شماره: 419 تاریخ : 1390/03/29-12:00:00

چهارمین صعود شاخص بورس به ارتفاع 25000

بورس تهران دیروز پس از یک دوره چند روزه افت، با چرخش روند، شاهد رشد قیمت سهام اکثر شرکت‌ها بود، روز گذشته افزایش 333 واحدی (3/1درصدی) شاخص بورس باعث شد این شاخص

 

به گزارش روز یکشنبه شبکه تخلیلی ، خبری بانک و صنعت، بازدهی بورس در خردادماه همچنان در سطح منفی 7/3 درصد قرار دارد در حالی که این متغیر عملکردی از ابتدای سال، عدد 1/8 درصد را نشان می‌دهد. در همین حال در پایان معاملات دیروز ارزش بورس تهران به بیش از 116 هزار میلیارد تومان معادل 101 میلیارد دلار ارتقا یافت.

دیروز در پی رشد 333 واحدی اتفاق افتاد
چهارمین صعود شاخص به ارتفاع 25000
شاخص بورس اوراق بهادار در معاملات دیروز با رشد 3/1 درصدی عبور قدرتمندی از سطح 25 هزار واحد داشت. رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها به خصوص در گروه‌های خودرو، واسطه‌گری مالی و فلزات رنگین موجب شد شاخص برای دومین‌بار در ماه جاری از مرز 25 هزار واحد عبور کند. شاخص بورس که در ماه جاری نوسانات زیادی را تجربه کرده روزگذشته برای دومین بار طی خردادماه مرز 25 هزار واحد را شکست و به 25 هزار و 187 واحد افزایش یافت.براین اساس بازدهی شاخص بورس اوراق بهادار از ابتدای خردادماه همچنان در سطح 7/3- درصد است. این در حالی است که بازدهی شاخص از ابتدای سال تاکنون به 1/8 درصد رسیده است.
عبور شاخص از ارتفاع 25 هزار واحدی دیروز برای چهارمین بار در سال جاری اتفاق افتاد. شاخص 15 فروردین ماه سال جاری برای اولین بار از 25 واحد گذشت و توانست در تاریخ‌های 12 اردیبهشت‌ماه و 10 خردادماه نیز با وجود عقب‌نشینی از این سطح، دوباره تجربه عبور از 25 هزار واحد را تجربه کند.
نگاهی به عملکرد شاخص و مقاومت برای پایین نیامدن از سطح 25 هزار واحد نشان می‌دهد به لحاظ تکنیکال، سطح 25 هزار واحد در حال حاضر به سطح حمایتی قوی برای شاخص تبدیل شده است و شاخص می‌تواند حتی در روزهای منفی نیز به سرعت خود را احیا کرده و به 25 هزار واحد بازگشت کند.
این در حالی است که شاخص در 27 فروردین‌ماه به 26 هزار و 666 واحد رسید که بالاترین میزان را در سال جاری به ثبت رساند.بر این اساس رشد دیروز شاخص نهمین رشد شاخص بورس تهران در سال جاری بود.
رشد دیروز شاخص موجب کاهش بخشی از بازدهی منفی شاخص در خردادماه بود.
بازدهی شاخص در فروردین‌ 7/13 درصد مثبت، در اردیبهشت 2/1 درصد منفی و در خردادماه تا پایان معاملات دیروز 7/3 درصد منفی بوده است. رفتار شاخص در این مدت به طور کامل از روند سال گذشته تبعیت کرده و براین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد بورس تهران در تابستان سال جاری نیز می‌تواند تجربه معاملات پررونق سال گذشته را در کنار بازدهی‌ قابل توجه تکرار کند.
دیروز ملی مس 67 واحد، فولاد 58 واحد، غدیر 36 واحد، بانک صادرات 27 واحد و بانک پارسیان 21 واحد شاخص را بالا بردند. رشد دیروز شاخص که در سایه افزایش قیمت سهام ایجاد شد، ارزش بورس تهران را به 116 هزار میلیارد تومان معادل 101 میلیارد دلار رساند.
ضرورت اتخاذ تصمیمات منطقی
مدیرعامل کارگزاری حافظ گفت: سهامداران تازه وارد به منظور ورود به بازار سرمایه باید ریسک‌های موجود را در نظر داشته باشند و هیچگاه اسیر جو روانی بازار نشوند و تصمیم‌گیری منطقی در خرید و فروش سهام داشته باشند.
محمد رضا رهبر در خصوص نوسانات بازار گفت: این نوسانات همواره در بازار وجود داشته به طوری که گاه مثبت و گاه منفی است اما آنچه مهم است سرمایه‌گذاران در چنین بازاری باید با بینش و اطلاعات کافی اقدام به خرید و فروش کنند.
وی افزود: در حال حاضر روند بازار منطقی و اصولی است و به نوعی خود را تعدیل می‌کند اما پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات در سال 90 افزایش یابد و سرمایه‌گذاران بیشتری وارد بازار شوند.
رهبر افزود: نکته اصلی این است که سهامداران چند وظیفه اصلی را برعهده گیرند، ابتدا در میان تحلیل‌های موجود، سعی کنند تا همواره از تحلیل‌های بنیادی شرکت‌ها بهره‌ گیرند و همواره ارزش ذاتی شرکت‌ها،
EPS و روند سود‌دهی شرکت ها را درنظر داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت کارآمد و سهامداران عمده بر روی قیمت سهام اثرگذار هستند، تصریح کرد: سهامداران باید درآمد حاصل از فروش، تاثیرپذیری از هدفمندی یارانه‌ها بر روی حامل‌های انرژی و تاثیر قیمت‌های جهانی روی محصولات مختلف را در تمام سرمایه‌گذاری ها مدنظر قرار دهند.
عضو هیات مدیره شرکت بورس اظهار داشت: اگر سهامداران نمی‌توانند از تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده کنند، بهتر است از مشاوران حرفه‌ای و صندوق‌های موجود در بازار بهره‌ گیرند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/419.bos