آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 314157 تاریخ : 1396/10/28-13:40:19
,17,
کاهش زمان حمل بار از چین تا ایران به 15 روز

با استفاده از حمل بار از مسیر ریلی؛

کاهش زمان حمل بار از چین تا ایران به 15 روز

معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن: تست گرم قطارهای ترانزیت کریدور ایران - چین نشان داد حمل بار از مسیر ریلی، کمتر از یک سوم مسیر دریا زمان می برد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، سید مصطفی داودی افزود: حمل بار از طریق ریل از بندر شانگ‌های در چین تا کشورمان حدود 11 تا 15 روز زمان می‌برد درحالیکه حمل بار از طریق دریا و جاده بیش از 55 روز به طول می‌انجامید.

وی افزود: با توجه به اینکه چین بزرگترین شریک تجاری کشورمان است، مذاکرات برای ایجاد کریدور ریلی چین - ایران از سال 2015 آغاز شد و به دفعات، جلسات هماهنگی زیادی بین ایران و چین و همچنین با کشور‌های طول مسیر یعنی قزاقستان و ترکمنستان برگزار شد تا در نهایت، در سال 2017 به تعرفه‌های مشترک دست یافتیم.

داودی گفت: در اواخر سال 2017، سه قطار تجاری از چین به سوی ایران حرکت کرده و بار خود را در مقصد، تحویل صاحبان بار دادند.

وی افزود: مدت زمان سیر این قطار‌ها با توجه به اینکه مبدا بار ها، شهر‌های مختلف چین بود بین 11 تا 15 روز بود و با توجه به مسیر 11 هزار کیلومتری، هر قطار روزانه بیش از 850 تا هزار کیلومتر مسیر را طی کرده است.
داودی همچنین در خصوص مذاکره با صاحبان بار‌های بزرگ و تجار افزود: هم اکنون با دو خودروساز بزرگ کشور که مبدا بار‌های عمده آن‌ها چین است مذاکراتی داشته ایم که امضای تفاهمنامه با یک خودروساز در مراحل نهایی است و با خودرو ساز دیگر هم درحال مذاکره ایم.
وی در مورد تعرفه‌ها نیز گفت: تعرفه حمل بار از طریق ریل، کاملا در مقایسه با حمل و نقل دریایی؛ رقابتی و اقتصادی است چراکه هم زمان تحویل بار به یک سوم کاهش می‌یابد و هم تعرفه‌ها بیشتر از حمل و نقل دریایی نیست ضمن اینکه تعرفه‌ها هم قابل مذاکره با صاحبان عمده بار‌های خاص است.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ترانزیت بار را یکی از مزیت‌های مهم کشور دانست و تاکید کرد: ترانزیت ریلی هم برای راه آهن و هم برای صاحبان بار، صرفه و اقتصادی دارد ضمن اینکه با توجه به مسایل زیست محیطی و افزایش امنیت در ریل و کاهش مخاطرات و حوادث جاده ای، برای اقتصاد کشور هم به صرفه است ضمن اینکه منافع مادی هر یک تن ترانزیت بین المللی کالا، 2.5 برابر جابجایی بار در داخل کشور است.
وی در خصوص تداوم استفاده از این کریدور گفت: وظیفه اصلی راه آهن بازگشایی و ایجاد کریدور بود که به خوبی انجام شد چراکه هم وضعیت تعرفه‌ها شفاف و مشخص است و هم دولت‌ها و راه آهن‌های کشور‌های مسیر کریدور، تعهدات خود را پذیرفته اند، اما استفاده کم یا زیاد از این مسیر، بستگی به تجار و صاحبان بار دارد.
داودی افزود: معتقدم با توجه به اقتصادی بودن و مزیت‌های نسبی این کریدور، بازرگانان و صاحبان بار بخصوص در بخش خصوصی استقبال زیادی از آن خواهند کرد ضمن اینکه راه آهن هیچ محدودیتی در پشتیبانی و سیر قطار در این کریدور با توجه به خواست تجار و صاحبان بار نخواهد داشت.
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن همچنین درباره ادامه کریدور چین - ایران تا اروپای مرکزی و غربی نیز گفت: زیرساخت‌های این کریدور هم اکنون آماده است، اما در طول مسیر، بازیگران و دولت‌های زیادی وجود دارند و ما به عنوان یکی از این بازیگران، مذاکرات زیادی با کشور‌های طول مسیر بخصوص کشور ترکیه و آلمان داشته ایم تا بار از چین به اروپا برسد و امیدوارم در سال جاری میلادی، این کریدور از چین تا اروپا ادامه سیر دهد.
وی ایجاد کریدور جنوب - غرب را یکی دیگر از برنامه‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: با راه اندازی این کریدور، حجم عظیمی از صادرات هندوستان از مسیر ایران تا جمهوری آذربایجان و از آنجا به کشور‌های آسیای میانه و اروپا خواهد رفت و سیر باری که حدود 60 روز از هند تا اروپا طول می‌کشد را به شدت کاهش می‌دهد.
داودی در پایان گفت: در فاز اول راه اندازی این کریدور، قرار هست کالا به بندرعباس حمل شده و از آنجا از طریق ریل به جمهوری آذربایجان و سپس به اوکراین و لهستان و اروپای مرکزی و غربی فرستاده شود یا به آسیای مرکزی و آسیای میانه حمل شود. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 491