پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 635272 تاریخ : 1402/01/27-14:30:26
,13,
نشانه ای از اقدام و عمل در تقویت ذخایر آبزیان خلیج فارس

نشانه ای از اقدام و عمل در تقویت ذخایر آبزیان خلیج فارس

ایجاد زیستگاه مصنوعی در دریا، راهکاری موثر برای تقویت ذخایر آبزی و فراهم کردن محیطی امن برای زادآوری، رشد و پرورش آبزیان در خلیج فارس و محدوده آب های ساحلی استان هرمزگان است که در دهه های اخیر به علت نبود اراده ای جدی برای پایش و بی توجهی به این موضوع مهم، چندان پیشرفتی نداشت.

به گزارش بانک و صنعت، مطالعه امکان سنجی احداث زیستگاه مصنوعی آبزیان ابتدا از سال 1381 در آب های هرمزگان کلید خورد و پس از طراحی ساخت سازه های مناسب، زیستگاه از سال 1382 در غرب استان و در منطقه بندرکُنگ شهرستان بندرلنگه آغاز شد اما در طول این سال ها صید آبزیان کف زی (صید بدون حدود 45 تا 55 هزار تُن آبزی کَف زی در استان هرمزگان) بدون تغییر بوده و یا روند کاهشی داشته است.

لذا برای رونق و تقویت آبزیان و صید انبوه آبزیان کَف زی، آیت الله رئیسی، رییس جمهور در سفر به هرمزگان، مجوز ایجاد و راه اندازی سه مرکز تقویت ذخایر آبزیان را صادر کرد که نصب زیستگاه های مصنوعی یکی از مهم ترین این راه ها در راستای تقویت ذخایر آبزیان بوده است.
با سفر رییس جمهور به هرمزگان و حمایت های مهدی دوستی استاندار و پیگیری شیلات این استان و همچنین حمایت های علمی و تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان هم اکنون گام های خوبی در این خصوص برداشته شده و امید را دوباره در دل صیادان و بهره برداران این خطه پُرگهر زنده کرده است.
هرچند ساماندهی وضعیت فعلی زیستگاه های طبیعی آبزیان، بسیار ضروری و حیاتی است اما توسعه و مدیریت مناسب زیستگاه های مصنوعی نیز می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری پایدار در حفظ و تقویت ذخایر آبزیان و ارتزاق صیادان باشد.
طبق اعلام اداره کل شیلات هرمزگان؛ «هامور»، «سوکلا»، «شوریده»، «سنگسر» و «ماهی شیر» از آبزیان کف زی و پرطرفدار آب های خلیج فارس هستند و با استقرار زیستگاه های مصنوعی حدود 10 درصد به ذخایر آبزیان کف زی در هرمزگان اضافه می شود.
«هامور»، «سوکلا»، «شوریده»، «سنگسر» و «ماهی شیر» از ماهی های کف زی و پرطرفدار آبهای خلیج فارس است و با استقرار زیستگاه های مصنوعی حدود 10 درصد به ذخایر آبزیان کف زی در هرمزگان اضافه می شود.
زیستگاه های مصنوعی از جنس لوله های بتنی و محل مناسبی برای زاد و ولد، تغذیه و تخم گذاری ماهیان کف زی و همچنین محل مناسبی برای رشد و تغذیه انواع آبزیان مثل اسفنج ها، مرجان ها، شقایق و تپه های سنگی است و این زیستگاه هایی که نصب می شوند به تدریج ریزجلبک ها به دیواره های بتنی آن می چسپند و کم کم یک اکوسیستم دریایی شکل می گیرد.
طرح حفاظت و توسعه زیستگاه های مصنوعی آبزیان در دریا بهترین روش برای احیا و بازسازی آبزیان کف زی، ترمیم و حفاظت از زیستگاه ها و محیط های طبیعی و برداشت قانون مند و توسعه پایدار است.
این اقدام به منظور احیا و بومی سازی گونه های آبزی و افزایش ذخایر آبزیان و همچنین حفظ معیشت مردم در آب های شهرستان های بندرلنگه، سیریک، جاسک و قشم ایجاد شده است که در واقع نوعی بیابان زدایی از کف دریا به شمار می رود.
نشانه ای از اقدام و عمل در تقویت ذخایر آبزیان خلیج فارس

تداوم خدمت؛

نصب 2 هزار زیستگاه مصنوعی در آب های هرمزگان تا پایان 1402
شیلات هرمزگان تا پایان سال 1401 حدود 6 هزار و 600 سازه زیستگاه مصنوعی در آبهای هرمزگان نصب کرده بود و تا پایان امسال نیز هدف گذاری نصب 2 هزار سازه زیستگاه مصنوعی را در دستورکار دارد.
سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان در این راستا با اشاره به استقرار 6 هزار و 600 زیستگاه مصنوعی در آب های این استان گفت: 2 هزار سازه از این زیستگاه های مصنوعی در جزیره کیش، سه هزار سازه در منطقه (بُستانه، ملو و حَسینه) بندرلنگه و یکهزار و 600 سازه نیز در سَلَخ قشم نصب شده است.
مسعود بارانی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تا پایان امسال طبق برنامه ریزی و هدف گذاری صورت گرفته پیش بینی می شود 2 هزار سازه زیستگاه مصنوعی دیگر نیز در آب های هرمزگان مستقر شود.
پیرو دستور رییس جمهور و حمایت های ویژه سازمان شیلات ایران و استانداری هرمزگان، در راستای افزایش و تقویت ذخایر مهم آبزیان عملیات اجرایی احداث سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در استان آغاز شده است.وی یادآورشد: پیرو دستور رییس جمهور و حمایت های ویژه سازمان شیلات ایران و استانداری هرمزگان، در راستای افزایش و تقویت ذخایر مهم آبزیان عملیات اجرایی احداث سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در استان آغاز شده است تا صیادان محلی از این پس بتوانند با خیالی آسوده از دریا ارتزاق کنند.
سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش و حمایت مجموعه استانداری و سازمان شیلات ایران تاکنون احداث و استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی در آبهای غرب استان در حال انجام است و به زودی شاهد استقرار این سازه ها در آبهای شرق هرمزگان نیز خواهیم بود.
وی بیان کرد: ایجاد زیستگاه های مصنوعی در آبهای غرب هرمزگان نخستین اقدام دولت مردمی برای حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان و خدمت به جامعه صیادی است.
سرمایه گذاری پنج میلیارد تومانی برای استقرار زیستگاه مصنوعی
تقویت ذخایر آبزیان خلیج فارس در بازه زمانی 10 ساله می تواند منجر به پایداری و افزایش اشتغال در حوزه صیادی شود.
سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان ابراز کرد: اهمیت این طرح بواسطه نقش آن در حفاظت و بهسازی زیستگاه های آسیب دیده گونه های آبزیان کف زی و نزدیک کف، افزایش زیستگاه های گونه های آبزیان تجاری و غیرتجاری، ذخایر آبزیان در صیدگاه های مجاور زیستگاه های مصنوعی و در نهایت افزایش میزان ذخیره و صید در صیدگاه ها و کمک به حفظ و ارتقای میزان صید و معیشت صیادان است.
وی اظهار کرد: گام های خوبی در راستای بهره وری از ظرفیت های شیلاتی استان برداشته شده است و بدون شک با تحقق برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی در این استان شاهد رونق و توسعه بیش از پیش فعالیت های شیلاتی در استان خواهیم بود.
هرمزگان استانی ویژه در حوزه فعالیت های شیلاتی
همانطور که می دانیم، برخورداری از 20 بندر صیادی، 23 موج شکن مردمی، حدود 50 هزار اراضی مستعد پرورش میگو، بیش از 113 هزار تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس و نصب 6 هزار و 600 زیستگاه مصنوعی آبزیان، هرمزگان را به استانی ویژه در حوزه فعالیت های شیلاتی تبدیل کرده است.
استان هرمزگان با برداشت سالیانه افزون بر 315 هزار تُن انواع آبزیان و بیش از 35 هزار نفر صیاد، رتبه نخست صید و صیادی در کشور را دارد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 212
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران