پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 582107 تاریخ : 1400/03/19-16:21:44
,15,22,
پست؛ بازیگر اصلی حوزه لجستیک اکوسیستم کسب و کار

پست؛ بازیگر اصلی حوزه لجستیک اکوسیستم کسب و کار

ما در عصر آینده و البته آینده ای که یک قدمی آن ایستاده ایم و خیلی دور از انتظار نیست در کدام بخش از صحنه تکنولوژی دنیا قرارداریم؟ اگر این فرضیه را که دهه جدید عصر تجارت الکترونیک و توزیع مویرگی هست را بپذیریم، باید پرسید به عنوان یک نهاد پستی دولتی تا چه میزان خود را برای ورود به این عرصه و جا نماندن از رقبای دانش محور آماده کرده ایم؟

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست؛ مهدی گمرکی کارشناس تجارت الکترونیک پست استان اصفهان در یادداشتی با عنوان "پست؛ بازیگر اصلی حوزه لجستیک اکوسیستم کسب و کار" به موضوع اقتصاد دیجیتال و جایگاه پست در اکوسیستم کسب و کار پرداخته است که متن آن در زیر آمده است.

پست؛ بازیگر اصلی حوزه لجستیک اکوسیستم کسب و کار
دهه جاری میلادی به اعتقاد صاحب نظران حوزه اقتصاد، دهه رشد تجارت الکترونیک و توسعه شبکه های توزیع مویرگی خواهد بود. در کنار پیش بینی صاحب نظران اقتصادی و سرمایه گذاری، شرکت ها و غول های بزرگ فناوری اطلاعات نیز در حال تجهیز خود به تکنولوژی های پیشرفته جهت حضور جدی در این بازار بزرگ رقابتی دنیا هستند.
امروز دنیا در حال گذشت از نسل دوم وب یا همان Social Web می باشد و سرعت رشد فناوری های نوین در حوزه نرم افزار آرام آرام دنیا را به حوزه نسل های 3 و 4 وب یا Semantic Web و WOT می برد. ما در آینده نه چندان دور شاهد عصری خواهیم بود که ماشین ها با فهم بهتر از محیط به خلق بازار می پردازند. شاید حتی ایده پردازی و تولید محصول کنند و در کنار ایده های خود بازار هدف را هم شناسایی کنند و به بازاریابی و فروش بپردازند.
در روزگاری که ماشین ها مداخلات انسانی را به حداقل می رسانند، "تیم برنرزلی"، مخترع شبکه جهانی وب، آینده وب را اینگونه تصور می کند: "گستره اطلاعات قابل خواندن توسط ماشین و خدمات خودکار که وب را بسیار فراتر از توانایی های فعلی تقویت می کند."
این نه یک توصیف هالیوودی از جهان است، بلکه توصیفی از رشد فزاینده تکنولوژی در عصر حاضر است که در حال جابجایی مرزهای دانش و ایجاد راه های ارتباطی موثرتر با حجم انبوهی از اطلاعات تولید شده در عصر اینترنت با هدف بهبود روابط بین انسان هاست. قطعا به زودی تغییرات شگرف در دنیای پیرامونی خود را به دلیل توسعه روزافزون تکنولوژی های مربوط به اینترنت خواهیم دید.
اما در عصر آینده و البته آینده ای که در یک قدمی آن ایستاده ایم و خیلی دور از انتظار نیست ما در کدام بخش از صحنه تکنولوژی دنیا قرارداریم؟ اگر این فرضیه را که دهه جدید عصر تجارت الکترونیک و توزیع مویرگی هست را قبول کنیم باید پرسید به عنوان یک نهاد پستی دولتی تا چه میزان خود را برای ورود به این عرصه و جا نماندن از رقبای دانش محور آماده کرده ایم؟

