شماره: 208 تاریخ : 1390/03/18-12:00:00

کشف تدفین متعلق به عصر مفرغ در تپه باستانی گیان

مدیرکل میراث‏فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با میراث آریا با اعلام این مطلب اظهار داشت: این تدفین در فاصله تقریبی 15 متری از عرصه و در عمق 2متری گمانه به دست آمده است.

 اسدالله بیات» افزود: در این تدفین متعلق به عصر مفرغ چند نمونه ظروف سفالی و اشیا برنزی نیز یافت شده است.

او با اشاره به اینکه تدفین مذکور مورد بررسی انشان‏شناسی و مطالعه یافته‏ها قرار می‏گیرد، ادامه داد: این اقدام با هدف کسب اطلاعات تکمیلی انجام می‏شود.

مدیرکل میراث‏فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری استان همدان اضافه کرد: این تپه در مجاورت شهر گیان قرار دارد و از توابع شهرستان نهاوند به شمار می‏آید.

او با تأکید بر اینکه تپه مذکور در جنوب استان همدان واقع شده، گفت: این تپه در سال 1928 میلادی با ورود سفال و اشیاء برنزی به بازارهای عتیقه اروپایی معرفی شده است.

«بیات» تصریح کرد: پس از کاوش‏های باستان‏شناسی در سال‏های 1931 و 32 توسط هیأت فرانسوی، پنج طبقه استقراری در گیان شناسایی شد.

به گفته این مقام مسوول ارزش یافته‏ها به قدری است که تپه باستانی گیان سا‏ل‏ها مبدأ تاریخ‏گذاری منطقه غرب کشور شد.

او یادآور شد: به دلیل شرایط خاص تاریخی تپه و اهمیت آن از نظر باستان‏شناسی، اقدامات استحفاظی بر روی تپه از سوی اداره کل میراث‏فرهنگی، صنایع‏دستی و گردشگری استان همدان صورت گرفت.

مدیرکل میراث‏فرهنگی این استان بیان داشت: تعیین عرصه و حریم این تپه که به روش عملی انجام شد، فصلی جدید را در مطالعات باستان‏شناسی رقم زد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/208.bos