آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 213485 تاریخ : 1395/05/20-12:55:55
,17,21,
ظرفیت بالقوه ترانزیت دریایی کشور بی نهایت است/ رشدحمل و نقل دریایی نیازمند سرمایه های بخش خصوصی

رضایی کوچی:

ظرفیت بالقوه ترانزیت دریایی کشور بی نهایت است/ رشدحمل و نقل دریایی نیازمند سرمایه های بخش خصوصی

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ظرفیت های کشور در بخش دریایی به هیچ وجه با امکانات فعلی قابل قیاس نیست،گفت:باید بتوانیم از این ظرفیت ها در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی بهره بگیریم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازخانه ملت، محمدرضا رضایی کوچی  با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های دریایی کشور در بخش حمل و نقل،گفت: ایران به عنوان یک کشور پهناور منطقه که به دلیل همجواری با 15 کشور و بازار مصرف 400 میلیون نفری،یک کشور استراتژیک در برقراری ارتباطات و حمل و نقل شناخته می شود.

ایران یک کشور تمام عیار دریایی است

نماینده مردم جهرم درمجلس شوراس اسلامی،با بیان اینکه یک سوم مرزهای این کشور مرزدریایی بوده و 190 هزار کیلومتر آب های تحت حاکمیت دارد،افزود:ایران یک کشور تمام عیار دریایی به شمار می رود.

وی ادامه داد:ما دارای 5 هزار و 800 کیلومتر مرزدریایی در شمال و جنوب هستیم و شبکه ریلی درحال توسعه ما با ارزان ترین حمل و نقل ارتباط قاره های اروپا و آسیا را تامین می کند.

رضایی کوچی،افزود: 11 بندر اصلی تجاری با ظرفیت 209 میلیون تن و 48 میلیون Teu ظرفیت کانتینری و قابلیت جابجایی 18.2 میلیون نفر مسافر دریایی، 34 بندر چندمنظوره کوچک و بزرگترین ناوگان ملکی تجاری دریایی خاورمیانه با 7 میلیون تن ظرفیت و جوان ترین ناوگان نفتی دریایی جهان با متوسط 9 سال سن و 15 میلیون تن ظرفیت و بالغ بر 1300 شرکت دریایی و بندری فعال از توانایی های کنونی دریایی ما است.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه ظرفیت های کشور دربخش دریایی به هیچ وجه با امکانات فعلی قابل قیاس نیست،تصریح کرد: به جرأت می توان گفت جمعیت 100 میلیونی را به راحتی می توان در کرانه های دریایی فعال و پویا تامین کرد که البته این مهم نیازمند برنامه ریزی های ویژه بالادستی و عملیاتی است.

ظرفیت بالقوه ترانزیت دریایی کشور بی نهایت است

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ظرفیت بالقوه ترانزیت دریایی کشور چقدر است،گفت: با توجه به طول کرانه های ساحلی و عمق پس کرانگی دریایی ظرفیت ترانزیت دریایی شاید قابل برآورد نباشد،اما ظرفیتی بی نهایت و البته با توجه به نیازهای فعلی جهان و منطقه داریم.

 رضایی کوچی،ادامه داد: اگر منظور ظرفیت بالقوه و بالفعل شده بنادر کشور دراین لحظه است؛می توان گفت که در سال 95 حدود 30 میلیون تن ظرفیت ترانزیتی داریم که در سال 94 کمتر از 10 میلیون تن و در سال 93 که بیشترین عملکرد را داشتیم؛حدود 10.2 میلیون تن ترانزیت دریایی اعم از نفتی و غیرنفتی داشتیم که به عبارتی هنوز نتوانسته ایم بیش از 30 درصد ظرفیت ترانزیتی کشور را بالفعل کنیم.

ترانزیت غیرنفتی ما رشد داشته است/ فعالیت‌های بندری و دریایی بر منابع سازمان بنادر و دریانوردی تکیه دارد 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به برخی اخبار مبنی بر رشد ترانزیت کالاهای تجاری و همچنین رشد منفی کل ترانزیت، گفت: شاید ترانزیت غیرنفتی ما رشد داشته،ولی ترانزیت کل به دلیل کاهش رشد ترانزیت نفتی شدیداً افت کرده به طور مثال در 4 ماهه اول سال 95 نسبت به سال  94 ترانزیت غیرنفتی 3 درصد رشد داشته؛ولی ترانزیت کل شامل نفتی و غیرنفتی به دلیل کاهش ترانزیت نفتی افتی حدود 36 درصد داشته که این موارد مربوط به سیاست های تجاری است.

وی با بیان اینکه متأسفانه فعالیت‌های بندری و دریایی بیشتر بر منابع سازمان بنادر و دریانوردی تکیه دارد،افزود: این یکی از نقاط ضعف مدیریتی کشور درعرصه دریایی شناخته می‌شود.

ضرورت حضور بیشتر بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل دریایی

رضایی کوچی،ادامه داد:باید بخش خصوصی را بیشتر و بیشتر به بازی گرفت ولی روند سرمایه‌گذاری تابع دوفاکتور مهم مدیریت و برنامه‌های سازمان و مسائل ملی و فراملی که بعضا در ید و توانایی سازمان نیست.

نماینده مردم جهرم درمجلس دهم،تصریح کرد: بررسی روند سرمایه‌گذاری‌های دریایی نشان می‌دهد که در سال‌های منتهی به سال 92 سرمایه‌گذاری سازمان و بخش غیردولتی پا به پای هم و البته با غلبه منابع سازمان پیش رفته و از 92 رشد سرمایه‌گذاری غیردولتی شتاب گرفته به طوری که در سال‌های 93حجم سرمایه‌گذاری دو بخش برابر شده و در پایان سال 94 حدود 4/1 بخش سازمانی شده است.

وی با تاکید براینکه باید نقش بخش خصوصی در چارت های مختلف پررنگ تر شود،افزود: این روند باید تقویت شده و سازمان بیشتر به ایفای نقش حاکمیتی بپردازد.

رضایی کوچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تأثیر برجام بر حوزه دریایی چه بوده است،ادامه داد: تأثیر برجام را نمی‌توان به این زودی ارزیابی کرد،درحال حاضر تاثیرات آن بیشتر جنبه ارتقای تمایلات همکاری بین‌المللی است.

نتایج برجام در حوزه دریایی هنوز هویدا نشده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: زمانی می‌توان ارزیابی درستی درخصوص نتایج برجام در حوزه دریایی داشت که عملکرد بین‌المللی دریایی اعم از جذب سرمایه و افزایش عملکردها رشد جدی داشته و برای سال‌های متمادی  تثبیت شده باشد.

وی با اشاره به آمارهای اخیر سازمان بنادر درخصوص سرمایه گذاری 10 شرکت بین‌المللی در بنادر ایران یا بازگشت 13 خط بزرگ کشتیرانی به بنادر ما،گفت: این موارد شروع خوبی است و باید آن را رشد داده و تثبیت کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی باید اهداف و برنامه‌ها مشخصی برای آینده داشته باشد،تصریح کرد: افزایش سهم کشور از بازار حمل و نقل دریایی منطقه و بین‌المللی، توسعه خدمات عملیاتی، فنی و مهندسی در منطقه و بین الملل، توسعه حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی، ارتقای اعتماد ملی و بین‌المللی به حمل و نقل دریایی کشور، توسعه پس کرانه‌ها، تهیه طرح جامع بنادر و پسکرانه‌ها و سواحل، تسهیل مقررات و گسترش مشوق های توسعه بخش باید از سوی این سازمان پیگیری شود



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 211