پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 635118 تاریخ : 1402/01/21-13:06:25
,17,
هر آنچه باید درباره سرمایه گذاری طلا و سکه بدانید

هر آنچه باید درباره سرمایه گذاری طلا و سکه بدانید

در کشورهایی چون ایران بنابر وجود برخی شرایط خاص مانند نوسان بسیار زیاد قیمت ، دلار نرخ سکه و طلا سرمایه گذاری روی طلا یا سکه در واقع بهترین روش برای درآمدزایی امن و حفظ ارزش دارایی است.

به گزارش بانک و صنعت ، چندین سال است که سرمایه گذاری طلا و سکه جزو پرسودترین، کم خطرترین و در عین حال بهترین روش های کسب درآمد و حفظ سرمایه به شمار می رود. در کشورهایی چون ایران بنابر وجود برخی شرایط خاص مانند نوسان بسیار زیاد قیمت ، دلار نرخ سکه و طلا سرمایه گذاری روی طلا یا سکه در واقع بهترین روش برای درآمدزایی امن و حفظ ارزش دارایی است.

البته زمانی که صحبت از خرید انواع سکه و طلا برای سرمایه گذاری می شود، منظور تنها خرید این لوازم از طلافروشی ها و سکه فروشی ها نیست، بلکه سرمایه گذاری روی طلا و سکه در بورس نیز یکی از بهترین راهکارهای سرمایه گذاری است؛ اما در خرید طلا و سکه باید به برخی راهکارها و اصول سرمایه گذاری توجه داشته باشید تا بتوانید بیشترین میزان سود را از این طریق کسب کنید.


اصول و قواعد سرمایه گذاری طلا

یکی از بازارهای همواره فعال و پرسود در بازار جهانی طلاست. در حقیقت سرمایه گذاری طلا از سال های بسیار دور تا به الان یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در کل کشورها به خصوص کشورهایی با عدم ثبات قیمتی نرخ طلاست. قبل از ارائه توضیحات کامل در مورد روش های نوین و مطمئن سرمایه گذاری و خرید طلا ابتدا در مورد اصول و قواعد این نوع سرمایه گذاری به توضیحات مفیدی می پردازیم.

یکی از بزرگ ترین اشتباه افراد مبتدی و تازه کار در این حوزه، سرمایه گذاری روی طلا دقیقا زمانی است که میزان عرضه از تقاضا پایین تر است. در چنین مواقعی خرید طلا بیشتر منجر به ضرر سرمایه گذار می شود. در واقع بهترین و پرسودترین زمان برای سرمایه گذاری روی طلا زمانی است که میزان عرضه از تقاضا بیشتر است، در چنین مواقعی قیمت طلا پایین تر بوده و به احتمال بسیار زیادی در آینده نیز افزایش قیمتی چند صد در صدی خواهد داشت. به همین جهت بهترین زمان خرید و سرمایه گذاری روی طلا مواقعی است که قیمت آن روند نزولی و کاهشی دارد. البته در سرمایه گذاری روی بازار طلا باید به موارد زیر هم توجه داشته باشید:

  • در خرید طلا مراقب باشید به اسم طلا پلاتین نخرید!
  • راهنمایی گرفتن از متخصصین این حوزه

عدم سرمایه گذاری روی طلای زینتی و نگین دار

یکی دیگر از بزرگ ترین اشتباهات افراد به هنگام سرمایه گذاری طلا خرید طلای زینتی و نگین دار است. در حقیقت خرید طلای زینتی و نگین دار اصلا روشی مناسب برای سرمایه گذاری نیست. یکی از نکات بسیار مهم در مورد طلاهای زینتی و نگین دار نحوه خرید و فروش آن هاست. در مواقع فروش این نوع طلاها ابتدا نگین و سنگ آن ها جدا شده و سپس وزن می شوند، این امر تاثیر بالقوه ای در قیمت نهایی فروش آن ها دارد. این نوع طلاها تنها برای کاربری و جنبه های زینتی مناسب بوده و اصلا برای سرمایه گذاری و کسب سود توصیه نمی شوند.

راهکارهای بی خطر و پرسود در سرمایه گذاری طلا

زمانی که صحبت از هدف سرمایه گذاری طلا می شود، دقیقا مقصود بحث کارمزدهاست. در فرایند خرید طلاها به جز طلاهای زینتی راهکارهای بی خطر بسیاری وجود دارد؛ از جمله این راهکارها می توان به خرید طلاهای نو، خرید طلاهای آب شده و بدون اجرت یا دست دوم اشاره کرد. هر یک از این راهکارها مزایا و معایب خاص خود را دارند که شما باید با توجه به شرایط فعلی و بودجه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. البته علاوه بر موارد فوق راهکارهای دیگری برای سرمایه گذاری روی طلا نیز وجود دارد:

مقایسه روش های مختلف سرمایه گذاری روی طلا

در خرید و سرمایه گذاری روی طلای نو شما باید اجرت و مالیات بپردازید، در حالی که در خرید طلاهای دست دوم نیازی به پرداخت اجرت نیست. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که در خرید طلاهای دست دوم امکان تقلبی بودن آن ها نیز وجود دارد. افزون بر این موارد خرید طلاهای آب شده نیز باز با خطر تقلبی و غیر اصل بودن همراه بوده و تشخیص آن ها نیز بسیار سخت است.

در مقابل شمش های طلا در مقایسه با طلاهای آب شده امنیت سرمایه گذاری بسیار بالایی دارند، در اصل شما با خرید شمش طلا از بورس می توانید بهترین و امن ترین روش سرمایه گذاری روی طلا را تجربه کنید. شمش های طلا بر خلاف طلاهای آب شده از نظر اصل بودن اعتبار بیشتری دارند.

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق های سرمایه گذاری طلا از دیگر صندوق های قابل سرمایه گذاری در بازار بورس کالای ایران هستند. در حقیقت سرمایه گذاران می توانند از این طریق به صورت کاملا الکترونیکی روی اوراق مبتنی بر فلز طلا سرمایه گذاری کنند. برای سرمایه گذاری در این نوع صندوق ها افراد متقاضی باید کد بورسی را دریافت کنند. صندوق های سرمایه گذاری و خرید طلا در واقع امن ترین و بی خطرترین بسترها برای سرمایه گذاری هستند. احتمال سرقت، حمل و مواردی از این قبیل در این نوع صندوق ها صفر است.

یکی از بزرگ ترین مزایای استفاده از صندوق های سرمایه گذاری روی طلا این است که با افزایش نرخ طلا قدرت خرید سرمایه گذاران کاهش می یابد، اما با وجود این شرایط صندوق های سرمایه گذاری نیز امکان بهره مندی از یک سرمایه گذاری پرسود را برای سرمایه گذاران به ارمغان می آورند. علاوه بر مزایا باید به معایب صندوق سرمایه گذاری طلا نیز اشاره کنیم تا شما با دانستن واقعیت بتوانید تصمیم آگاهانه تری در این راستا اتخاذ کنید.

یکی از بزرگ ترین معایب صندوق سرمایه گذاری طلا عدم دسترسی به روند سرمایه گذاری است. در واقع در این صندوق های سرمایه گذاری بستری برای بررسی انواع صندوق ها نیست، به همین دلیل فرایند تحقیق و مقایسه در این حوزه کمی دشوار است. لیست صندوق های سرمایه گذاری طلا عبارت اند از:

  • صندوق طلای کیان
  • صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای مفید
  • صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلای صبا
  • صندوق سرمایه گذاری رزین آگاه
  • صندوق سرمایه پشتوانه لوتوس
  • صندوق سرمایه گذاری طلای کیمیان زرین کاردان
  • صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سلای زرفام آشنا
  • صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان

شاید برای شما هم مانند بسیاری از افراد این پرسش پیش بیاید که کدام صندوق طلا برای سرمایه گذاری بهتر است؟ در حقیقت هر یک از صندوق های طلا مزایا و ویژگی های خاص خود را دارند. اما شما با دریافت مشاوره حرفه ای از یک موسسه مجرب می توانید با در نظر گرفتن میزان بازدهی، سابقه صندوق، کل خالص ارزش دارایی یا همان NAV، قیمت صدور و ابطال هر واحد بهترین نوع صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

