به گزارش بانک و صنعت ، در این بحران کم آبی که گریبان گیر کشور است و همه ساله مسئولین برای کاهش مصرف آب هشدار می دهند صادرات این محصول باعث خروج آب مجازی در کشور میشود.
آب مجازی چیست؟
آب مجازی میزان آبی است که یک کالا و یا یک فرآورده کشاورزی در فرآیند تولید مصرف میکند تا به مرحله تکامل برسد. در حقیقت آب مجازی را میتوان میزان آبی دانست که برای تولید یک کالا مورد نیاز است. بخش کشاورزی به عنوان پرمصرفترین بخش در حدود 74درصد از منابع آب شیرین جهان را مصرف میکند.
هندوانه بعنوان محصول پر آب، در سال گذشته 312 میلیارد لیتر آب مجازی با صادرات این محصول از کشور خارج شده است.
از این رو با صادرات این حجم هندوانه 149 میلیون و 748 هزار و 975 دلار درآمد ارزی نصیب کشور شده است که بالغ بر 496 میلیارد و 631 میلیون و 231 هزار و 453 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
در دو ماهه نخست سال جاری 459 هزار و 541 تن صادرات هنداونه صورت گرفته است که در دو ماهه نخست سال گذشته این میزان صادرات 207 هزار و 172 تن بوده است که 252 هزار و 369 تن افزایش صادرات داشته است.
بیشترین کشورهای خریدار هندوانه از ایران در سال 96
عراق 523 هزار تن، امارات 143 هزار تن، ترکیه 43 هزار تن، کویت 19 هزار تن، قطر 16 هزار تن و افغانستان 10 هزار تن صادرات هندوانه به این کشورها انجام شده است. بسیاری از کشورهای وارد کننده این محصول به این نتیجه رسیدهاند که صادرات این محصول آب به نوعی صادرات آب مجازی محسوب میشود که به ضرر منابع آبی آنهاست و وارد کردن آن مقرون به صرفه است.
ایران، بعنوان کشوری که با معضل جدی کم آبی مواجه است مقادیر زیادی آب مجازی به کشورهای دیگر صادر میکند. از این رو هندوانه بعنوان محصولی که آب زیادی برای آن مصرف می شود اما ارزش پولی آن در سطح شهر از کیلویی 300 تومان تا حدود 1000 تومان متغیر است که در مقابل مقدار آب استفاده شده در تولید این محصول و زحمات کشاورز بسیار ناچیز است!