بانک و صنعت، فرایند مکانیزه پرداخت مالیات و عوارض یکی از نمودهای بارز بکارگیری دولت الکترونیک است که در چارچوب تسهیل خدماتی همچون ارائه اظهارنامه های مالیاتی، ارائه صورت معاملات فصلی و همچنین ارائه صورتحساب های خرید و فروش از طریق سامانه های صندوق فروش از جانب مودیان امکان پذیر است.
سامانه صندوق فروش از جمله فناوری هایی است که نصب آن به منظور صدور و ارائه فاکتور توسط فروشندگان انجام می پذیرد. این سامانه دارای امکانات و مزایایی است که روند داد وستد و خدمات رسانی را برای صاحبان کالا و خدمات به شکلی مطلوب و مفید، تسهیل می نماید. صندوق مکانیزه فروش ( POS ) ، اصناف را قادر می سازد تا عملیات فروش کالا و ارائه خدمات را به شکلی مطلوب مدیریت نمایند. نصب این سامانه به فروشندگان امکان می دهد تا با انجام یک سری عملیات، قسمت هایی نظیر ایجاد و به روز رسانی فهرست اموال و موجودی کالاها، فرایند خرید کالاها، گزارش گیری و ارتباط با مشتریان را به نحو مطلوب مدیریت نماید. در ادامه به برخی از مهمترین موارد کاربردی این سامانه اشاره می کنیم:
همچنین این صندوق به فروشنده این امکان را می دهد تا فهرست اقلام و موجودی کالاهای خود را بر اساس موضوعات متفاوت، طبقه بندی و مرتب نماید. طبقه بندی متداول و معمول در فهرست اموال و دارایی ها شامل مواردی نظیر وضعیت موجودی کالاها در انبار، طبقه و توصیف کالا از قبیل سایز، رنگ و دیگر موارد است. بسیاری از نرم افزارهای نصب شده بر روی صندوق های فروش، اطلاعات بیشتری درباره وضعیت کالاها بدست می دهند و امکان جستجوی کالای مورد نظر را براساس این اطلاعات فراهم می آورند. به عنوان مثال فروشنده می تواند تعداد کالاهای موجود در انبار را به سرعت برآورد کرده و فهرست اقلام را هر زمان و براساس وضعیت فعلی موجودی آنها، مجددا مرتب و به روز رسانی نماید.
این سامانه، کالاهای رو به اتمام در انبار را مشخص کرده و فروشنده را در انجام فرایند سفارش و خرید کالا و خدمات با قیمت های منطقی تر و پایین تر یاری می رساند. فروشنده می تواند فرم سفارش کالا را به سرعت ایجاد کرده وآیتم هایی را همزمان به آن اضافه نماید.همچنین این قابلیت وجود دارد که سفارش های ایجاد شده بر حسب تاریخ سفارش، تاریخ تحویل و یا تاریخ لغو سفارش دسته بندی و پیگیری شده و متناسب با شرایط کالای سفارش داده شده، تصمیمات لازم را اتخاذ شوند. به طور مثال فروشندگان قادرند با بررسی سوابق سفارشات، وضعیت کالاهایی را که در حال سفارش آنها هستند و یا قبلا آنها را سفارش داده اند، پیگیری نمایند.
همچنین این سامانه به جهت بهره گیری از پردازنده های محاسباتی، امکان وقوع خطا در انجام محاسبات صندوق داران را کاهش داده و سرعت کار آنها را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. سامانه صندوق فروش با ایجاد امکان انجام انتقال وجه به صندوق داران، خدمات مربوط به آن از قبیل پرداخت های نقدی، چک و کارت های اعتباری را به مشتریان ارائه می دهد. علاوه بر آن صندوق داران می توانند همزمان از وضعیت موجودی کالاها و اجناس در فروشگاه مطلع شوند. مدیران فروشگاه ها نیز می توانند کنترل و نظارت مطلوبی بر این فرایند داشته باشند. برخی مزایای دیگر استفاده از این سیستم، به کارگیری قابلیت جستجوی خودکار براساس میزان تخفیف ها، پیش فروش ها و سطوح ترجیحی قیمت هاست.
مدیریت ارتباط با مشتریان از دیگر قابلیت های به کارگیری سامانه صندوق فروش است. با استفاده از این سامانه می توانید برای هر مشتری که از فروشگاه شما خرید می کند، یک پروفایل ایجاد کنید و اطلاعات متداول مشتریان از قبیل مشخصات فردی، کالاهای مورد علاقه و سوابق خرید آنها را در آن ثبت نمایید. استفاده از ویژگی CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) در این سامانه به بهبود فرایند بازاریابی کمک کرده و و بوسیله آن می توانید خرید خدمات یا کالاهای مبتنی بر علایق و سلایق مشتریانتان را، به آنها پیشنهاد دهید.
گزارش گیری از روند انجام معاملات تجاری، از جمله مزایای این سامانه است. صندوق مکانیزه فروش به شما این امکان را می دهد تا تحلیل ها و گزارش هایی از خرید و فروش روزانه خود ایجاد کرده و یک پیش نمایش و سپس پرینت چاپی از آنها تهیه نمایید. همچنین شما با استفاده از این سیستم می توانید بر اساس نام کالا، سبک، نوع و کارخانه سازنده آن، نحوه فروش و عملکرد فروشندگان، صندوق داران و مشتریان خود را ارزیابی نموده و برترین و شاخص ترین آنها را بیابید. بسیاری از نرم افزارهای نصب شده بر روی سامانه مذکور، این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید گزارشات خود را مستقیما به فایل های اکسل، XML، CVS و یا ایمیل خود تغییر فرمت دهید.
نصب و به کارگیری سامانه صندوق فروش، صرفه جویی در زمان، هزینه ها و سرعت بخشیدن به کسب و کار و کاهش خطاهای انسانی را به دنبال خواهد داشت. براساس ماده 121 قانون پنجم توسعه، فروشندگان و اصناف مطابق شرایط اعلام شده در دستورالعمل موضوع 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده 169 قانون مالیات های مستقیم و بر اساس موارد تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به نصب این سامانه هستند.