شماره: 280091 تاریخ : 1396/03/07-03:33:12

ابتکار:

70 درصد از ریزگردها منشاء خارجی دارد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست گفت : 70 تا 80 درصد از ریزگردهایی که به کشور وارد می شود ، منشاء خارجی دارد که با برنامه ریزی دولت و تعامل مناسب با سایر کشورها، این مشکل در حال بررسی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، معصومه ابتکار امروزدر حاشیه مراسم بهره برداری از پروژه تصفیه خانه مرکز دامپروری صنعتی شهرستان پیشوا گفت : مسأله ریز گردها و رسیدگی به این معضل به صورت جدی در دستور کار دولت قرار دارد و تلاش می شود تا با رایزنی های مستمربا کشورهای همسایه ، این مشکل برطرف شود.

وی افزود: هشت میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور عراق وجود دارد و این کشور آمادگی دارد تا در حوزه احیای تالاب ها، کاشت نهال و تثبیت خاک فعالیت کند.
وی تصریح کرد : در حال حاضر تمامی کانون های داخلی گرد و غبار در داخل کشور شناسایی شده و طرح های نوینی با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی در حال تدوین و یا اجرا می باشد.
ابتکار افزود:همکاری مردم ، جوامع محلی و روستائیان در کاهش میزان ریزگردها و برطرف کردن کانون های گردو غبار نقش به سزایی در این مهم ایفا می کنند هر چند که 70 تا 80 درصد از گرد و غبار کشور منشای خارجی دارد.
وی با اشاره اجرای طرح های زیست محیطی در کشور گفت : فعالیت های اقتصادی به ویژه در حوزه کشاورزی و دامپروری که با سلامت خاک و آب در ارتباط است باید با محیط زیست سازگار باشد تا ضمن ایجاد توسعه در تولید ، آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: دولت یازدهم همواره از طرح هایی که با افزایش بهره وری مصرف انرژی و کاهش میزان مصرف آب همراه بوده حمایت می کند .
وی تصریح کرد: دولت تلاش دارد تا با آموزش ، حمایت از کشاورزان و ارائه تسهیلات و جهت گیری به سمت بهره وری ، زمینه کاهش میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی را فراهم کرده و تعادلی به سفره های زیر زمینی بخشیده است ، ضمن این که دولت در کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی و بازیافت پسماندها در بخش کشاورزی گام های موثری برداشته است.
ابتکار تأکید کرد: برای جلوگیری از افت آب های زیر زمینی و خشک شدن تالاب ها که اثرات مخربی نظیر گرد و غبار به همراه دارد ، چاره ای جز حرکت به سمت کشاورزی سازگار با اقلیم با بهره گیری از دانش روز نداریم.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/70-درصد-از-ریزگردها-منشاء-خارجی-دارد.bos