شماره: 539 تاریخ : 1390/04/04-12:00:00

آغاز بی‌رمق تابستان بورس

در همین حال شاخص بورس در روز چهارشنبه 55 واحد افت کرد تا معامله‌گران همچنان در انتظار روزهای آینده و برگزاری مجامع سالانه شرکت‌های بزرگ بورسی باشند.

بورس اوراق بهادار تهران پس از ثبت بازدهی منفی 7/3 درصدی در خردادماه 90، چهارمین ماه سال را نیز بی‌رمق آغاز کرد؛

 

افزایش یک شبه نرخ ارز و کاهش تدریجی آن طی 7 روز کاری گذشته و مشاجرات سیاسی میان دولت و مجلس، مولفه‌های عمده مورد ابهام فعالان بازار سهام است  .

بورس اوراق بهادار تهران همچنان هفته گذشته بدون روند مشخص حرکتی شاهد نوسان‌های کم دامنه‌ای بود که برآیند نهایی آنها رشد 271واحدی شاخص بود  .

در بازار سهام هفته گذشته معامله‌گران همچنان با وضعیت نامشخص سیاست‌های بانک مرکزی در مورد نرخ ارز و تحولات میان دولت و مجلس شورای اسلامی مواجه بودند که این امر بازار را در حالت انتظار نگه داشت تا نگاه‌ها به سوی برگزاری مجامع عمده پیش رو و تحولات اقتصادی معطوف باشد  .

در مسائل سیاسی خارجی همچنان شرایط نامناسب سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا باعث آرامش در پرونده هسته‌ای کشورمان شده است، هر چند که همچنان این مساله با انتشار خبرهای غیرموثری نظیر تحریم ایران ایر توسط ایالات متحده آمریکا با برخوردهای رسانه‌ای مواجه می‌شود. در مسائل سیاسی داخلی هفته گذشته را باید اوج رخداد مسائل میان دولت و مجلس شورای اسلامی دانست که در نهایت به بازداشت برخی از عناصر نزدیک به دولت منجر شد. با توجه به این شرایط همچنان کارشناسان در انتظار حاکمیت آرامش بر تحولات سیاسی هستند  .

در کنار مسائل سیاسی، در حوزه اقتصاد نیز بازار با شرایط نه‌چندان روشنی در سطح داخلی مواجه است  .

در مهم‌ترین تحولات، تاخیر یک روزه در واریز یارانه نقدی تیرماه در هفته گذشته شایعاتی را در مورد لزوم بازنگری در محاسبات اقتصادی اجرای طرح تحول اقتصادی به همراه آورده است. برخی از کارشناسان با اشاره به کمبود منابع آزاد شده از اجرای مرحله نخست طرح تحول از لزوم افزایش مجدد بهای حامل‌های انرژی به ویژه بنزین خبر می‌دهند  .

در همین حال ابهام اساسی معامله‌گران بازار سرمایه همچنان تحولات بازار ارز است  . از سوی دیگر کارشناسان با دقت روند تحولات بازارهای جهانی را دنبال می‌کنند. در مهم‌ترین بخش این تحولات، بازار جهانی نفت به دنبال توافق عربستان- آمریکا و همچنین اعضای آژانس بین‌المللی انرژی در آزادسازی 60میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک با افت شدید همراه شد و بهای نفت وست تگزاس به کمترین حد در 4ماهه اخیر و پیش از بروز بحران لیبی رسید  .

این افت بهای نفت سبب شده است تا در صحنه اقتصاد کشورمان نگرانی در مورد کمبود درآمدهای نفتی به چشم بخورد. هر چند نرخ فروش نفت در لایحه بودجه 90 معادل 5/81 دلار در هر بشکه تعیین شده و همچنان قیمت جهانی از این نرخ بالاتر است اما در صورت پایان بحران لیبی و بازگشت این کشور به بازار جهانی نفت احتمال نزدیکی نرخ جهانی به نرخ مندرج در بودجه وجود دارد که این امر به معنای شانس کمتر بانک مرکزی برای تامین نیازهای ارزی است  .

در بازار جهانی، نرخ فلزات البته با توجه به داده‌های متناقض منتشره همچنان نامشخص است و با ثبات و رشد نسبی همراه شد که در این میان کمبود فلز مس در بازارهای جهانی موجب بازگشت نرخ این فلز به بیش از 9هزار و 100دلار شده است  .

بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب 2هزار و 477 دلار، 2هزار و   220دلار و 2هزار و 517 دلار در هر تن رسیده است بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن به 571 دلار در هر تن رسیده است  .

در همین حال در تحولات درون بازار سرمایه معامله‌گران شاهد مصاحبه دکتر صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد راه اندازی شرکت بورس انرژِی بودند  . این شرکت در کنار سه شرکت بورس اوراق بهادار، کالا و فرابورس، چهارمین بورس رسمی کشور را در خود خواهد داشت. به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، شورای عالی بورس و اوراق بهادار با راه‌اندازی بورس انرژی با محوریت برق موافقت کرد  .

علی صالح‌آبادی افزود: فراخوان راه‌اندازی بورس برق در چارچوب گروه‌های سهامداری که در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است، به زودی انجام خواهد شد  .

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، هیچ سهامدار حقیقی و حقوقی به طور مستقیم یا غیرمستقیم نمی تواند بیش از 5/2 درصد بورس را در اختیار گیرد، افزود: پس از فراخوان، ثبت‌نام از اشخاص حقیقی و حقوقی آغاز خواهد شد تا هرچه سریع‌تر موسسان این بورس مشخص شوند  .

دبیر شورای عالی بورس گفت: 20 درصد از سهام بورس برق نیز عرضه عمومی خواهد شد که این عرضه، پس از واریز سهام موسسان انجام می شود.

وی اظهار امیدواری کرد: مراحل تعیین موسسان و پذیره‌نویسی بورس برق تا پایان شهریورماه امسال انجام شود تا مقدمات راه اندازی معاملات آن در نیمه دوم سال فراهم شود. دکتر صالح‌آبادی همچنین از راه‌اندازی تامین سرمایه سپهر صادرات با سهامداری 49درصدی بانک صادرات و خوارزمی خبر داد.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران همچنان شاهد بازاری متعادل بدون نوسان خاصی بودند که در نهایت به افت 55 واحدی شاخص منجر شد. در بازار روز چهارشنبه همچنین با توجه به پررنگ شدن برگزاری مجامع شرکت‌های عمده بورس و توقف نمادهای عمده از سرعت مبادلات کاسته شد. این امر مجبور شد تا عملا گروه پیشرو در بورس وجود نداشته باشد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه تجهیزات شاهد تشکیل صف خرید برای صنعتی دریایی ایران «خصدرا» بودند. این شرکت با بیش از 28میلیون سهم معامله روبه‌رو شد. این امر در شرایطی است که همچنان بحث در مورد امکان یا عدم امکان افزایش سرمایه صدرا مطرح است. براساس قانون تجارت شرکت‌های دارای زیان انباشته و مشمول ماده 141، نیاز به برگزاری مجمع ابتدایی برای کاهش سرمایه و پس از آن افزایش سرمایه دارند. در این گروه سفیر ژاپن در تهران از صنایع نیروگاهی گروه مپنا در کرج بازدید کرد. در گروه تجهیزات مدیر صادرات گروه صنعتی تراکتورسازی ایران از صادرات 3 میلیون دلاری این شرکت به عراق خبر داد.

در گروه مخابراتی، وضعیت اپراتور سوم همچنان با شرایط نامناسبی همراه است. در این رابطه معاون سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد: پروانه فعالیت اپراتور سوم به سایر اپراتور‌های تلفن همراه واگذار نمی‌شود و تا چندی دیگر تامین تله‌کام فعالیت رسمی خود را در واگذاری سیم‌کارت نسل سوم آغاز می‌کند.

حسن رضوی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آمادگی اپراتور اول و دوم در زمینه ارائه سرویس در شبکه نسل سوم تلفن همراه، آیا بهتر نیست پروانه اپراتور سوم به یکی از این دو اپراتور واگذار شود؟ اعلام کرد: در شرایط حاضر چنین امکانی وجود ندارد وباید در این زمینه روال قانونی طی شود.

وی با بیان اینکه تامین تله کام باید در اپراتور سوم باقی بماند و دراین نسل سوم تلفن همراه سرویس‌دهی کند، اعلام کرد: پروانه فعالیت این اپراتور لغو نمی شود.

رضوانی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته ما بین تنظیم مقررات و مسوولان اپراتور سوم ، گفت: خبر‌های خوشی در رابطه با این اپراتور وجود دارد و مشکلات این اپراتور حل شده و تجهیزات خود را تهیه کرده است.

در گروه بانکی روز چهارشنبه معاملات با محوریت بانک‌های دولتی خصوصی شده ادامه داشت. در این گروه رییس‌کل بانک مرکزی آخرین مهلت افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی به 400 میلیارد تومان را پایان تیرماه جاری اعلام کرد و گفت: درجه بانک‌هایی که به ابلاغیه بانک مرکزی عمل نکنند، تنزل می‌یابد.

محمود بهمنی آخرین مهلت افزایش سرمایه بانک‌ها را پایان ماه جاری اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌های خصوصی موظف هستند که سرمایه خود را به 400 میلیارد تومان افزایش دهند. رییس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه موسسات مالی و اعتباری نیز باید سرمایه خود را حداقل به 300 میلیارد تومان برسانند، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت درجه آنها تنزل خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مصوبه افزایش توان اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری به آنها ابلاغ شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه برگزاری مجامع بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان تیرماه انجام می‌شود، مهلت قبلی افزایش سرمایه به پایان تیرماه تمدید شد.

الزام برای افزایش سرمایه موجب افزایش علاقه بانک‌ها برای حضور در بازار سرمایه شده است که در این رابطه پس از بانک‌های آرین و سرمایه در سه هفته آینده بانک‌های گردشگری، ایران زمین، تات و دی احتمالا در فرابورس عرضه خواهند شد و دو بانک پاسارگاد (بزرگ‌ترین بانک کشور به لحاظ سرمایه)و انصار در بورس عرضه خواهند شد.

در گروه ساختمانی، خبرهای اولیه از تصمیم شرکت شاهد برای ایجاد صندوق زمین و مسکن برای پروژه میرداماد این شرکت حکایت می‌کند. در فرابورس نیز هفته جاری معامله‌گران شاهد گشایش نماد شرکت توسعه چشم‌انداز شمال خواهند بود. این شرکت کوچک با 9/21میلیون سهم در شهرستان بابل قرار دارد. شمار پرسنل این شرکت 4نفر بوده و سود عملیاتی این شرکت در سال 89معادل 177میلیون تومان و سود خالص آن 140میلیون تومان بوده است. سهامداران این شرکت به صورت عمده سازمان غیر دولتی توسعه شهر بابل و صندوق قرض‌الحسنه ولی عصر(عج)بابل هستند.

در گروه انفورماتیک، بازگشایی نماد خدمات انفورماتیک پس از تقسیم سود 850ریالی این شرکت با افت 2/8درصدی همراه شد.

در گروه فلزی، انتشار گزارش کمیسیون اصل 44 در مورد معامله فولاد هرمزگان با تایید نهایی این معامله همراه شد.

در این گروه ملی مس در شرایطی به مجمع سالانه خود نزدیک می‌شود که با توجه به احتساب نرخ فروش 7هزار و 200دلاری فروش مس و نرخ تسعیر ارز معادل 10هزار و 300ریال این شرکت در گزارش عملکرد سه ماه با پوشش مناسبی همراه خواهد بود.

در همین حال رشد بهای طلا و فلزات گران بها به افزایش در آمد ملی مس از محل تولید محصولات جانبی منجر خواهد شد. ملی مس روز 12 تیرماه شاهد برگزاری مجمع سالانه و فوق‌العاده‌های انتخاب اعضای هیات مدیره و افزایش سرمایه 200درصدی خواهد بود. 50درصد افزایش سرمایه ملی مس از محل سود انباشته و 150درصد از محل مطالبات و آورده سهامداران خواهد بود.

در همین حال هفته آینده احتمالا حق تقدم‌های استفاده نشده سرمایه‌گذاری سایپا در بازار عرضه خواهد شد تا با ثبت این افزایش سرمایه و برگزاری مجمع «وساپا» راه برای برگزاری مجمع سایپا در آخرین روز تیرماه باز شود. در این گروه امروز نماد زامیاد برای برگزاری مجمع سالانه و فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف می‌شود.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری بدون روند و متعادل بود که در آن 7/52میلیارد تومان سهام مبادله شد که 2/28درصد آن را صدرا تشکیل داد. از 211نمادی که به روی تابلو رفتند، 120 نماد با کاهش ارزش و 84نماد با رشد ارزش معامله شدند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/539.bos