکت متقاضی می خواهند.

مرحله چهارم: بعد از تایید مدارک ارسالی در این مرحله، قراردادی مابین متقاضی با شرکت psp بسته می شود .

مرحله پنجم: حال وقت آن است که به طور مثال شما به عنوان متقاضی معرفی نامه خود را از طرف شرکت psp به شرکت شاپرک ارسال کنید . بعد از این مرحله اطلاعات اولیه برای شروع آزمون فنی از طریق ایمیل برای شما به عنوان شرکت متقاضی ارسال می شود.

توجه کنید که برای انجام مکاتبات و پیگیری مسائل فنی، شرکت متقاضی باید فردی را به عنوان مسئول فنی به شرکت الکترونیکی شاپرک معرفی کند. البته اگر همان طور که بیان کردیم یک همراه و مشاور مثل رایان پی داشته باشید گذراندن این مراحل برای تان تسریع خواهد شد.

مرحله ششم: این مرحله مربوط به آزمون فنی شاپرک است که پس از گذراندن آن و تایید آزمون فنی از طرف شاپرک، معرفی نامه برای افتتاح حساب پرداخت یاری به بانک انتخابی متقاضی صادر می گردد.

برای هر شرکت psp شما به عنوان متقاضی باید دو شماره حساب به شرکت شاپرک اعلام کنید. یکی از شماره حساب ها، به عنوان حساب مسدودی پرداخت یاری است که با معرفی نامه از سوی شاپرک به بانک انتخابی افتتاح می شود که این حساب مربوط می شود به انجام تمام تراکنش ها که در این حساب واریز خواهد شد و حق برداشت فقط با شاپرک است. شماره حساب دوم هم مربوط به کارمزد پرداخت یاری است . در واقع یک حساب معمولی و مشخص است که شما آن را به شاپرک اعلام می کنید تا کارمزد تراکنش ها به این حساب واریز شود.

مرحله هفتم: این مرحله شامل انجام تست برای سامانه ی عملیاتی پرداخت یاری است. در واقع در این قسمت از فرایند است که تست EndToEnd به شرکت متقاضی ارائه می شود و در طی آن سه مرحله یعنی تعریف پذیرنده در سمت PSP و شاپرک، انجام تراکنش روی درگاه IPG و عملیات تسویه حساب با پذیرنده ی درگاه تست می شود.

مرحله هشتم: بعد از گذراندن تست، در نهایت تعهدنامه و قراردادی بین شاپرک با شرکت متقاضی منعقد خواهد شد.

نکته: توجه کنید که آزمون فنی در فرآیند دریافت مجوز پرداخت یاری تنها برای اولین psp الزامی است؛ یعنی اگر متقاضی بخواهد با شرکت psp دیگری قرارداد ببندد، دیگر نیازی به آزمون فنی شاپرک نیست و همان اولین بار کفایت می کند.

کلام آخر

برای دریافت مجوز پرداخت یاری، اولین قدم مطالعه مستندات و قوانین مربوط به الزامات و ضوابط اجرایی در پرداخت یاری است . در کل برای ورود به این مسیر بهترین کار این است که یک همراه و مشاور کنار خود داشته باشید تا بتوانید سریع تر و دقیق تر به عنوان متقاضی و در قالب یک شرکت تجاری ثبت شده بعد از ایجاد شرایط لازم، همان طور که در این مقاله شرح دادیم طی مراحلی با بستن قرارداد با یکی از شرکت های psp و گذراندن آزمون فنی شاپرک، مجوز پرداخت یاری بگیرید.


پرداخت یاری

شیما سلیمانیان


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/8-مرحله-برای-اخذ-مجوز-پرداخت-یاری.bos