پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 658359 تاریخ : 1402/05/24-10:21:29
,13,
نان به نرخ یارانه ای، اقتصاد نانوایان به نرخ روز

نان به نرخ یارانه ای، اقتصاد نانوایان به نرخ روز

طرح هوشمندسازی یارانه آرد با وجودی که توانسته بخشی از تخلفات و مافیای آرد را کنترل کند اما با توجه به تورم و هزینه های جانبی تولید نان جوابگوی شرایط اقتصادی نانوایان نبوده و همچنان برسر کاهش کیفیت نان و هزینه آن چالش وجود دارد.

به گزارش بانک و صنعت، طرح هوشمندسازی یارانه نان در بُعد ملی برای ساماندهی عرضه یارانه آرد و گندم که به واسطه نانوایی ها به دست مردم برسد باعث شد تا بخشی از تخلفات و حتی مافیای آرد تحت نظارت بیشتری قرار گیرد. حتی در این راستا جمعی از تشکل های دانشجویی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور درخواست کردند تا با تکمیل طرح توزیع هوشمند آرد یارانه ای، دست مافیای آرد را از سفره نان مردم کوتاه کند. در مرحله نخست این طرح، کاهش عرضه نان خارج از شبکه، شکسته شدن نرخ های غیرواقعی، جلوگیری از هدررفت منابع دولت در آرد یارانه ای را هدف گذاری کردند.

در این میان معیشت نانوایان هم راستا با شرایط اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و همین امر سبب نارضایتی میان نانوایان شد که میزان هزینه تولید نان و فروش آن صرفه اقتصادی ندارد زیرا هزینه های آب، برق، گاز، خمیرمایه، اجاره بها، کارگر و سایر موارد جانبی افزایش پیدا کرده است و باید متناسب با آن درآمد داشته باشند. با این وجود تا چند روز پیش اجازه افزایش نرخ نان داده نمی شد اما خبر افزایش نرخ نان در برخی از استان از جمله استان اصفهان به گوش رسید.
مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افزایش نرخ ها با بیان اینکه قیمت آرد، ثابت و تغییری نداشته است، گفته برای جبران افزایش هزینه های دیگر تولید نانوایان، وزارت اقتصاد روزانه 30 درصد قیمت نان فروخته شده را به طور مستقیم به حساب نانوایان واریز می کند که اکنون این مبلغ به 40 درصد رسیده است.
کارگروه آرد و نان استان مرجع تصمیم گیری است
محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در نشستی با اصحاب رسانه اصفهان با اذعان به اینکه هزینه های تولید نان برای نانوایان افزایش یافته است، گفت: ریاست جمهوری نیز تأکید کرده که اقتصاد نانوا باید قابل دفاع باشد و به هیچ وجه نانوا نباید متضرر شود، قطعاً اگر نانوا متضرر شود به معنای آسیب دیدن مردم است بنابراین در این راستا تصمیماتی در دولت اخذ شد.
وی در پاسخ به خبرنگار فارس در اصفهان در رابطه با این موضوع که نانوا ها در اصفهان به نرخ های متفاوت نان عرضه می کنند و استان چه اختیاراتی در این باره دارد بیان داشت: بخش نظارتی کاملا در اختیار استان است، اقتصاد نانوا باید قابل دفاع و در مقابل برخورد با متخلف هم بسیار قاطع باشد.
وی همچنین با اشاره به اعلام نرخ دهی سود سالانه نانوا ها تصریح کرد: استان ها در موضوع نرخ دهی تصمیم می گیرند، هماهنگی ها انجام و سپس از طرف دولت اعمال می شود، بنابراین کارگروه آرد و نان استان مرجع تصمیم گیری است.
مشاور وزیر اقتصاد همچنین در خصوص کاهش سهمیه آرد 25 درصد نانوایی ها گفت: کاهشی صورت نگرفته است، سهمیه آرد معادل نانی است که به مردم تحویل داده شده است، به این معنا که بخشی از آرد کشور در قالب تراکنش های فروش نان به مردم، عرضه نمی شده است، از طرف مقابل 75 درصد نانوایان بدون تغییر و یا با افزایش سهمیه مواجه شدند، به نوعی مهاجرت آرد از واحدی که عرضه نان به مردم انجام نداده، به سمت واحدی که نان عرضه کرده، صورت گرفته است.
محدودیت های عرضه نان در نانوایی های اصفهان
محمدرضا خواجه، نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات در گفت وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مشکلات نانوایان اظهار داشت: هدفمندسازی نان نتوانسته به اهداف خود برسد و در زیرمجموعه اجرایی خود یعنی نانوایان هیچ یک از کارشناسان این حوزه را با خود همراه نکرده است.
او معتقد است برخلاف ادعای اولیه که گفته می شود این طرح باعث ارتقا کیفیت نان می شود، تبدیل خرید تک نوبتی به سه نوبتی باعث کاهش آرد موجود در نانوایی ها و حذف خواب آرد در مغازه شده است و در تخریب کیفیت نان نقش به سزایی دارد.
خواجه با اشاره به ادعایی که گفته می شود مردم در خرید نان محدودیتی ندارند، گفت: عملا چنین محدودیتی وجود دارد و نانوا بابت نان بیشتر به مشتری دچار کسر سهمیه می شود که به آن (تراکنش نان نامتعارف) گفته می شود و سهمیه نان شناور است و براساس پخت نانوا سهیمه تعلق می گیرد، اما این ادعا در مورد 10 درصد نانوایان اجرایی شده است و سایر آنها علی رغم رعایت اصول و داشتن مشتری و قرار گرفتن در شاه راه ها کسر سهمیه دارند و مشمول این طرح نشده اند.
نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات برای رفع مشکلات و ایرادات پیشنهاد داد: ضمن حذف آرد قاچاق در مرزها از نشر آرد به صنعت جلوگیری شود که در این صورت سالانه حداقل سه میلیون تن آرد در کشور صرفه جویی می شود و همچنین یکسان سازی قیمت آرد شماره یک(33هزار تومنی) و دو(48 هزار تومانی) انجام شود.
راهکارهای ارتقا کیفیت نان و افزایش رضایت نانوایان
وی ادامه داد: باید سبوس گیری کاهش پیدا کند زیرا آرد در این صورت به مرزها قاچاق نمی شود و همچنین به نانوایان پخت آزاد موجود در چهارراه و شاهراه ها اجازه آزاد پزی دهند. اجرای اصل 44 قانون اساسی در همین راستا است و باعث می شود که مصرف واردات گندم حدود 4 میلیون تن کاهش یابد و نبوغ و خلاقیت و تنوع در نان ایران افزایش پیدا کند.
خواجه با اشاره به مفاد قانون اساسی در بحث نان که باعث شتابدهی در اقتصاد و ارتقا بنگاه های اقتصادی(نانوایی ها) و رقابت و افزایش اشتغالزایی می شود، گفت: توانمندسازی بخش خصوصی و تربیت نیروی انسانی متخصص و ارتقا استانداردهای ملی ثمره اجرای این قانون است.
نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات با توجه به قانون اساسی و قانون نظام صنفی و قانون تجارت، گفت: هر سال باید سود مشخصی برای تولیدکننده بر مبنای 20 تا 25 درصد مشخص شود، نان نیز یک کالا محسوب می شود و اعتراض اصلی نانوایان این است که این مهم برای آنها اتفاق نمی افتد و با تاخیر چند ساله در نرخ دهی سالیانه رخ می دهد که به سلامتی و اقتصاد نان ضربه می زند. این موضوع البته به عهده مسؤولان استانی قرار داده شده است.
در نرخ نان 13 فاکتور مانند آب و برق و گاز و آرد موثر است و طبق گفته سخنگوی طرح هدفمندی، آرد 15 درصد در تعیین قیمت نان نقش دارد و 85 درصد شامل هزینه های جاری و پرسنلی مانند آب، برق، گاز و بیمه اجاره، دستمزد، تجهیزات و ملزومات مصرفی است.
به گزارش فارس، هرچند که طرح هوشمندسازی یارانه آرد توانست بخشی از تخلفات و مافیای آرد و حتی قاچاق را کنترل کند اما مسائل داخلی مربوط به اقتصاد نانوایان همچنان حل نشده و وعده های تخصیص آرد و سهمیه و مشخص کردن نرخ سود سالانه به گفته نانوایان عملیاتی نشده است. از طرفی هم نانوایان معتقدند که صرفه جوئی در آرد نه تنها با کسر سهیمه نانوا محقق نمی شود بلکه با آموزش پرسنل و ایجاد انگیزه در در بین آنها تحقق می یابد.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 282
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران