آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 282133 تاریخ : 1396/05/05-18:25:29
,17,
مزیت محور شدن صنعت حمل و نقل با یکپارچگی و هوشمندی نظام لجستیک

مزیت محور شدن صنعت حمل و نقل با یکپارچگی و هوشمندی نظام لجستیک

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران از هزینه بالای حمل‌ونقل می‌گویدو معتقد است مزیت محور شدن صنعت حمل و نقل با یکپارچگی و هوشمندی نظام لجستیک امکان پذیر است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت|،امید ملک، رییس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران در باره کارایی پایین شبکه حمل و نقل به ویژه در حوزه صادرات گفت: اولین دلیل عمده بالا بودن هزینه حمل‌ونقل در ایران، نداشتن سیستم لجستیک است که بهره‌وری را به شدت کاهش داده است.

او ادامه داد : نتایج تحقیقی که کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران انجام داده است ، نشان ‌می‌ دهد هزینه صادرات مواد معدنی در ایران از معدن تا روی کشتی به نسبت سه کشور آمریکا، برزیل و استرالیا تا 100 درصد بیشتر است. این تفاوت قیمت، در مقایسه با کشورهایی آشکار شده است که از نیروی انسانی و سوخت گران‌تری بهره‌مند هستند.
وی با اشاره به ایجاد معاونت حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی در سال 1393 به عنوان یکی از نخستین گام‌ها در جهت بسترسازی قانونی برای توجه به صنعت لجستیک گفت: 
تاکنون در کشور برای بخش ترابری استراتژی تعریف نشده و نگاه‌های جزیره‌ای سبب شده است حمل‌ونقل در ایران کارایی لازم را نداشته باشد و امکان رقابت را از صادرکنندگان ایرانی سلب کند.
ملک ادامه داد: اواخر تیرماه سال جاری، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد که نشان ‌می‌دهد به نسبت استفاده از صنعت لجستیک، یک درصد به رشد ناخالص داخلی کشور افزوده ‌می‌شود و به همین ترتیب، میزان تجارت نیز دو درصد رشد خواهد داشت.
این فعال صنعت حمل‌ونقل درباره بالا بودن هزینه‌های بندری نیز توضیح داد و گفت: بنادر ایران نیز از حیث برخورداری از امکانات و تجهیزات چندان پیشرفته نیست و در زمره بنادر نسل دوم قرار ‌می‌گیرد. برغم آنکه سرمایه‌گذاری بزرگی از ناحیه بخش خصوصی برای تسهیل عملیات بندری صورت گرفته است ، همچنان هزینه‌ها به شدت بالاست. چنانکه، هزینه عبور کالا از دروازه بندر تا روی کشتی برای کالاهای صادراتی در هرتن حدود 10 تا 12 دلار است و این رقم برای حمل کالا در فاصله ای حدود یک یا دو کیلومتر بسیار بالاست.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر امکان رقابت میان سرمایه‌گذاران را حذف کرده است، ادامه داد: صاحبان کالا و شرکت کشتیرانی اختیاری برای تصمیم‌گیری برای آنکه، کالا یا کانتینر خود را در کدام ترمینال باراندازی کنند، ندارند. البته این اختیار برای صادرکنندگان به نسبت واردکنندگان بیشتر است. اما این یک چرخه است و صادرات و واردات در بنادر به یکدیگر مرتبط است.
رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران راهکار اساسی کاهش هزینه حمل‌ونقل را در رعایت اصول شناخته شده تجارت ‌می‌داند و ‌می‌گوید: بخشی‌نگری، عدم‌انسجام و نبود نظام لجستیکی یکپارچه، سازمان‌های دولتی را به شدت به این سمت سوق داده است که از عبور و مرور کالا درآمدزایی کنند و این به ضرر تجارت خارجی کشور خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 596