شماره: 145 تاریخ : 1390/03/11-12:00:00

ایران از لیست کشورهای پولشویی حذف شد

مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی با بیان اینکه نام ایران از لیست کشورهای پولشوی جهان حذف شده از تدوین 3 دستورالعمل جدید در این خصوص و ابلاغ آن به بانک‌ها

 به گزارش روز چهارشنبه شبکه تحلیلی ، خبری بانک و صنعت، عبدالمهدی ارجمندنژاد با تشریح روند مبارزه با پولشویی و اقدامات بانک مرکزی اظهار داشت: حدود 2 هفته پیش 10 دستورالعمل از سوی بانک مرکزی در این زمینه به بانک‌ها ابلاغ شد و از این پس مفاد دستورالعمل مذکور باید توسط آنها رعایت شود.
وی با اشاره به تدوین مقررات پولشویی در سال 1381 در شورای پول و اعتبار، افزود: بانک مرکزی بعد از تصویب این مقررات آنها را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تصویب این قانون در سال 86 را مهم‌ترین اقدام در این زمینه دانست و گفت: مطابق این قانون آیین نامه مبارزه با پولشویی نیز به تصویب رسید و ساختار قانونی عملیاتی شد.
این مقام مسئول گفت: یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی تدوین دستورالعمل‌ها برای حوزه پولی و بانک و نهادهای بازار غیر متشکل پولی بود.
وی از نهایی شدن 3 دستورالعمل دیگر علاوه بر 10 دستورالعمل مذکور در بانک مرکزی خبر داد و تصریح کرد:‌ دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان خارجی موسسات، نحوه مراقبت از اشخاص سیاسی خارجی که می‌خواهند خدمات مالی از موسسات پولی داخل دریافت کنند و دستورالعمل رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در صرافی‌ها قرار است به زودی تدوین و ابلاغ شود.
ارجمندنژاد به تشکیل ساختارهای مبارزه با پولشویی در بورس و گمرک اشاره و تصریح کرد: در رابطه با مسائل بین‌المللی هیات ایرانی حدود 1.5 سال پیش به دبیرخانه fatf عزیمت کرد. همچنین پارسال هیاتی از صندوق بین‌الملی پول به ایران آمدند.
وی به سفر رئیس کل و قائم مقام بانک مرکزی به واشنگتن اشاره و افزود: رئیس کل بانک مرکزی در این سفر گزارشی ارائه داد که مورد رضایت رئیس صندوق پول و بانک جهانی قرار گرفت.
مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در ادامه گفت:‌ آمریکا در گزارش که ارائه کرده اسم ایران را از کشورهایی که مشکل در این زمینه دارند حذف کرد.
وی درباره اقدامات بین‌المللی با توجه به تحریم‌ها، گفت: گروه FATF وابسته به سازمان توسعه اقتصادی، توصیه و استاندارد مقرراتی در این خصوص تهیه کرده که مقبولیت جهانی دارد. این گروه معتقد است که در زمینه گزارش دهی ایران مشکلاتی وجود دارد ولی ما قائل به این نیستیم چرا که به محض رویت هر مشکلی بلافاصله گزارش می‌شود.
مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در همین ارتباط تأکید کرد: به خاطر اینکه شفافیت گزارش‌هایمان را ثابت کنیم تصمیم گرفتیم برای اینکه سایر شوراها از اقدامات ایران مطلع شوند این موضوع از طریق رسانه‌ها منتقل شود. 3بار از FATF دعوت کردیم که به ایران بیاید ولی تا حالا اجابت نکرده است


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/145.bos