شماره: 2498 تاریخ : 1390/07/25-12:00:00

نفتی ها هم صاحب بانک می شوند

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه تاسیس بانک نفت می‌تواند به تامین مالی پروژه‌های نفتی کمک کند،گفت: آمادگی تأسیس این بانک وجود دارد و در مرحله طی مراحل اداری نزد ب

 به گزارش روز یکشنبه بانک و صنعت ،محسن خجسته‌مهر با بیان اینکه تأسیس بانک نفت در فرآیند اجراست، گفت: از نظر وزارت نفت پیشنهاداتی ارائه شده و آمادگی تأسیس این بانک وجود دارد، اما تأسیس بانک در فرآیند امور اداری نزد بانک مرکزی است و تکلیف نهایی آن در بانک مرکزی مشخص می‌شود.
وی اضافه کرد: طرح ها و پروژه‌ها در وزارت نفت به قدری زیاد هستند که حتی با استفاده از همه منابع بانکی و غیربانکی باز هم پروژه‌هایی باقی می‌مانند و بانک نفت نیز می‌تواند به مسئله تامین مالی پروژه‌های نفت کمک کند.
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه سرمایه اولیه تأسیس این بانک براساس اعلام بانک مرکزی 200 میلیون دلار خواهد بود، افزود: این بانک خصوصی است و بخش خصوصی در تأمین منابع و سرمایه اولیه این بانک مشارکت خواهند کرد ،اما هنوز درباره جزئیات نحوه این سرمایه‌گذاری در بانک مرکزی تعیین تکلیف نشده است.
ماه‌ها از زمان ارائه پیشنهاد این بانک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بانک مرکزی می‌گذرد اما بانک مرکزی هنوز پاسخ مشخصی به درخواست این سرمایه‌گذاران که با پشتیبانی وزارت نفت وارد این عرصه شده‌اند، نداده است.
بر این اساس با وجود اینکه در زمان های مشابه بانک‌های خصوصی زیادی با وجود ابهام در نحوه تامین مالی و سرمایه‌گذاران آنها مجوز تاسیس گرفته‌اند اما ایجاد بانک نفت هنوز از ابهام تصمیم‌گیری بانک مرکزی خارج نشده است.
در حالی بانک مرکزی نظر خود را به طور صریح درباره تاسیس بانک نفت که یکی از منابع تخصصی تامین منابع برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت محسوب می‌شود، اعلام نمی‌کند که به طور کلی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشور به میزان کافی انجام نمی‌شود و با چالش موجه است، چنانکه حتی در حوزه استراتژیک بالادست صنعت نفت، کمبود سرمایه‌گذاری به وضوح مشاهده شده و این موضوع یکی از دلایل کاهش تولید نفت ایران در یکی دو سال اخیر ارزیابی می‌شود.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/2498.bos