روش ها و نحوه خرید شمش طلا از بورس

در مواقع وقوع یک فاجعه بزرگ اقتصادی و بحران های مالی، یکی از بهترین و امن ترین راه ها برای حفاظت از سرمایه خرید شمش طلا از بورس است. این روش از سرمایه گذاری طلا در واقع برای محافظت از ارزش کل دارایی به هنگام سقوط بازارها روشی کاربردی و بسیار موثر است. به سه روش زیر می توان نسبت به خرید شمش طلا در بازار بورس اقدام کرد:

  • گواهی سپرده سکه طلا
  • صندوق های کالایی با پشتوانه طلا
  • خرید شمش طلا از بازار فیزیکی

گواهی سپرده سکه طلا

گواهی سپرده سکه طلا روشی است که در آن سرمایه گذاران می توانند بعد از خرید سکه یا طلا آن را به خزانه بانک مربوطه تحویل دهند یا سکه را به صورت سهام نگه دارند. همچنین با افزایش قیمت این سکه ها می توان گواهی سپرده سکه را فروخت و به سودهای بزرگی دست یافت. البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که هر نماد گواهی سپرده سکه تاریخ سررسید خاص خود را دارد که خریدار نیز پس از خرید آن می تواند آن را تا تاریخ سررسید نیز نگهداری کند. از جمله نمادهای در حال حاضر گواهی سپرده سکه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سکه 0012 پ 01 سکه تمام بهار تحویل یک روزه رفاه
  • سکه 0011 پ 02 سکه تمام بهار تحویل یک روزه ملت

4 رقم سمت راست همان تاریخ سررسید گواهی و پ نیز به معنای پیوسته بودن این نوع معاملات است.

اهمیت بحث اجرت و مالیات در بحث خرید و فروش طلا

هر گرم طلا نرخ مشخص و معینی دارد که به صورت روزانه در نوسان است. عوامل بسیاری در نرخ طلا تاثیر دارند، اما مهم ترین این موارد انس جهانی و نرخ دلار در داخل کشور است. در حقیقت به هنگام خرید و سرمایه گذاری طلا هر گرم از طلا علاوه بر درصد مشخصی از مالیات و اجرت ساخته می شود. برای نمونه اگر هر گرم طلا یک میلیون تومان باشد شما باید مبلغی بیش از این مقدار را پرداخت کنید. در مقابل طلا به هنگام فروش قیمت کمتری از نرخ روی تابلو به فروش می رسد.

در خرید طلاهای نو و دست نخورده بدین صورت است که هر گرم از نرخ طلا به علاوه اجرت شده و در نهایت کل آن نیز در 7 درصد ضرب می شود. در مقابل در طلای دست دوم نیز اجرت نیز اعمال نشده و تنها ضرب 7 درصدی محاسبه می شود. خرید انواع سکه بر خلاف طلا اجرت ساخت نداشته و به همین دلیل به هنگام فروش سود بیشتری نسبت به طلا دارد.

سرمایه گذاری سکه و اصول و قواعد آن

سرمایه گذاری سکه با سرمایه گذاری روی طلا تفاوت های بسیار زیادی دارد. در حالت کلی بازدهی بازار سکه در طی یک دهه اخیر بیش از هزار درصد بود، در حالی که بازدهی بازار طلا در یک دهه بسیار کمتر بوده است. قابلیت های بسیار خاص خرید سکه باعث می شود تا از آن به عنوان سرمایه گذاری بلندمدت و هم برای سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز استفاده کرد.

بازار سکه با میزان رشد بالا و همچنین بازدهی بسیار پرسود همواره جزو محبوب ترین بازارهای مالی در داخل ایران است که باعث شده علاوه بر ایرانیان افراد خارجی نیز در این بازار بزرگ سرمایه گذاری کنند. یکی از بهترین روش های برای سرمایه گذاری در سکه، خرید سکه از بورس کالاست.

