پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 669317 تاریخ : 1402/07/13-16:57:36
,3,
گسترش فعالیت بانک های قرض الحسنه به توزیع عادلانه ثروت در جامعه منتج می شود

گسترش فعالیت بانک های قرض الحسنه به توزیع عادلانه ثروت در جامعه منتج می شود

معاون برنامه ریزی و توسعه بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: نتیجه گسترش فعالیت بانک های قرض الحسنه در کشور، توزیع عادلانه ثروت در جامعه، ایجاد رفاه نسبی میان عموم مردم و کمک به رونق تولید است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران، دکتر «رضا قرائی پور» معاون برنامه ریزی و توسعه بانک با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه رادیو گفت وگو به تبیین جایگاه بانکداری قرض الحسنه در جامعه و نقش آن در رونق تولید و ایجاد رشد اقتصادی پرداخت و گفت: در قرآن کریم 12 مرتبه عنوان قرض و بلافاصله حسنه را داریم که به معنای قرض نیکوست و این مهم حکایت از اهمیت ویژه و جایگاه خاص آن دارد.

وی ادامه داد: بنا به ضرورت و ارزش قرض الحسنه، برای نخستین بار در سال 1347 و در مسجد لُرزاده صندوق قرض الحسنه ای راه اندازی شد. امام جماعت وقت مسجد لرزاده (میرزا علی فلسفی) با مشاهده مشکلات مالی و معیشتی متعدد مردم، پیشنهاد راه اندازی صندوق قرض الحسنه را داد تا با مدیریت بازاریان و کسبه ای که همواره در پی امور خیر بودند، بخشی از مشکلات و نیازهای عموم مردم رفع شود.

قرائی پور ادامه داد: نهایتاً این صندوق با عنوان صندوق ذخیره جاوید تشکیل شد که هم اکنون نیز این قبیل صندوق ها به فعالیت خود ادامه می دهند. البته پیش از انقلاب اسلامی بسیار محدود بودند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، این روند توسعه یافت و اینک قریب به 6هزار صندوق قرض الحسنه فعال در سراسر کشور داریم که از سال گذشته بانک مرکزی طی مصوبه ای ساماندهی این صندوق ها را در دستور کار قرار داده است.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی همچنین یادآور شد: خوشبختانه روند گسترش صندوق های قرض الحسنه رو به فزونی گذاشت و نهایتاً در دهه 1380 شاهد راه اندازی 2 بانک قرض الحسنه رسمی در کشور بودیم که با اقبال عمومی بی نظیری همراه شد. بر اساس آخرین آمار، نزدیک به 30 میلیون مشتری برای این 2 بانک ثبت شده و با حمایت های همه جانبه دولت مردمی سیزدهم، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی شمولیت این بانک ها روند فزاینده ای را طی 2 سال اخیر تجربه کرده است.

قرائی پور با اشاره به نقش بانک های قرض الحسنه در رونق تولید، اظهار داشت: باید توجه کرد که برای عملیاتی کردن بانکداری اسلامی 3 ایده مهم در دستور کار نظام بانکداری کشور قرار گرفته است. نخست تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا بود که در سال 1362 انجام شد، دوم مشارکت در سود و زیان راستین و سوم ترویج بانکداری قرض الحسنه است که خوشبختانه اکنون شاهد دستاوردهای منحصر به فرد آن در جامعه هستیم.

وی در ادامه افزود: تا 2 سال گذشته، سقف وام بانک های قرض الحسنه تا 50 میلیون تومان بود، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این مبلغ به 300 میلیون تومان برای افراد حقیقی و 750 میلیون تومان برای افراد حقوقی افزایش یافته است. البته اعتقاد داریم اگر به واقع، قرض الحسنه بخواهد نقش خود را به عنوان یک منبع تأمین کننده مالی ایفا کند، باید سقف مبلغ وام افزایش یابد تا برای حوزه تولید و اشتغال زایی بستر مناسبی را فراهم آورد.

این متخصص حوزه پولی و بانکی با اشاره به موانع پیشرفت بیش از پیش بانک های قرض الحسنه در کشور بیان کرد: تورم یکی از موانع رشد بانک های قرض الحسنه محسوب می شود. افرادی که در این امر خداپسندانه شرکت می کنند و سرمایه خود را در اختیار بانک ها می گذارند تا به افراد نیازمند تسهیلات اعطا کنند، تا حدودی متضرر می شوند، زیرا ارزش دارایی این افراد رو به افول می گذارد. در حالی که اگر این سرمایه را در بانک های تجاری می گذاشتند، بی شک بیش از 20 درصد در سال سود دریافت می کردند. امیدواریم با تدابیر و سیاست هایی که دولت محترم در پیش گرفته، شاهد بهبود این رویه باشیم.

«قرائی پور» ضمن تأکید بر اثرگذاری خاص بانک های قرض الحسنه بر چرخه اقتصاد کشور بیان کرد: امروزه بر همگان آشکار و مبرهن است که گسترش فعالیت 2 بانک قرض الحسنه می تواند منجر به تغییر رفتار اقتصادی سایر بانک ها شود و این روند را بهبود بخشد. هم اکنون نیز بسیاری از بانک های بزرگ کشور با تقلید و در دستور کار قرار دادن بخشی از فعالیت های بانک های قرض الحسنه سعی بر تغییر رویه کاری خود دارند. زیرا مشاهده می کنند که محبوبیت و آمار مراجعه کنندگان به بانک های قرض الحسنه بسیار بالاست.

معاون برنامه ریزی و توسعه بانک قرض الحسنه مهر ایران همچنین گفت: محبوبیت و جایگاه ویژه بانک های قرض الحسنه در میان عموم مردم زمینه ساز برخی اصلاحات در بانک های تجاری کشور شده است و اخیراً بانک ها به جای رقابت بر سر نرخ سود، به برگزاری قرعه کشی های قرض الحسنه روی آورده اند. این موضوع مهمی است، زیرا اگر تنها سود بالا ملاک باشد، مردم به سرمایه گذاری در بانک ها ترغیب شده و از تولید باز می مانند، در حالی که ما نیازمند هدایت بخشی از سرمایه مردم به چرخه تولید هستیم.

این متخصص مسائل پولی و بانکی در جمع بندی سخنان خود، افزود: نتیجه گسترش فعالیت بانک های قرض الحسنه در کشور، توزیع عادلانه ثروت در جامعه، ایجاد رفاه نسبی میان عموم مردم و کمک به رونق تولید است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 204
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران