شماره: 3092 تاریخ : 1390/09/09-12:00:00

با افت 72 واحدی امروز؛

شاخص بورس در 16 قدمی کانال 23 هزار واحدی مقاومت کرد

شاخص بورس نتوانست کانال 24 هزار واحدی روز گذشته را تثبیت کند و امروز با افت 72 واحد، در فاصله 16 قدمی نزول به کانال 23 هزار واحدی ایستاد تا نظریه محتاطان بازار ثابت شود.

 

به گزارش روز چهارشنبه بانک و صنعت ،فعالان بازار سهام ناخوش احوال، در شرایطی روز گذشته شاهد رشد 111 واحدی شاخص بورس البته بعد از 7 روز متوالی کاهش شدند و با کاسته شدن مقداری از نگرانی ها و امید به بهبود اوضاع ، آخرین روز کاری را شروع کردند که در همان آغاز معاملات مشخص بود نخواهند توانست نظاره گر رشد قیمت ها و شاخص بورس برای دومین روز باشند  .
براساس این گزارش،  دیروز ثبت نخستین رشد 111 واحدی در دو ماه ، شاخص بورس پایین ترین خط حمایت خود را باز پس گرفت و به کانال 24 هزار واحدی برگشت اما ارزیابی برخی کارشناسان این بود که این رشد فقط فرصتی برای فروش سهام و خروج از بازاری است که حتی افق کوتاه مدت آن جای شک و شبه دارد .
در برابر این نظریه بدبینانه، گروهی هم معتقد بوده و هستند که بازار سهام با کاهش جو روانی و فشار فروش صندوق های سرمایه گذاری و سهامداران حقیقی از یک سو و بهبود اقتصاد جهانی و رشد قیمت محصولات جهانی، روزهای روشنی را در پیش روز خواهد داشت ولی امروز خبری از روزهای روشن بورس نبود تا فعلا" نظر بدبینان ثابت شود.

به هر حال در آغاز معاملات امروز هرچند سهام اکثر شرکت های مثبت روز گذشته با عرضه و تقاضا و قیمت های مناسب داد و ستد شدد تا شاید کورسوی های امید بازتر از دیروز باشند ولی هر چه ساعت به زمان پایانی معاملات نزدیکتر شد، از حجم تقاضاها کاسته و به عرضه سهام افزوده شد.
به همین دلیل در برابر رشد نه چندان محکم سهام شرکت هایی چون مخابرات، سایپا و ایران ترانسفو و اثر مثبت 35 ، 4.4 و 3.5 واحدی این شرکت ها بر شاخص بورس، افت قیمت و گاه فشار فروش شرکت هایی مانند صدرا،اثر منفی 38 تا 6.5 واحدی بانک های پاسارگاد و تجارت، ملی مس، پتروشیمی پردیس، سرمایه گذاری غدیر، گروه بهمن و مپنا موجب از دست رفتن 72 واحد از ارقام شاخص بورس شد تا این متغیر حیاتی برای سهامداران و مسئولان بازار سرمایه و اقتصاد با ثبت عدد 24 هزار و 16 واحدی ، با در دیگر به نزول در کانال 23 هزار واحدی تهدید شود.
این در حالی است که در صورت عدم حمایت از سهام برخی شرکت ها ، امروز شاخص بورس به راحتی وارد این کانال که پایین ترین کانال سال جاری بورس هم بشمار می رود ، می شد.
براساس این گزارش ، امروز هم هرچند آمار پایانی معاملات با داد و ستد بیش از 215 میلیون سهم به ارزش 51 میلیارد تومان همراه بود اما 154 میلیون سهم خریداری شده مربوط به 5 شرکت گروه بهمن با 52.9 میلیون سهم، بانک های پاسارگاد و ایران زمین با 47 و 30 ، مخابرات و صدرا با 12.9 و 11.6 میلیون سهم بود.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/3092.bos