شماره: 634 تاریخ : 1390/04/08-12:00:00

قیمت برنج در مرداد ارزان میشود

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه هرساله در تیرماه و با اتمام برنج در بازار، قیمتها افزایش پیدا می کند، گفت: قیمت برنج با شروع برداشت در اواخر مردادماه دوباره کاهش می یابد.

جمیل علیزاده شایق درباره قیمت برنج در ماههای مختلف سال گفت: معمولا قیمت برنج در تیرماه در گران ترین موقع سال است، زیرا تولید سال قبل در بازار رو به کاهش رفته و انبارها از برنج خالی شده اند اما پس از برداشت برنج و عرضه به بازار، قیمت برنج با یک شوک قیمتی رو به کاهش می گذارد.
وی بابیان اینکه امسال هم مانند سالهای قبل در تیرماه قیمت برنج افزایش یافت، بیان کرد: به جز تاثیر فصل برداشت یک عامل دیگر که بسیار بر قیمت برنج موثر بود، افزایش تورم موادغذایی است که به طور حتم با گرانی گوشت و مرغ بر قیمت برنج هم تاثیر گذار است.
دبیر انجمن برنج افزود: وزارت بازرگانی به دنبال بهانه ای برای واردات می گردد و بهتر از ما می داند که تورم در کشور افزایش یافته است.
علیزاده شایق با انتقاد از تعیین تعرفه 90 درصدی برای واردات برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: به هر حال میزان تولید در کشور از میزان مصرف کمتر است و سالانه باید 500 تا 600 هزار تن برنج به کشور وارد شود؛ بنابراین تعرفه 90 درصدی برای واردات برنج می تواند مردم را تحت فشار قرار دهد.
وی بابیان اینکه هنوز میزان واقعی مصرف سرانه در کشور مشخص نیست، گفت: گره ای که در میزان واردات برنج باز نشده مصرف سرانه برنج در کشور است زیرا هنوز وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بازرگانی در مورد میزان واقعی مصرف سرانه برنج به هماهنگی نرسیده اند.
وی افزود: انجمن برنج، موسسه تحقیقات برنج، وزارت جهاد کشاورزی و انیسیتو صنایع غذایی سرانه مصرف برنج را در کشور 36 تا 37 کیلوگرم عنوان کردند در صورتی که وزارت بازرگانی این رقم را 42 تا 44 کیلوگرم اعلام می کند و براساس این سرانه سالانه یک میلیون و 200 هزار تن برنج به کشور وارد می کند در صورتیکه نیاز واقعی 500 تا 600 هزار تن است.
دبیر انجمن برنج با بیان اینکه باید تیمی از کارشناسان مصرف واقعی سرانه را در کشور برآورد کنند، بیان کرد: فصل برداشت از اواخر مردادماه و اوایل شهریور آغاز می شود و براساس پیش بینی ها امسال بین 2 میلیون و 200 تا 250 هزار تن برنج تولید می شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/634.bos