شماره: 511 تاریخ : 1390/04/02-12:00:00

توان کشور برای مدیریت بازار ارز بالاست

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه توان کشور برای مدیریت بازار ارز بالاست گفت:هر 10 دلار افزایش قیمت نفت 7 میلیارد دلار درآمدهای نفتی کشور را افزایش می دهد ؛ بهمنی از کارشناسان و رسانه ها خواست با درک و

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه توان کشور برای مدیریت بازار ارز بالاست گفت:هر 10 دلار افزایش قیمت نفت 7 میلیارد دلار درآمدهای نفتی کشور را افزایش می دهد.

 محمود بهمنی گفت : مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی را از افزایش دارایی های خارجی منع کرده و این بدان معناست که باید این دارایی ها تزریق شود و بخشی از این منابع به صورت طبیعی به گشایش اعتبارات اسنادی در می آید.
وی گفت :از طرفی این منابع فرصت مناسبی را برای مدیریت نرخ ارز برای بانک مرکزی فراهم کرده است و چون کمبودی نداریم به راحتی می توانیم عملیات مدیریت نرخ ارز را انجام دهیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر دست ما از ارزهای خارجی پر نبود ، برای تنظیم بازار ارز وارد عمل نمی شدیم، گفت : اضافه قیمت نفت که در بودجه تعیین شده است باید به حساب خزانه واریز شود، به عبارت دیگر وقتی قیمت نفت از 81،5 به 120 دلار در هر بشکه می رسد و میانگین آن به 112 دلار می رسد ، درآمد کشور هم متناسب با آن افزایش یافته است.
بهمنی با انتقاد از برخی افراد که تا چندی پیش از پایین بودن نرخ ارز گلایه مند بودند و مقاله منتشر می کردند، افزود : فهرست 68 نفری ازهمین افراد دارم که اکنون می گویند چرا نرخ ارز افزایش یافته است.
وی از کارشناسان و رسانه ها خواست با درک واقعیت های کشور، بپذیرند که ما نباید تفاوت نرخ ارز را به جیب دلال ها بریزیم.
بهمنی همچنین گفت : انها به جای انتقادها و فشار بر بانک مرکزی اگر ایده های بهتری دارند ارائه کنند تا استفاده شود.
بهمنی با تاکید براینکه رئیس کل بانک مرکزی به تنهایی تصمیم نمی گیرد بلکه با خرد جمعی و حضور شماری از وزیران و مسئولان کشور در شورای پول و اعتبار و با درنظرگرفتن همه جوانب تصمیمات گرفته می شود تا اشتباه در آن به حداقل برسد ،گفت : من صرفاً به عنوان یک عضو وسخنگوی این شورا تصمیمات را اعلام می کنم.
وی با بیان اینکه در تمام دنیا حداقل 10 تا 15 روز طول می کشد تا برخی سیاستهای اقتصادی اثرگذار شود ، افزود: نباید انتظار داشت یک شبه قیمت ارز کاهش یابد.
بهمنی گفت: دلم می خواست حداقل 5 نفر در کشور می گفتند عجب کار خوبی کردید که تفاوت 150 تومانی نرخ ارز را به 30 تا 40 تومان کاهش دادید و واسطه ها را از میدان خارج کردید.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: گاهی فکر می کنم دست واسطه ها در جاهایی ما را تحت فشار قرار می دهد و وقتی این فشار در مطبوعات منعکس می شود ، آنها می خواهند ما را از این میدان خارج کنند تا به منافع گذشته شان همچنان دست داشته باشند .
وی گفت : هنگامی که تفاوت نرخ ارز زیاد بود واسطه و دلالها بابت فروش هر دلار 150 تومان به جیب می زدند.
بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال کسب درآمد برای خزانه نبوده است ، افزود : ما به دنبال تنظیم بازار بودیم اما در این مدت حدود 2900 میلیارد ریال به حساب خزانه ریخته شد و همانطور که قصد کشاورز تولید گندم است ، کاه هم به تبع ان به دست می اید و حالا برخی می نویسند این کاه چقدر قیمت داشت.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ما از رسانه ها انتظار داریم در مورد سیاستهای درست از ما حمایت کنند، اظهار داشت : متاسفانه انتظار ما در این زمینه برآورده نشده است و از مطبوعات می خواهم تحت تاثیر جوی که واسطه ها و دلالها درست کرده و می کنند واقع نشوند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/511.bos