شماره: 2610 تاریخ : 1390/08/02-12:00:00

سازمان های رسمی دنیا نمی توانند بانک مرکزی ایران را تحریم کنند

رییس کل بانک مرکزی در خصوص تسهیلات مسکن خبرنگاران گفت: پیشنهاد ارایه تسهیلات ساخت مسکن برای خبرنگاران ارایه شده و مشکلی در خصوص آن نداریم و می توانیم تا سقف 45 میلیون تومان تسهیلات ارایه دهیم.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: معتقدیم سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های رسمی دنیا نمی توانند بانک مرکزی ایران را تحریم کنند.

به گزارش روز دوشنبه بانک و صنعت، دکتر محمود بهمنی' روز دوشنبه در حاشیه دوازدهمین نشست شورای گفت وگوی بخش دولتی و خصوصی افزود: بانک مرکزی نهادی مستقل است و تحریم آن غیرقانونی است و نباید به جرم آنکه فردی ادعایی واهی دارد، اقدام به تحریم این نهاد کرد.
بهمنی افزود: بانک مرکزی تمام اقدام های لازم در این زمینه را انجام داده است، اما اعتقاد داریم که سازمان ملل متحد اقدام به تحریم نخواهد کرد.
** بازار ارز
بهمنی با بیان آنکه قیمت ارز در بازار متعادل می شود، اظهار داشت: نرخ ارز تابع شرایط عرضه و تقاضا است، ضمن آنکه عوامل متعددی بر روی آن تاثیر دارد.
وی از برنامه ریزی جدید بانک مرکزی برای متعادل تر شدن بازار ارز خبر داد و گفت: این برنامه ها به زودی اعلام می شود و افزایش عرضه نیز انجام خواهد شد.
** نرخ تورم
رییس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم گفت: نرخ تورم در مهرماه کمی بالاتر از ماه پیش از آن بود ، اما هنوز نرخ آن مشخص نشده است.
** نرخ سود سپرده
بهمنی در خصوص افزایش نرخ سود سپرده های بانکی گفت: پیشنهاد افزایش نرخ سود سپرده های بانکی هفته گذشته در شورای پول و اعتبار مطرح شد ، اما این شورا تنها با افزایش نرخ سود اوراق مشارکت و گواهی سپرده عام موافقت کرد.
به گفته ی وی افزایش نرخ سود سپرده ها به صورت مجدد در شورای پول و اعتبار مطرح می شود و رشد نرخ سود متناسب با میزان تورم خواهد بود.
** اعلام آمار
رییس کل بانک مرکزی در خصوص اعلام مجدد آمارازسوی بانک مرکزی اظهار داشت: هر چند مجلس باردیگر بانک مرکزی را برای اعلام آمار و نرخ تورم مجاز اعلام کرد، اما این امر هنوز به بانک مرکزی اعلام نشده است.
** اجرای تبصره 28 بودجه
بهمنی درباره گلایه بخش خصوصی از اجرا نشدن تبصره 28 بودجه گفت: بانکها و هیات مدیره آنها اختیار دارند درخواست دریافت تقسیط معوقات را بررسی و با توجه به شرایط آنها را عملی کنند.
به گفته ی وی باید این امر را در نظر داشت که بانکها نمی توانند تمام معوقات را تقسیط کنند.
** دریافت پول نفت با ارز روپیه
وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است هند هزینه خرید نفت خام ایران را به صورت روپیه پرداخت کند، اظهار داشت: هند باید در مبادلات نفتی، پول نفت را به ارزی که ایران تعیین می کند ، پرداخت کند، اما این امکان وجود دارد کالایی را از این کشور وارد کنیم که نیاز به ارز روپیه داشته باشد.
به گفته ی وی ایران به طور عام درآمدهای نفتی خود را در قالب ارزهای یورو، دلار و ارزهای رایج دریافت می کند.
** تسهیلات مسکن برای خبرنگاران
رییس کل بانک مرکزی در خصوص تسهیلات مسکن خبرنگاران گفت: پیشنهاد ارایه تسهیلات ساخت مسکن برای خبرنگاران ارایه شده و مشکلی در خصوص آن نداریم و می توانیم تا سقف 45 میلیون تومان تسهیلات ارایه دهیم.
به گفته ی وی هم اکنون بانک مرکزی در حال بررسی تسهیلات خرید مسکن برای خبرنگاران است و پیشنهاد آن را یک بار در شورای پول و اعتبار مطرح کرده و قرار است در جلسات بعدی نیز این پیشنهاد به صورت مجدد مطرح شود.
بهمنی میزان تسهیلات پیشنهادی برای خرید مسکن خبرنگاران را 35 میلیون تومان اعلام کرد


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2610.bos