پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 338461 تاریخ : 1397/02/12-19:03:37
,23,
فاینکس فرصتی برای توسعه دانش بورسی در جامعه

یادداشت

فاینکس فرصتی برای توسعه دانش بورسی در جامعه

بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه، به علت وجود تیریبون اندک، سهم بسیار پایین در صدا و سیما و همچنین استفاده کم از سایر وسایل ارتباط جمعی در مقایسه با سایر مسائل مهم کشوری، از دید عامه مردم متاسفانه مقفول مانده است.

بانک و صنعت؛ وجود رویدادهای مالی منجر به نگاه ویژه به بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه و در نتیجه توسعه دانش بورسی را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بزرگترین رویداد صنعت مالی در خاورمیانه را باید در چند بخش مهم بررسی کرد:

1- حضور شرکت‌های بین‌المللی: متاسفانه در ادوار قبلی نمایشگاه، حضور شرکت‌ها و بازدید کنندگان بین‌المللی از نمایشگاه به حداقل ممکن خود بود. با توجه به تجربیات قبلی به دست آمده، تعاملات لازم با شرکت‌ها و اشخاص خارجی جهت بازدید از نمایشگاه به عمل آمده است. این مهم می‌تواند سرآغاز ارتباط بین بازار‌های مالی کشور با بازارهای منطقه‌ایی و فرا منطقه‌ایی باشد. همچنین از طرفی پسوند بین‌المللی این رویداد حفظ خواهد شد. البته از ذکر این مهم نباید گذشت که این ارتباط ولو محدود و کوچک؛ در شرایط روز اقتصاد کشور بسیار غنیمت و مناسب است.

2- ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری: به منظور فرهنگ‌سازی و توسعه دانش بورسی جهت سرمایه‌گذاری در بورس، به دو مقوله رسانه و آموزش نیاز است. متاسفانه بازار سرمایه ایران به علت وجود تیریبون اندک، سهم بسیار پایین در صدا و سیما کشور و همچنین استفاده کم از سایر وسایل ارتباط جمعی در مقایسه با سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری، از دید عامه مردم متاسفانه مقفول مانده است. از همین روی وجود چنین رویدادهای مالی منجر به نگاه ویژه به این بازار و در نتیجه توسعه بورس را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر نگاه ویژه به موضوع آموزش همواره از مهترین برنامه‌ شرکت‌های حاضر در نمایشگاه است. این نگاه و توجه باید پیش از پیش در این نمایشگاه به طور ویژه تاکید گردد. زیرا با توجه به وضعیت موجود در بازار پولی کشور، احتمال توجه ویژه و ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس وجود دارد. از همین روی شرکت‌های فعال در این رویداد مالی آموزش‌های خود را باید به سمتی ببرند که سرمایه گذاری در بورس کشور به عنوان یک هنجار و قاعده شناخته شود. از طرف دیگر با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای موازی با بازار سرمایه و همچنین برگزاری این ایونت مالی در ابتدای سال، برگزاری دوره‌های آموزشی با محوریت موضوعی کلان اقتصادی و ارائه چشم انداز به مخاطبین کمک شایانی به شفافیت در بورس را می‌نماید.

3- تعامل بین بورس، بانک و بیمه: تفکیک این بازارها از هم و با چشم رقیب نگاه کردن به بازارهای موازی با بازار سرمایه عمل اشتباهی است زیرا هر سه مکمل یکدیگر هستند و رقیب به شمار نمی روند. این سه بازار در کنار هم یک پرتفوی عالی به منظور سرمایه‌گذاری برای جامعه تشکیل میدهند. با عنوان مثال می‌توان گفت که در بازار سرمایه امکان همکاری با صنعت بیمه وجود دارد و می‌توان طرحی را تعریف کرد که چنانچه فردی هم بیمه عمر دارد و هم واحدهای سرمایه‌گذاری، امکان تبدیل بیمه عمر به واحد صندوق سرمایه گذاری به وجود بیاید.

همچنین در خصوص همکاری با بانک‌ها هم میتوان تعاملات لازم به منظور رفع مشکل اخذ اعتبار از بانک‌ها را فراهم نمود تا در نتیجه تسهیلاتی با نرخ سود پایین به کارگزاران پرداخت شود تا این شرکت‌ها بتوانند به مشتریان خود اعتبار با نرخ سود پایین اعطاء کنند. این امر باعث می‌شود تا مشتریان اقساط خود را در سررسید تعیین شده باز پرداخت نمایند.

4- شفافیت ناشرین بازار سرمایه: پایه‌ اصلی و اساس بازار سرمایه بر شفافیت شرکت‌ها است. ارتباط گیری مستقیم و چهره به چهره ناشرین بازار سرمایه با سهامداران خود می‌تواند به یکی از چالش‌های جذاب این نمایشگاه بدل شود. چالشی که کمک به شفافیت بازار و مانع شکل گیری حباب قیمتی در برخی از سهام‌ها  می‌نماید.

5- استارتاپ‌ها، مهمانان ویژه بازار سرمایه: حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در نمایشگاه امسال را می‌توان به عنوان یک سوپرایز ویژه و یکی از نقاط عطف بزرگترین رویداد صنعت مالی در خاورمیانه است. با پیشرفت تکنولوژی و توجه ویژه جوانان به نرم افزارهای کوچک موبایلی، بازار سرمایه به منظور توسعه بازارهای خود چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ توسعه دانش بورسی در بین آحاد مردم ملزم به استفاده از این ابزار نوظهور است. متاسفانه باید گفت که برخی از این شرکت‌ها با مشکلات ثبتی نیز مواجه هستند. توقع می‌رود که سازمان بورس با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری موانع رفع حضور این طیف از شرکت‌ها را در این نمایشگاه را حل نمایند.



عرفان هودی

این یادداشت در ویژه نامه الکترونیکی بورس، بانک و بیمه منتشر شده است.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 304
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران