شماره: 428 تاریخ : 1390/03/29-12:00:00

معاون اول قوه قضاییه:

در رسیدگی به پرونده های اقتصادی، اغماضی وجود ندارد

معاون اول قوه قضائیه گفت: در پرونده ‌های امنیتی خاص که قلوب مردم جریحه ‌دار می شود، دستگاه قضا به سرعت رسیدگی می ‌کند.

 حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم  رئیسی در نشست خبری افزود: در این پرونده ‌ها، موارد با پیک مخصوص به دیوان منتقل و در شعبه خاصی با سرعت رسیدگی می‌شود و مطمئن باشید که در زمان بسیار کوتاهی احکام آن اجرا می شود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه معرفی قضات رشوه گیر و فاسد در رسانه ‌ها و یا برگزاری علنی دادگاه ضرورتی ندارد، گفت: اگر صلاح دیدیم، اعلام می‌ کنیم.

این مقام مسوول  در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از دستگیرشدگان و وکلای پارتی شبانه در خمینی شهر ادعاهایی را مبنی بر بی‌گناه بودن افراد داخل پارتی عنوان کردند، افزود: این مهم، وظیفه بازپرس پرونده است تا صحت گفته‌ ها را تایید کند.

وی گفت: برخی از مجرمان با این بهانه، در پی فراری دادن خود از دست قانون هستند.

معاون اول قوه قضائیه درباره به روز کردن سایت‌ های سازمان‌ های قوه قضائیه افزود: باید سایت های قضایی به روز شود.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تعلل دستگاه قضا در اتمام رسیدگی به پرونده بیمه ایران، گفت: این پرونده در دست رسیدگی است و دو هفته یک بار، نتایج رسیدگی، به مسئولان عالی قضایی اعلام می ‌شود و رسانه ‌ها و مردم مطمئن باشند که دستگاه قضا در این پرونده اغماض نمی ‌کند.

وی درباره پرونده خمینی شهر و کاشمر گفت: در این دو پرونده تاکید شده است که با سرعت و دقت رسیدگی شوند.

آ رئیسی درباره تعویق در نهایی شدن قانون آیین دادرسی و قانون مجازات اسلامی گفت: معاونت حقوقی قوه قضائیه با مجلس و کمیسیون قضایی همکاری خوبی دارد تا قانون مجازات‌ های اسلامی و آیین دادرسی را نهایی کند و همه در این مهم بسیج شده ‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دستگاه قضا در برخی از پرونده های اقتصادی اغماض می‌ کند، گفت: اغماضی وجود ندارد و ما تبعیضی قائل نیستیم.

معاون اول قوه قضائیه افزود: فکر می ‌کنم اطلاع رسانی مشکل دارد، زیرا ما همه را به یک چشم نگاه می‌کنیم.

آقای رئیسی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید حتماً باید تعرض به زنان رسانه‌ ای شود تا قوه قضائیه آن را پیگیری کند؟ گفت: دستگاه قضایی وظیفه ‌اش رسیدگی است، شما که این سئوال را مطرح می ‌کنید یک سری به دادگاه کیفری همان شهری که پرونده تجاوزش رسانه ‌ای شده است، بزنید می ‌بینید که ده ‌ها مورد از این پرونده ‌ها که رسانه‌ای نشده در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص آمار جرائم در کشور در مقایسه با دیگر کشورها، به تولید و توزیع مواد مخدر به عنوان سرمنشاء بسیاری از جرائم اشاره کرد و گفت: بنابر گزارش خود سازمان ملل، بعد از حضور ناتو و سازمان ملل تولیدات مواد مخدر در افغانستان 40 برابر شده است.

 رئیسی افزود: همان ‌هایی که ادعای حقوق بشر دارند، امروز با تبدیل مخدرها در لابراتورها به مخدرهای صنعتی جنایت می‌ کنند و بیشترین زندانیان ما هم زندانیان مواد مخدر هستند.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به پرسشی، درباره افزایش تعرفه‌ های قضایی و غیراصولی بودن آن گفت: تعرفه قضایی براساس قانون افزایش یافته و مجلس آن را تصویب کرده است.

 رئیسی با اشاره به اینکه کمیته ‌ای در قوه قضائیه مامور شده است تا جهاد اقتصادی را در قوه بررسی و ساز و کارهای آن را ارایه کند، افزود: هفته‌ گذشته گزارش کمیته به مسئولان عالی قضایی ارایه شد که نتیجه آن، رسیدگی سریع به پرونده ‌های مفاسد اقتصادی، فعال شدن شورای حفظ حقوق بیت المال و اراضی و منابع طبیعی و همچنین توجه و فعالیت بیشتر سازمان ثبت و ثبت شرکت‌ ها و تعامل با بخش ‌های دولت در مبارزه با قاچاق کالا است.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/428.bos