پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 681687 تاریخ : 1402/11/30-18:34:32
,16,
کارخانه های تولید ورق سیاه در ایران

کارخانه های تولید ورق سیاه در ایران

در کشور ما چندین کارخانه در زمینه تولید ورق سیاه فعالیت می کنند که شناخت آن ها به متقاضیان این امکان را می دهد تا متناسب با کیفیت و کارایی مورد نظر خود یکی از آن ها را انتخاب کنند.

به گزارش بانک و صنعت ، به طور کلی این نوع ورق به منظور ساخت بسیاری از تجهیزات فولادی به کار می رود و هر کدام از کارخانه های سازنده نیز استاندارد و کیفیت خاصی را برای تولید این محصول در نظر می گیرند.

فرایند تولید ورق سیاه

به منظور تولید ورق های سیاه روشی به نام نورد گرم مورد استفاده قرار می گیرد که برای این منظور در ابتدا اسلب فولادی را در کوره هایی تحت دمای 900 درجه سانتی گراد قرار می دهند.

زمانی که عملیات ذوب به طور کامل انجام شد به طور معمول از فرایند پوسته شویی برای کاهش دمای اسلب استفاده می کنند سپس با عبور از روی غلتک ها، میزان ضخامت را کاهش می دهند.

عبور اسلب بر روی غلتک می تواند ضخامت آن را تا 75درصد کاهش می دهد که این کار باعث افزایش عرض می شود و در نهایت نیز کیفیت نهایی ورق های سیاه را مشخص می کند.

زمانی که ورق از نظر ابعادی به اندازه دلخواه رسید، باید فرایند خنک سازی انجام شود تا ازاین طریق بتوان این محصولات فولادی را به شکل های کلاف یا شیت به بازار عرضه کرد.

معرفی کارخانه های تولیدکننده ورق سیاه

در ایران چندین کارخانه مختلف در زمینه ساخت ورق های سیاه فعالیت می کنند که می توان گفت محصولات تولیدی آن ها ازنظر قیمت و کیفیت تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند که تعدادی از مهم ترین کارخانه های مورد نظر به شرح زیر هستند.

فولاد مبارکه اصفهان

این کارخانه یکی از بزرگ ترین مجموعه های فولادی در کشور است که در استان اصفهان قرار دارد و ورق های سیاه را با ضخامت هایی بین 1.2 تا 1.6 میلی متر و با بالاترین کیفیت به بازار عرضه می کند.

فولاد مبارکه برای ساخت ورق های سیاه از اسلب های تولیدی خود استفاده می کند و با توجه به اینکه از بهترین مواد اولیه و استانداردهای بین المللی برای این منظور بهره می برد، باید گفت که ورق های سیاه این کارخانه از بهترین نمونه های موجود در بازار هستند.

ورق سیاه

شرکت فولاد کاویان

این کارخانه اولین تولیدکننده ورق های سنگین در کشور به شمار می رود که در استان خوزستان و در سال 1364 به بهره برداری رسید که با در اختیار داشتن بیش از 20 سال سابقه هر ساله محصولات فولادی خود را با کیفیت مطلوب و براساس استانداردهای جهانی تولید می کند.

این را در نظر داشته باشید که ورق سیاه تولیدی فولاد کاویان با ضخامت 8 تا 20 میلی متر عرضه می شود و با توجه به کیفیت مناسب، قیمت ورق فولاد کاویان نیز در سطح مناسبی قرار دارد.

مجتمع فولاد گیلان

در میان کارخانه هایی که به تولید ورق های سیاه می پردازند باید نام مجتمع فولاد گیلان را هم در نظر گرفت که متعلق به بخش خصوصی است و به صورت سالانه 20 تن از این محصول را روانه بازار می کند.

کارخانه فولاد گیلان ورق های سیاه را در سایزهای مختلفی بین 2 تا 15 میلی متری و با عرض 100 تا 120 سانتی متری در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد که در دسته گرید St37 قرار می گیرند.

کارخانه فولاد اکسین خوزستان

این کارخانه که فعالیت خود را در سال 1384 به صورت رسمی آغاز کرد به عنوان مهم ترین تولیدکننده ورق های عریض شناخته می شود، ورق های سیاه بخش قابل توجهی از تولیدات این شرکت را به خود اختصاص می دهد.

کارخانه فولاد اکسین خوزستان ورق های سیاه را تا عرض 540 سانتی متر و با ضخامت 4 تا 40 میلی متر و بالاتر به بازار عرضه می کند تا نیاز صنایع مختلف به ورق های فولادی عریض را برآورده کند.

شرکت نورد و تولید قطعات فولاد (فنورد)

می توان گفت که شرکت نورد و تولید قطعات فولادی یکی از قدیمی ترین کارخانه های تولیدکننده داخلی در نظر گرفته می شود که فعالیت خود را در سال 1347 آغاز کرد.

محصولاتی که این کارخانه به بازار عرضه می کند دارای ضخامت های 8 تا 25 میلی متری هستند که با ابعاد 6 در 1.25 متر تولید می شوند ازنظر نوع کاربرد نیز باید گفت که بیشترین مصرف را در خودروسازی، ساخت تانکر و کشتی سازی دارند.

میزان ظرفیت سالانه شرکت نورد و قطعات فولادی برای ساخت ورق های سیاه به صورت سالانه برابر با 14 هزار تن در نظر گرفته می شود که می تواند بخشی از نیاز بازار به این محصول را تامین کند.

با توجه به اینکه امکان دارد قیمت ورق سیاه تولیدی در کارخانه های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته باشد شما باید قبل از اقدام به خرید اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید.

ورق سیاه

جمع بندی

تعدادی از مهم ترین کارخانه های تولیدکننده ورق سیاه در کشور شامل فولاد مبارکه، اکسین خوزستان، کاویان، مجتمع گیلان و فنورد می شوند که هر کدام از آن ها قادر هستند تا این محصولات را با ابعاد و کیفیت های متنوعی به بازار عرضه کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 229
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران