شماره: 755 تاریخ : 1390/04/14-12:00:00

استقرار نظام یکپارچه نظارتی در صنعت

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی گفت: نظارت یکپارچه بیمه شامل مقررات نظارت مالی، منع انحصار، تسهیل رقابت و ربته بندی شرکت های بیمه ای است که با هدف افزایش تنوع خدمات ب

 

به گزارش روز سه شنبه شبکه تحلیلی، خبری بانک و صنعت :خسروشاهی گفت  :‌ بیمه مرکزی باید تاسیس و فعالیت شرکت های بیمه ای از لحاظ توان مالی و فنی ضابطه مند و استاندارد سازی کند تا به توسعه فضای رقابتی در بازار بیمه کشور منجر شود.   

وی تصریح کرد : اگر فضای رقابتی بر بازار بیمه حاکم شود، بخش های اقتصادی اعم از بیمه ای و غیر بیمه ای برای تشکیل شرکت های بیمه تخصصی انگیزه پیدا می کنند و تعیین استانداردها و حداقل ها ی مناسب برای ایجاد هر شرکت بیمه ای ضروری است.
خسروشاهی درباره سیاست های افزایش ضریب نفوذ بیمه گفت:‌ ضریب نفوذ بیمه هنگامی رشد می کند که سهم این صنعت از کل اقتصاد کشور بیشتر رشد کند و نرخ رشد آن از نرخ رشد اقتصادی کشور بالاتر باشد.
وی افزود : ‌صنعت بیمه با رقبای قدرتمندی از جمله شبکه بانکی، بورس و بازار کالاها و خدمات هم روبروست.
معاون بمیه مرکزی تاکید کرد : از طرف دیگر افزایش شرکت های بیمه حداقل در کوتاه مدت به معنای افزایش ضریب نفوذ بیمه نخواهد بود چون باید دوره گذار و ورود به رقابت و جذب مشتری هم طی شود.
کارشناسان معتقدند بیمه با گردآوری حق بیمه ها در توسعه اقتصادی نقش سازنده ای ایفا می کند و با ایجاد امنیت و اطمینان به توسعه فعالیت های خدماتی، تولیدی و هموارسازی روند سازندگی و پیشرفت جامعه کمک می کند و باید روز به روز خدمات کیفی و متنوع به بیمه گزاران عرضه کند.
رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم پیش از این از شرکت های بیمه خواسته است خود را برای ارائه محصولات تازه و نوین بیمه ای به ویژه در بخش‌های بزرگ اقتصادی مانند نفت و گاز و پتروشیمی، برق، صادرات و واردات، تسهیلات بانکی و پروژه‌های عمرانی عمومی و خصوصی آماده کنند.
فرشباف ماهریان ، نقش فن‌آوری اطلاعات را در توسعه صنعت بیمه مهم دانست و گفته است : باید در مسیر تحقق چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران ، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی ، تحقق فرمان 10 ماده‌ای ریاست جمهوری درباره تحول در صنعت بیمه کشور حرکت کنیم و با هوشیاری نسبت به محیط های درونی و بیرونی ،‌آینده نگری کنیم.
باید در انجام ماموریت خود که همانا تولید و عرضه اطمینان برای چرخه فعالیت‌های اقتصادی کشور و جریان زندگی آحاد خانوارها و شهروندان با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت و به صورتی جامع، مکفی و پایدار است ، هوشمندانه تلاش کنیم.
مسیرهای راهبردی چهارگانه برای دستیابی به اهداف صنعت بیمه در افق سند چشم انداز بیست ساله شامل استقرار نظام تنظیم و نظارت هوشمند، نهادینه و خودتنظیم ( حوزه حاکمیتی) - گسترش پوشش های بیمه ای خرد با قیمت های ارزان در سطح (حوزه خانوارها) - گسترش پوشش های بیمه ای کلان با قیمت های رقابتی در عمق ( بنگاه ها) - و گسترش تعاملات منطقه ای و بین المللی است.
هدف برنامه راهبردی بیمه مرکزی داشتن سازمانی مدرن ، چابک ، متخصص و پیش برنده است.
فرشباف ماهریان ، رسالت صنعت بیمه را " تولید و عرضه اطمینان برای چرخه فعالیت های کشاورزی، صنعتی و خدماتی و جریان زندگی خانوارها و شهروندان با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت به صورتی جامع، مکفی و پایدار" اعلام کرده است.
وی افزوده است : در افق سند چشم انداز- 1404، ضریب نفوذ بیمه کشور ( سهم درامد بیمه از تولید ناخالص ملی ) به بالاتر از متوسط جهانی می رسد و صنعت بیمه ایران دارای مقام اول در منطقه آسیای میانه، خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود.
فرشباف ماهریان تاکید کرده است : بهره مندی دهک های پایین درآمدی از خدمات بیمه ای و دستیابی به تعادل در پوشش های بیمه ای مناطق مختلف کشور، برقراری پایداری و ثبات در ارائه خدمات بیمه ای، آسانی، سرعت ، مشتری مداری ، ارزانی و همه جانبه بودن عرضه خدمات بیمه ای به خانوارها ، بنگاه های اقتصادی و مشتریان خارجی هم در دستور کار است.
تقویت اخلاق حرفه ای، سلامت و دارا بودن قابلیت اطمینان در میان مشتریان و نهادهای حاکمیتی و نظارتی صنعت بیمه کشور هم در اولویت بیمه مرکزی است.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/755.bos