شماره: 1326 تاریخ : 1390/05/03-12:00:00

امضای بزرگترین قرارداد گازی خاورمیانه

وزیران نفت ایران، عراق و سوریه تفاهم نامه سه جانبه خرید و فروش گاز میدان پارس جنوبی را در عسلویه امضا کردند.

به گزارش روز دوشنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت، تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به کشورهای عراق و سوریه و از آنجا به لبنان و مدیترانه به ارزش 10 میلیارد دلار با حضور وزرای نفت 3 کشور امضا شد.
پیش از امضای این تفاهم نامه "محمد علی آبادی" سرپرست وزارت نفت به همراه "سفیان علاو" وزیر نفت و انرژی سوریه و "عبدالکریم لعیبی" وزیر نفت عراق از برخی فازهای میدان گازی پارس جنوبی بازدید کردند.
بر این اساس قرار است گاز ایران از طریق یک خط لوله 5 هزار کیلومتری از مسیر عراق، سوریه، لبنان و مدیترانه به کشورهای اروپایی هم‌چون یونان ارسال شود.
به گفته " جواد اوجی" مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بلافاصله بعد از امضای تفاهم‌نامه صادرات گاز میان 3 کشور ایران، عراق و سوریه، یک مشاور بین المللی کار خود را در زمینه انتخاب مسیر و فاینانسور مناسب آغاز خواهد کرد و ظرف 3 تا 5 سال دیگر احداث این خط لوله به اتمام خواهد رسید.
اوجی، همچنین از آماده شدن مقدمات و مجوزهای لازم برای صادرات گاز از ترکیه و همچنین عراق و سوریه به اروپا خبر داده و گفت بود: تاکنون بیش از 20 جلسه کارشناسی میان ایران و کشورهای ترکیه، عراق و سوریه برای صادرات گاز برگزار شده و خوشبختانه این کشورها مجوزهای کتبی لازم برای ترانزیت گاز را به ایران داده اند.
به گفته وی تامین مالی پروژه صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خاک عراق، سوریه و لبنان به صورت BOT و BOO صورت می گیرد و تاکنون 15 شرکت اروپایی تقاضای خود را برای بازاریابی این گاز در کشورهای خود به ایران اعلام کرده اند.
خط لوله جدید صادرات گاز ایران به اروپا از مسیر عراق و سوریه خواهد بود و براساس آن خط لوله جدید صادرات گاز ایران از خاک عراق، سوریه و جنوب لبنان گذشته و از طریق مدیترانه به اروپا خواهد رسید


URL: https://www.bankosanat.ir:443/News/1326.bos