بگذارید نگاهی به آمار بیندازیم:
باید گفت سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص دنیا در سال 2016 برابر با 15.5 درصد بوده است و این سهم هم اکنون به 25 درصد رسیده است. پیش بینی می گردد تا پنج سال آینده 30 درصد تولید ناخالص دنیا سهم اقتصاد دیجیتال باشد.
نکته پراهمیت این است که براساس آمار بین المللی سرعت رشد اقتصاد دیجیتال نسبت به سایر بخش های اقتصادی حداقل 2.5 برابر است. اما آمار در ایران از واقعیت دیگری خبر می دهد. متاسفانه در سال 92 سهم اقتصاد دیجیتال در ایران 2.6 درصد بوده است که این رقم در پایان سال 98 به 6.5 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود براساس برنامه جامع تا سال 1404 این سهم به 10 درصد ارتقا یابد.
می توان گفت یکی از مهترین محورهای توسعه کشور در سال های پیش رو با توجه به روند جهانی ان توسعه اقتصاد دیجیتال در خواهد بود و یکی از سرویس های بسیار موثر در توسعه اقتصاد دیجیتال می تواند توسعه تجارت الکترونیک با همه ابعاد آن باشد.
تجارت الکترونیک یک موضوع میان بخشی است. سرویسی است که به کسب و کارهای مختلف جهت ارائه راهکارهای فروش اینترنتی به مشتریان درون مرزی و برون مرزی ارائه می شود. توسعه تجارت الکترونیکی قطعا محرک بخش های دیگر در حوزه های فنی مهندسی، تولید و بازرگانی خواهد بود و با توجه به مشخصه مهم این سرویس که مباحث فرامرزی آن می باشد می تواند به موتور محرک توسعه صادرات کشور تبدیل شود و تولید کنندگان کشور را به بازاری حداقل با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر در منطقه متصل کند.

حال چه باید کرد؟
در کوتاه مدت برای اولین اقدام می بایست اکوسیستم کسب و کار را ایجاد کرد و پست را در اولین فرصت تبدیل به بازیگر اصلی این اکوسیستم در کشور به خصوص در حوزه لجستیک کنیم و برای تبدیل شدن به محور این اکوسیستم پست باید به یک بازیگر کلیدی در تسهیل گری قوانین، مانع زدایی ها و پشتیبانی از کسب و کارها در حوزه تخصصی خود یعنی لجستیک داخلی و فرامرزی تبدیل شود.
باید عنوان کرد یک اکوسیستم سالم به همه جوانب و نیازهای توسعه اشتغال از جمله قانونگذاری، اجرای قانون، سرمایه گذاری، آموزش، ترویج و فرهنگ سازی، مشاوره، و سایر بخش ها می پردازد.
قطعا برای ایجاد کسب و کارها در ابعاد یونیکورن (استارتاپ های با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) نیاز به بازارهای بین المللی هست. این مورد یعنی ارتباط موثر با کشورهای همسایه نیز از مهمترین شاخص های اکوسیستم می باشد که باید شرکت ملی پست به صورت جدی به آن بپردازد.
در کنار این اقدامات مباحث زیرساختی دیگری را هم می توان با استفاده از ظرفیت های پروژه شتابدهی در استان ها دنبال کرد. مباحثی از جمله مدارس کسب و کار ویژه تجارت الکترونیک و لجستیک کلینیک های حرفه ای کسب و کار که از طریق ارائه مشاوره ها و یا کوچینگ حرفه ای می توانند نقش موثری در به ثمر رسیدن پروژه ها و ایده های مختلف داشته باشد.
قطعا ورود آگاهانه شرکت ملی پست به مباحثی همچون تحول دیجیتال و شتابدهی و همچنین تاسیس پارک های تخصصی تجارت الکترونیک و لجستیک می تواند پست را به بازیگر اصلی تجارت الکترونیک و لجستیک تبدیل کند. خاطرمان باشد آینده از آن بازیگران اصلی سرویس ها و تکنولوژی ها می باشد و منتظر کسی نمی ماند.


"مهدی گمرکی"



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 199
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران