خریداران به منظور پیشگیری از بروز مشکلات بعدی، قبل از خرید لازم است با کلیک بر روی لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) فروشگاه اینترنتی، اطلاعات مندرج در شناسنامه (پروفایل) کسب و کار شامل سوابق فعالیت، تخلفات و پاسخگویی به شکایات فروشنده نسبت به خریداران قبلی را بررسی و سپس برای خرید از فروشگاه مربوطه تصمیم گیری کنند.
همچنین پس از خرید در صورت بروز مشکل و عدم ایفای کامل تعهدات توسط فروشنده، می توانند نسبت به ثبت شکایت خود در سامانه اینماد ( https://comp.enamad.ir/Panel) با ارائه اسناد و مدارک لازم اقدام کنند.
رسیدگی به شکایت طبق مراحل طراحی شده در سامانه اینماد پیگیری و در صورت عدم پاسخگویی مناسب کسب و کار، به واحد رسیدگی به شکایات ارجاع و پس از بررسی در صورت نیاز، پرونده کسب و کار متخلف جهت رسیدگی به مراجع قضائی ارجاع خواهد شد.
در پایان به منظور رفاه حال بیشتر خریداران، تأکید می شود سطوح مختلف اطمینان خرید از فروشگاه های اینترنتی، به صورت رتبه اعتماد در قالب ستاره های اینماد نمایش داده می شود؛ بنابراین به مردم توصیه می شود خرید خود را از کسب و کارهای اینترنتی دارای رتبه اعتماد الکترونیکی (بیش از یک ستاره) انجام دهند تا با خیالی آسوده، از ایفای کامل تعهدات توسط فروشنده اطمینان داشته باشند.