شماره: 1767 تاریخ : 1390/06/04-12:00:00

ناظر تالار معاملات بورس نفت اعلام کرد:

انعطاف ناپذیری شرکت ملی نفت دلیل روی میز ماندن پنجمین محموله نفت خام

:ناظر تالار معامله نفت خام در تالار بورس کالا در تهران با بیان اینکه شرایط فروش نفت خام در خارج از بورس سهل‌تر است، گفت: عدم انعطاف پذیری شرکت ملی نفت ایران نسبت به درخو

 

به گزارش روز جمعه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،محمد رضا طهماسبی در خصوص دلیل به فروش نرفتن پنجمین محموله نفت خام که چهارشنبه عرضه شد،‌اظهار داشت: با توجه به اینکه شرایط پنجمین عرضه نفت خام همانند سایر عرضه‌ها بوده است، شاید لازم باشد شرکت ملی نفت ایران شرایط را مانند فروش به خارجی ها، آسان‌تر در نظر بگیرد.
وی با اشاره به اینکه بورس و سازو کار‌های آن برای عرضه نفت خام کاملا آماده بوده و کارگزاران نیز خریداران را جذب کرده اند، افزود: عدم انعطاف پذیری شرکت ملی نفت ایران در تغییر شرایط و همراهی با خریداران دلیل عدم فروش محموله‌های نفت خام است.
ناظر تالار معاملات نفت در بورس کالای تهران با بیان اینکه علی رغم تأکیدهای رئیس جمهور برای راه اندازی واقعی و رونق این بازار گفت: بورس کالا نمی خواهد نفت مملکت به زیر قیمت فروخته شود ولی در خارج از بورس نفت با شرایط راحت‌تری فروخته می‌شود و می‌توانند این شرایط را نیز برای داخلی‌ها و رونق بورس نفت در نظر بگیرند.
طهماسبی خاطرنشان کرد: عزم ملی و دیدگاه ملی بر راه اندازی بورس نفت است ولی متأسفانه سخت گیری‌ها در خصوص قیمت و شرایط از سوی شرکت ملی نفت ایران ادامه دارد و همکاری لازم انجام نمی‌شود.
این مقام مسئول افزود:درست است شرکت ملی نفت ایران اقدام به عرضه نفت خام می‌کند،اما در عین حال پاسخی به درخواست خریدران برای کاهش قیمت نمی‌دهد.
وی تأکید کرد:معاملات بورس و تعیین قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا بوده و خریدار و فروشنده هر دو خود را با شرایط تطبیق می دهند، تا در نهایت در یک نقطه به توافق برسند.
طهماسبی گفت: در حال حاضر خریداران درخواست کاهش قیمت دارند، ولی شرکت ملی نفت ایران به هیچ وجه حاضر به کاهش نیست، درحالی که اگر در پنجمین عرضه که چهارشنبه انجام شد،نرخ پرمیوم را کاهش می‌دادند معامله انجام می‌شد.
طهماسبی با اظهار امیدواری نسبت به فروش نفت خام در چهارشنبه هفته آینده، تصریح کرد: امیدواریم در هفته آینده مذاکرات بیشتری در این راستا انجام شود تا عرضه بعدی با موفقیت به فروش برسند و با ادامه داشتن این روند شاهد راه اندازی کامل بورس نفت باشیم.
ناظر تالار معاملات نفت خام در پایان با تأکید بر اینکه اگر تعامل در بورس یک طرفه باشد و عرضه کننده بر قیمت اعلامی خود تأکید داشته باشد وضعیت به هیمن شکل خواهد بود، افزود: عدم تغییر در قیمت از سوی شرکت ملی نفت ایران، اگرچه دلایلی برای این کار داشته باشند و با سایر کشور ها مقایسه کنند درست نیست، زیرا شرایط بازار ایران فرق می‌کند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1767.bos