خرید سکه از بورس

همان طور که در مطالب بالا گفته شد، سرمایه گذاری طلا و سکه از بهترین راه ها برای کسب سود و همچنین حفظ ارزش دارایی است. اما جدای از این دو روش، روش خرید سکه از بورس نیز یکی از امن ترین راهکارهای نوین برای سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری سکه نیز دقیقا به معنای خرید سکه های بهار آزادی در طرح های گوناگون برای کسب سود در طولانی مدت و کوتاه مدت است. از مزیت های خرید سکه از بورس کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاف از پرداخت مالیات به ازای خرید هر سکه
  • کارمزد بسیار کمتری نسبت به خرید حضوری
  • رقابتی بودن قیمت سکه در این بستر

خرید سکه از بورس در بورس کالا انجام می شود، جهت آشنایی با این بازار و معامله گری در آن مقاله بورس کالا را مطالعه نمایید.

مزایای بازار و سرمایه گذاری سکه

سرمایه گذاری سکه نیز مانند طلا مزایای خاص خود را دارد. یکی از بزرگ ترین مزایای حضور در بازار سکه بهره مندی از بازدهی بسیار بالای این بازار است. خرید انواع سکه برای بازه های کوتاه مدت یکی از بهترین روش های برای کسب سود است، البته با توجه به قدرت بالای بازار سکه خرید آن برای سرمایه گذاری های بلندمدت نیز سود بالاتری دارد.

یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری روی سکه امکان خرید و فروش آن به صورت تلفنی است. در حقیقت با استفاده از صرافی های معتبر و ایمن می توان به صورت تلفنی و غیر حضوری نسبت به خرید انواع سکه پرداخت. افزون بر این موارد سکه ها تحت هیچ شرایطی دست شما باد نخواهند کرد، بدین معنی که بازار سکه رشد بسیار چشمگیری در ایران دارد و به همین دلیل می توان به راحتی آن ها را در حجم های بالا نیز خرید و فروش کرد و در زمان کوتاهی نیز آن ها را نقد کرد.

فعالیت در بورس کالای ایران مستلزم افتتاح حساب وکالتی می باشد، در این زمینه آموزش گام به گام افتتاح حساب وکالتی خرید خودرو را نیز ببینید.

معرفی بهترین سکه برای سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت

در بازار امروزی 5 نوع سکه (امامی، تمام بهار آزادی، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و گرمی) وجود دارد، هر یک از این سکه ها را باید با توجه به شرایط فعلی بازار انتخاب کنید و روی آن ها سرمایه گذاری کنید. با ورود به این بازار متوجه خواهید شد که هر یک از انواع سکه سود خاص خود را دارند. در حالت کلی برای انتخاب بهترین سکه برای سرمایه گذاری باید به مواردی چون تقاضا، سال ضرب سکه و نوسان قیمت توجه داشته باشید.

برای سرمایه گذاری سکه بهتر است یا طلا؟

یکی از اصلی ترن دغدغه های افراد سرمایه گذار این است که سرمایه گذاری طلا بهتر است یا سکه؟ در حقیقت هر یک از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. بر خلاف تصور عموم با داشتن تخصص و قدرت تحلیل کافی می توان به راحتی در هر یک از این دو بازار به سودهای کلان و بزرگی رسید. در پاسخ به سوال سرمایه گذاری سکه بهتر است یا طلا باید بگوییم که در حال حاضر بازار سکه نوسانات بیشتری نسبت به بازار طلا دارد، در مقابل میزان سوددهی سکه در طولانی مدت نسبت به طلا بیشتر است؛ اما با این حال باز هم نمی توان پاسخ قطعی در رابطه با این پرسش ارائه کرد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد سرمایه گذاری طلا و سکه، مزایا و معایب، روش های سرمایه گذاری در هر یک را به صورت کامل شرح دادیم. خرید سکه و طلا هر کدام طرفداران خاص خود را دارد، به همین دلیل در مقایسه این دو روش نمی توان تحت هیچ شرایطی یکی را به دیگری برتری داد؛ چراکه نوسانات قیمتی سکه و طلا در بازار در هر لحظه و هر روز متفاوت است. برای سرمایه گذاران مشهدی، جهت فراگیری مهارت سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا، آموزش بورس در مشهد را پیشنهاد می دهیم.

اما در حالت کلی این دو روش از بهترین روش ها برای سرمایه گذاری پرسود و ایمن است، به شرطی که بتوانید از علم و دانش بنیادی خود در این مسیر استفاده کنید یا از مشاورین مجرب و حرفه ای نیز راهنمایی های لازم را دریافت کنید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 209
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران