پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 278171 تاریخ : 1396/01/06-16:07:37
,23,
صنعت بیمه چگونه به رشد هفت درصدی میرسد؟

صنعت بیمه چگونه به رشد هفت درصدی میرسد؟

قسمت چهارم

یکی از ایراد های اصلی در نحوه فعالیت شرکت های بیمه کشورمان همین نکته اجرایی نشدن برنامه های مدیریت ریسک در برنامه های عملیات بیمه گری میباشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، حادثه ساختمان پلاسکو بدون شک یک درس بزرگ و پروژه تحقیقاتی برای کارشناسان مدیریت ریسک ، ایمنی ، آتش نشانی ، بیمه و حقوق محسوب میشود. مسلما اشخاصی که در حوزه تحقیقات کار میکنند از کنار این حادثه به سادگی نمیگذرند و نکات آموزشی بسیاری را از آن استخراج میکنند. در واقع ازچند دهه قبل مدیریت بیمه بدون وجود و همراهی مدیریت ریسک بدون مفهوم شده است. امروزه شرکت های بیمه مترقی و پیشگام در تحولات فنی هرگز پذیرش واحدهای صنعتی و پروژه های عمرانی و ساختمانی را بدون حضور کارشناسان HSE نمیپذیرند و حتی با وجود برخوردار بودن  آنها از واحدهای HSE قبل از پذیرش ریسک از بیمه گذاران برنامه های اجرایی و آموزش ایمنی کارکنان را درخواست مینمایند.

در واقع شرکت های بیمه پیشگام به این حقیقت ملموس دست یافته اند که راه حل حمایت از بیمه گذاران در مقابله با پیامدهای منفی حوادث و خسارتها و نیز حفظ منافع سهامداران و حد توانگری شرکت های بیمه در خود عملیات بیمه گری محض نیست بلکه در بیمه گری نوین توجه و پیاده سازی تمامی مراحل فرآیند مدیریت ریسک گره گشا و اجتناب ناپذیر و الزامیست .!!!!!؟؟؟؟؟

از منظر روشهای مدیریتی نوین و استراتژیک در صنعت بیمه کشورهای توسعه یافته مدیریت ریسک و مدیریت بیمه دو بال یک پرنده هستند که اجرای هریک از این فعالیت ها به تنهایی در حقیقت به مفهوم فقدان یک بال و زمین گیرشدن پرنده تلقی میگردد.

قبلا سوال نمودم که: ایراد کاردر کجاست ؟

اکنون پاسخ این است که یکی از ایراد های اصلی در نحوه فعالیت شرکت های بیمه  کشورمان همین نکته اجرایی نشدن برنامه های مدیریت ریسک در برنامه های عملیات بیمه گری میباشد. یکی از اساسی ترین گامهایی که صنعت بیمه برای اصلاح عملیات اجرایی ضروری دارد قدم بردار رفع همین ایراد است.

زیرا هنوز هم مدیران شرکت های بیمه در کشور ما با همان رویکرد سنتی فعالیت میکنند و مدیریت پرتفوی را فقط با دانش و تجربه مدیریتی بیمه گری به انجام میرسانند و از همین رو هرگونه سرمایه گذاری در امور مدیریت ریسک و ایمنی از جمله آموزش در این حوزه را هزینه تلقی مینمایند و از آن اجتناب میکنند. حداکثر گامی که شرکت های بیمه در این زمینه برمیدارند بازدید اولیه از ریسک قبل یا حین صدور بیمه نامه ها و گنجاندن یکسری توصیه های ایمنی متداول در و یا در نظر گرفتن کلوزهای محدود کننده با صدور الحاقیه های پیوست بیمه نامه ها میباشد .!!!!!؟؟؟؟؟

این تمامی اقدامات اجرایی شرکت های بیمه در ایران از مفهوم مدیریت ریسک است.

دهها سال است این روش سنتی در بازار بیمه کشورمان تداوم دارد . یکی ازتفاوتهای اساسی بیمه گری مدرن با بیمه گری سنتی در همین رویکرد نسبت به مدیریت ریسک در شرکت های بیمه است . 

وقتی از رویکرد سنتی سخن میگوییم به مفهوم جدا دانستن منافع شرکت های بیمه از منافع بیمه گذاران در اینگونه نگرش است و یکی از دلایل قابل استناد در این حوزه ضعف و نادیده گرفتن اجرای مدیریت ریسک در عملیات بیمه گری ایرانی میباشد.

 

کارشناس ریسک و بیمه ، حاجی اشرفی

اخبار مرتبط




ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 221
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران