شماره: 1865 تاریخ : 1390/06/13-12:00:00

نابودی سالانه 5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی

سالانه پنج و یک دهم میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور توان تولید خود را از دست می دهد.

به گزارش شبکه تخصصی بانک و صنعت،  رئیس انجمن علوم خاک ایران در این باره افزود: این تخریب در اثر فرسایش و هدر رفت خاک رخ می دهد و معادل 15 تا 20 تن خاک در هر هکتار و در مجموع معادل سه میلیارد تن خاک در سال است .

محمدرضا نیشابوری با اشاره به اینکه این زمین ها در صورت تخریب نشدن سالانه می تواند سه میلیون تن گندم تولید کند ، گفت: پیش بینی می شود میزان خاک های تخریب شده امسال به چهار و نیم میلیارد تن افزایش یابد.

وی افزود : خاک تجدید ناپذیر است چرا که برای تشکیل 25 سانتی متر آن بیش از 2 هزار و 500سال زمان نیاز است.

نیشابوری گفت : بر اساس تحقیقات انجام شده در طول 46 سال گذشته تنها در حومه هفت کلانشهر تهران ، کرج ، تبریز ، شیراز ، اصفهان ، مشهد و اهواز در حدود 136 هزار هکتار از اراضی قابل کشت به کاربری مسکونی تغییر یافته است.

وی افزود : این تغییر کاربری مانع تولید غذای 2 و نیم میلیون نفر شده است.

نیشابوری با بیان اینکه فشار زیادی بر خاک های کشور برای افزایش تولید به دلیل افزایش جمعیت وارد شده است ، گفت : رشد سریع جمعیت موجب شد تا سرانه زمین زیر کشت از 2 و 8 دهم هکتار در سال 1360 به 2 دهم هکتار در سال 1390 کاهش یابد در حالی که بر اساس گزارش فائو میزان مطلوب پنج دهم هکتار است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران با تاکید بر اینکه وضعیت خاک های زراعی کشور بسیار نامناسب است ، افزود: ارتقا نیافتن دانش بهره وری ، شناخته نشدن اهمیت و ارزش خاک در جامعه ، نبود نهاد یا تشکیلات اجرایی توانمند برای مدیریت بهره برداری صحیح ، نبود سرمایه گذاری و اختصاص منابع مالی به موقع برای انجام اقدامات زیر بنایی از جمله عوامل اصلی ایجاد کننده تهدید برای خاک کشور است .

دوازدهمین کنگره علوم خاک ایران از 12 تا 14 شهریور ماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود.

 


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1865.bos