شماره: 410913 تاریخ : 1397/08/14-12:56:34

15 آبان روز ملی درنا/30 تا 40 هزار پرنده مهاجر به تالاب میقان کوچ پاییزه دارند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سالانه بین 30 تا 40 هزار پرنده مهاجر به تالاب میقان کوچ پاییزه دارند که از این تعداد هشت‌تا 15 هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است و چندین سال است که 15 آبان به نام روز درنا نام‌گذاری شده و ویژه‌برنامه‌های خاصی نیز برای این روز پیش‌بینی‌شده است .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی حفاظت محیط زیست استان مرکزی، رضا میرزایی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی  در گفت وگوی تلویزیونی به مناسبت روز درنا،  گفت: یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های زیست‌محیطی تالاب میقان قرار گرفتن بین 22 تالاب بین‌المللی و 105 منطقه مهم پرندگان (IBM) به‌منظور تأمین زیستگاه برای بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر درگذشته و حال است و دشت‌ها و اراضی اطراف تالاب یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های درنا خاکستری است.

میرزایی افزود: هرسال با تغییر شرایط آب و هوایی در اواخر مهرماه،کوچ پرندگان مهاجر از سیبری به تالاب میقان اراک آغاز می‌شود منطقه تالاب میقان اراک هم‌اکنون شاهد صحنه‌هایی از حضور تدریجی دسته‌های کوچک و بزرگ گونه‌های مختلف پرندگان است .

وی اضافه کرد: سالانه بین 30 تا 40 هزار پرنده مهاجر به تالاب میقان کوچ پاییزه دارند که از این تعداد هشت‌تا 15 هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است و چندین سال است که این روزبه نام روز استانی درنا نام‌گذاری شده و ویژه‌برنامه‌های خاصی نیز برای این روز پیش‌بینی‌شده است .

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی ادامه داد: تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های مختلف در این استان اندیشیده شده و کارگروه مدیریت بحران در این راستا تشکیل‌شده و تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص و ابلاغ‌شده است. و خوشبختانه امسال با اقدامات صورت گرفته تاکنون موردی از تلفات آنفولانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.

وی در پایان اضافه کرد: برخی از پرندگان مهاجر تا فرارسیدن بهار در این تالاب می‌مانند اما ، تعدادی نیز با بارش نخستین برف سنگین این منطقه را ترک و به سمت مناطق جنوبی گرمسیری مهاجرت می‌کنند.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/15-ابان-روز-ملی-درنا30-تا-40-هزار-پرنده-مهاجر-به-تالاب-میقان-کوچ-پاییزه-دارند.bos