شماره: 134 تاریخ : 1390/03/11-12:00:00

دیه ۹۰ میلیونی مورد تائید کمیسیون حقوقی مجلس است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دیه ۹۰ میلیون تومانی مورد تایید کمیسیون قضایی است، گفت: تنها مشکلی که در این ارتباط وجود دارد این

 

 به گزارش روز چهارشنبه شبکه تحلیلی ، خبری بانک و صنعنت، "سید مصطفی طباطبایی نژادتصریح کرد: استدلال دستگاه قضایی کشور برای افزایش قیمت دیه بر مبنای افزایش قیمت شتر بوده است، دیه و مسائل مربوط به آن دیگر برعهده من و شما نیست و قرآن به صراحت درباره آن صحبت کرده است.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قرآن می‌گوید دیه انسان برابر با قیمت شتر، گاو یا گوسفند است، اگر قیمت واقعی و فعلی آنها محسوب شود، نرخ دیه بیش از ۹۰ میلیون می‌شود.

وی همچنین افزود: از بابت قیمت ۹۰ میلیونی دیه مشکلی نیست، تنها مشکلی که در این ارتباط وجود دارد این است، شرکت‌ها وسازمان‌های بیمه‌گر هستند که این‌ها چه تعهدی خواهند داشت و آیا بیمه‌ها زیر بار این قیمت خواهند رفت و این افزایش قیمت چه تاثیری بر روی نرخ‌های بیمه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: چون وچرا برای نرخ دیه فایده ندارد، چرا که کاملا این قیمت مشخص است، از این پس باید نحوه عملکرد بیمه‌ها مدیریت کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در رابطه نرخ دیه، کمیسیون قضایی و حوقی هم وارد بحث شد و دیه ۹۰ میلیونی مورد تایید این کمیسیون است.

بر اساس قانون، نرخ دیه را هر ساله وزیر دادگستری بررسی و به رئیس قوه قضائیه برای تائید و ابلاغ ارائه می‌کند. در همین رابطه قوه قضائیه با تائید دو برابر شدن نرخ دیه در سال جاری به تمامی دادگستری استان‌ها و شرکت‌های بیمه اعلام کرده که نرخ جدید از ۱۶ خرداد سال جاری قابل اجرا است. اما اعلام ناگهانی نرخ دیه و اجرایی شدن آن از روز ۱۶ خرداد صنعت بیمه را غافلگیر کرد به طوری که هنوز نرخ حق بیمه‌های شخص ثالث براساس تعهدات جدید مشخص نیست و این موجب شده تا بسیاری از کارگزاران و نمایندگی‌های بیمه اقدام به صدور بیمه نامه جدید نکرده و یا با نرخ دیه ۹۰ میلیونی قیمت گذاری می کنند.

دیروز محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در نامه ای به وزیر دادگستری دستور عدم ابلاغ دیه ۹۰ میلیونی را داد.


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/134.bos