پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 669828 تاریخ : 1402/08/09-14:30:08
,16,
هر آنچه که باید از انواع جرثقیل سقفی بدانید !

هر آنچه که باید از انواع جرثقیل سقفی بدانید !

معرفی انواع جرثقیل سقفی و سایر جرثقیل های کاربردی در صنایع بزرگ و کوچک و کارایی هر کدام با توجه به نیاز

به گزارش بانک و صنعت ، از جرثقیل های سقفی به منظور جابجایی و بلند کردن اجسام سنگین در صنعت استفاده می شود. این نوع جرثقیل ها از قطعاتی چون تیرآهن، یک قلاب و یک عدد کابل ساخته می شوند. جرثقیل های سقفی، بیشتر در محیط های سرپوشیده مانند کارخانه و سالن های تولیدی و صنعتی، مورد استفاده قرار می گیرند .انواع جرثقیل های سقفی از جرثقیل سقفی تک پل رونشین تا برقی تولید می شود که در ادامه این مطلب به معرفی مزایای آنها می پردازیم.

جرثقیل سقفی

جرثقیل های سقفی تک پل و دو پل

جرثقیل های سقفی به دو نوع مدل تک پل و دو پل تقسیم می شوند و هر یک از آنها کارایی خاصی دارند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

جرثقیل تک پل در صنایع کوچک سرپوشیده و برای جابجایی اجسام کم وزن در عرض پایین به کار می رود. این نوع چرثقیل ها در ظرفیت های یک تا 10 تنی تولید شده و وزن کم و قیمت مناسبی دارند.

از چرثقیل های تک پل می توان در فضای مستطیل یا مکعبی شکل استفاده کرد. از مزایای این نوع جرثقیل می توان به عدم محدودیت در ظرفیت حمل بار اشاره کرد. نصب آنها راحت و سریع بوده و محدودیتی در نصب تجهیزاتی مانند کابین یا چنگک وجود ندارد.

جرثقیل های سقفی دو پل برای محیط های سرپوشیده با دهانه عریض و دارای ارتفاع زیاد، مناسب هستند. این مدل جرثقیل ها، برای جابجا کردن و حمل اجسامی که وزن سنگینی دارند (بیشتر از 15 تن) به کار می روند و از این جهت نسبت به جرثقیل های تک پل بهتر هستند. در جرثقیل های سقفی دو پل، سرعت و دقت در حرکت و جابجایی بار، بیشتر است.

جرثقیل سقفی تک پل رونشین

از این نوع جرثقیل در صنایع کوچک و متوسط و به عبارتی دیگر، در محیط هایی که ارتفاع سقف بالایی ندارند استفاده می شود. اما دیگر ویژگی ها و مزایای جرثقیل های سقفی تک پل رونشین چیست؟

  • این نوع جر ثقیل در مقایسه با دیگر جرثقیل های سقفی، هزینه کمتری دارد.
  • به دلیل طراحی ساده آن، نصب، رتعمیر و نگهداری آن، راحت تر و کم هزینه تر است.
  • به وینچ های چند سرعته برقی یا دستی مجهز است و در نتیجه، شما می توانید از جرثقیل سقفی تک پل رونشین برای کاربری های مختلف بیشتر استفاده کنید.
  • از این جرثقیل در جایی که ظرفیت کمتر از 16 تن و دهانه نیز از 20 متر بیشتر نباشد استفاده می کنند.
  • ابعاد کوچک آن، به اشغال فضای کمتر منجر شده و دسترسی به کناره ها را فراهم می کند.

مقایسه جرثقیل بازویی و جرثقیل سقفی تک پل رونشین

جرثقیل های سقفی بازویی

جرثقیل بازویی، ظرفیت زیر 10 تن را حمل کرده و در بسیاری از صنایع، کاربرد دارد. از مزایای این دستگاه می توان به قابلیت استفاده از آن در فضای بسیار کوچک و محدود اشاره کرد که کارایی خوبی از خود نشان می دهد. جرثقیل بازویی همانند جرثقیل های تک پل، داری شش حرکت است و حرکت بالابری و عرضی مشابه آن دارد. تنها تفاوت جرثقیل بازویی با تک پل این است که این دستگاه، حول محور مرکزی، حرکت دورانی انجام می دهد.

جرثقیل دروازه ای

از جرثقیل های دروازه ای معمولا در مکان های رو باز استفاده می شود و به صورت تک پل و دو پل ساخته می شوند. جرثقیل دروازه ای شامل قطعه ای به نام یک تیرک افقی می شود که گاهی اوقات به صورت مشبک مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین ویژگی ها و مزایای جرثقیل دروازه ای می توان به سرعت بالای آن در جابجایی، حمل و تخلیه بار و اجسام اشاره کرد.

جرثقیل سقفی تک پل آویز

همان طور که از نام آن مشخص است، جرثقیل های سقفی تک پل آویز با یک پل، روی سقف سالن قرار می گیرد، اگر در محیطی قرار داردی که نصب ستون ها و تیرهای حمال غیرممکن است می توانید از جرثقیل های سقفی تک پل آویز برای حمل اجسام و جا به جایی آنها استفاده کنید.

با خرید این جرثقیل می توانید از کلیه نقاطی مانند داخل انبار، فضای ورودی سالن و داخل انبار برای انتقال اجسام تولیدی و حمل و جابجایی آنها بیشتر استفاده کنید، ضمناً با کمک جرثقیل سقفی تک پل آویز می توانید بالابر را از یک مسیر به مسیر و ریل دیگر جابجا کنید و به نقاط مختلف دسترسی پیدا کنید.

جرثقیل سقفی تک پل آویز

جرثقیل های سقفی برقی

در صنعت ماشین آلات از جرثقیل های سقفی برقی می توان برای استفاده در محیط و صنایع تجاری و ساختمانی استفاده کرد و اجسام سنگین را به راحتی و با سرعت حمل و جابجا نمود. در این نوع جرثقیل، امکان حرکت در محیطی با محدودیت افقی و عمودی وجود دارد. مهم ترین مزایای جرثقیل های سقفی برقی عبارتند از:

  • کاهش حوادث احتمالی و کاستن از هزینه های ناشی از خسارت به محصولات در اثر جابجایی و حمل در محیط های کار
  • صرفه جویی در وقت، بهبود گردش کار، کاهش هزینه های صنایع
  • کاهش اثرات مخرب زیست محیطی

جمع بندی

هر یک از انواع جرثقیل های سقفی کاربرد خاصی دارند و برای حمل اجسام با ظرفیت خاصی تولید می شوند. با این حال، هر یک از این ماشین آلات، ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند و حمل و جابجایی اجسام را برای صنایع کوچک و بزرگ به کاری راحت تبدیل می کنند. علاوه بر این، با توجه به بودجه و نیاز خود می توانید یک جرثقیل سقفی تک پل آویز یا برقی رونشین انتخاب کنید و از افزایش سرعت و راندمان در محیط کار لذت ببرید.

برچسب ها : جرثقیل سقفی , جرثقیل سقفی تک پل رونشین , جرثقیل سقفی تک پل آویز



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 336
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران