پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 576182 تاریخ : 1400/01/15-12:28:57
,9,
مخاطره اصلی نشان حلال وجود تقلب است

مخاطره اصلی نشان حلال وجود تقلب است

موضوع حلال، نوعی دیدگاه به زندگی است که مختص مسلمانان هم نیست و در همه ادیان، مجاز و غیر مجاز بودن مواد مصرفی اعم از خوراکی، آشامیدنی یا دارویی مورد توجه است و در هر دینی، تعاریف خاص خود را دارد.

به گزارش بانک و صنعتبه نقل از ایفدانا،دکتر بهروز جنت، رییس مرکز ملی تحقیقات حلال، اهمیت بحث حلال را در تکامل بشر دانست که هم به ابعاد جسمی، روحی- روانی و معنوی توجه دارد و هم تعالیم و آموزه های اسلام که خداوند متعال برای رشد و تعالی برای بشر فرستاده، منطقی پشت آن است که علوم تجربی از درک آن عاجز است.

وی افزود: تمامی تعالیم اسلام در حوزه حلال و حرام مواد غذایی و آشامیدنی، با سلامت انسان مرتبط است و دستور طلایی که هرآنچه به سلامت آسیب بزند، حلال نیست.

رییس مرکز ملی تحقیقات حلال با اشاره به اینکه ایران با دارا بودن جمعیتی بالغ بر98 درصد مسلمان، اکثر مواد خوراکی و آشامیدنی و دارویی اش حلال است، افزود: در حال حاضر به دلیل سرعت گردش مواد تشکیل دهنده مواد غذایی که خاستگاه هر ماده ممکن است از کشوری باشد، توجه به بحث حلال، اهمیت بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: در کشورهایی که تعداد مسلمانان از سایر ادیان کمتر است، سرعت رشد بحث حلال بیشتر بوده وخوشبختانه در کشورمان هم این بحث به تدریج در حال شکل گیری و تکامل است.

دکتر جنت با تاکید بر اینکه غیر مسلمانان هم به دلیل بعد سلامتی به مواد و نشان حلال تمایل زیادی دارند، گفت: نشان حلال، گواهی یا تاییدیه کالا یا محموله در کنار بقیه مولفه های اقتصادی قرار می گیرد. به عنوان مثال، 2 محصول مشابه از نظر کیفیت و قیمت، محصولی با نشان حلال در اولویت خریداری است.
وی به کنترل مولفه های اقتصادی در بحث تاییدیه ها و نشان حلال اشاره کرد و گفت: بدون شک، در صورت بالا بودن قدرت صادراتی و اولویت تولید بر اساس صادرات، نشان حلال به عنوان یک مزیت نسبی، به صادرات تولیدات کشور کمک شایانی می کند.

رییس مرکز ملی تحقیقات حلال در زمینه اینکه تاییدیه و نشان حلال در قیمت نهایی کالاها اثرگذار خواهد بود، گفت: از منظر سلامت کالاها و مولفه های مرتبط با حلال، قطعا مصرف کننده ها در تمامی دنیا، حاضر به پرداخت قیمت بیشتری برای کالایی با نشان حلال هستند، در صورتی که کالاهای فاقد نشان حلال ولی تولید شده در کشورهای اسلامی و البته با قیمت کمتر، رغبت بیشتری برای خریداران فراهم می کند.

امروزه نشان حلال حتی از جنبه های صرفا اقتصادی هم حائز اهمیت است، به همین دلیل کشورهای غیر اسلامی هم این نشان را مورد توجه قرار داده اند.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه آمریکا کشور اسلامی نیست، ولی بزرگترین تولید کننده ی محصولات حلال در جهان است. در بین کشورهای اسلامی هم مالزی، ترکیه و اندونزی به ترتیب فعالیت های زیادی در بحث حلال داشته و پیشرو هستند.

دکتر جنت تاکید کرد: کشور مسلمان اندونزی، طی یکسری بخش نامه و دستورالعمل، واردات غذا، دارو، فرآورده های آرایشی- بهداشتی، تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد شیمیایی را منوط به تاییدیه و نشان حلال کرده است.

وی گفت: در حال حاضر، 2 میلیارد مسلمان در جهان زندگی می کند، بنابراین، حداقل 2 میلیارد مشتری بالقوه برای محصولات با نشان حلال وجود دارد.
رییس مرکز ملی تحقیقات حلال یکی از مخاطرات احتمالی تاییدیه ها و گواهی های حلال را تقلب و سوری بودن نشان حلال دانست و گفت: فلسفه تشکیل مرکز ملی تحقیقات حلال در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، وجود تقلب و پیچیدگی های این حوزه است. تاسیس آزمایشگاه های پیشرفته جهت انجام آزمایشات و بررسی روش های فرآوری مختلف اهمیت زیادی دارد، زیرا، یک محصول در حالت فرآوری ممکن است از حالت حلال خارج شود یا اینکه در زمان فرآوری از حالت حرام بودن به حالت حلال درآید، به عبارت دیگر، در زمان مستهلک شدن یا استحاله، به حالت حلال درآید.
وی در پایان تاکید کرد: وجود تقلب و روش های فرآوری در حلال و حرام شدن محصولات و مواد اثرگذارند، بنابراین، اثبات این موارد، نیازمند به روز بودن اطلاعات و اشراف کامل علمی است که مرکز ملی تحقیقات حلال در این مسیر، در حرکت است تا فرمولاسیون های پیچیده، افزودنی ها، نوع فرآوری و منشا آنها و نیز روش تولید مواد غذایی و دارویی مشخص شود و بتواند بازار گسترده مسلمانان را حفظ کند.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 254
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران