شماره: 625 تاریخ : 1390/04/07-12:00:00

وزیر سابق نفت:

طرح سوآپ خیانت به کشور بود

وزیر سابق نفت اجرای طرح سوآپ را‌ «خیانت به کشور» توصیف کرد و با بیان این که وی نام «شوآپ» را برای این شکل از واردات نفت انتخاب کرده است، گفت: ‌بیشترین سرمایه‌گذ

مسعود میرکاظمی" در حاشیه نشست مشترک کمیسیون انرژی مجلس با وی در مجلس شورای اسلامی ، افزود: انتقادهایی که درباره متوقف کردن سوآپ نفت در دوران مسئولیت من در وزارت نفت مطرح شده، بی‌اساس و بی‌جا است.
وزیر سابق نفت با بیان این که طرح سوآپ نفت عین خیانت به سرمایه‌های کشور بود،‌ تصریح کرد: من نام این طرح را «شوآپ» گذاشته بودم، چون این طرح در واقع خریداری نفت بود و عملا واردات نفت به شمار می‌آمد.
وی ادامه داد: نفت را با صرف هزینه‌های بالا به داخل کشور می‌آوردند و با کم‌ترین سود می‌فروختند، ‌به طوری که برای ۲۰ یا ۳۰ سنت سود، عملا ۸۰ دلار از سرمایه‌های کشور از دست می‌رفت.
میرکاظمی تأکید کرد: من برای نحوه اجرای طرح سوآپ برنامه‌های تازه‌ای داشتم به‌طوری که در این طرح،‌ جایگاه کشور ما جایگاه یک کشور متضرر نباشد و حتی با شرط رعایت مصالح ملی و کسب سود متناسب از اجرای سالم این طرح،‌ دستور سوآپ نفت را تا ۵۰۰ هزار بشکه هم ابلاغ کرده بودم.
وی توضیح داد: شرط اجرای سالم سوآپ این بود که افزون بر دریافت سود مناسب،‌ ما نفت را در داخل خاک کشور تحویل گرفته و در پایانه فروش در خاک ایران به مشتری معرفی شده واگذار کنیم.
این وزیر سابق نفت اظهار کرد: اجرای کذایی طرح سوآپ عملا ایران را به وارد کننده نفت تبدیل کرده بود و بی‌تردید ادامه اجرای آن خیانت بزرگی به کشور و مردم بود.
مهمان امروز (سه شنبه ۷ تیر)‌ کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از این که دولت در سال ۸۹ در زمینه پرداخت اعتبارهای وزارت نفت کوتاهی کرده است، گفت: سال گذشته پول نفت را ندادند اما در همان سال بیشترین سرمایه‌گذاری‌ در طول تاریخ نفت ایران در حوزه نفت انجام شد و دلیل آن فقط روش‌های ابتکاری این وزارتخانه بود که برای جذب منابع در نفت صورت گرفته بود.
وزیر سابق نفت از پاسخ به سئوالی درباره ارزیابی وضعیت نفت و انرژی کشور و نحوه مدیریت در آن امتناع کرد و گفت: من راجع به این موضوع نمی‌توانم اظهار نظر کنم


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/625.bos