پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508816 تاریخ : 1398/12/12-12:55:19
,23,17,
ضرورت جایگزینی نفت با مالیات

ضرورت جایگزینی نفت با مالیات

در سال‌های اخیر، ایجاد نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی و اعمال تحریم‌های سنگین علیه کشورمان، بار دیگر زنگ خطر اقتصاد تک محصولی را به صدا درآورده و لزوم عدم وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت و جایگزینی آن با درآمدهای پایداری همچون درآمدهای مالیاتی را بیش از گذشته یادآور شده است.

بانک و صنعت، مطابق نظر اقتصاددانان، تکیه دولت بر درآمدهای پایدار مالیاتی از محورهای مهم توسعه اقتصاد مقاومتی و دور شدن از اقتصاد تک محصولی بشمار می‌رود. اقتصاد وابسته به مالیات، پاک‌ترین نوع اقتصاد است که نیاز به ایجاد زیرساخت هایی همچون ایجاد فضای کسب‌وکار، اشتغال آفرینی و غیره دارد تا شهروندان بتوانند از درآمد خود مالیات بپردازند.
اقتصاد کشورهایی که بر پایه‌ی عرضه یک محصول بنا شده، بسیار شکننده است و با اندک بالا و پایین شدن قیمت محصول و کاهش در تقاضای خرید آن، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و درآمدها و منابع مالی کشور را با نقص و اختلال مواجه می نمایند. کما اینکه در چند دهه‌ی گذشته، وابستگی ایران به محصولات نفتی بیشتر شده و این امر باعث آسیب‌پذیری در عرصه اقتصاد شده است. گذشته از آن، اعمال تحریم در فروش منابع نفتی نیز مزید بر علت شده و شرایط را بیش از پیش دشوار می‌سازد.
بر این اساس، سیاست و چشم‌انداز دولت در برنامه ششم توسعه، افزایش درآمدها از منابع مالیاتی و غیر نفتی کردن اقتصاد کشور است. جانشینی مالیات به جای نفت برای تأمین درآمدهای دولت می‌تواند ابزار مهم دولت در مهار تورم و تنظیم و کنترل نوسانات اقتصادی، مقابله با آثار منفی ناشی از اعمال تحریم‌ها و کاهش ضربه پذیری اقتصاد از تکانه های خارجی محسوب شود.
در حال حاضر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی حدود 8 درصد است و دولت‌ با دریافت مالیات، هزینه موردنیاز برای ارائه کالاها و خدمات موردنیاز جامعه مانند برقراری امنیت، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات آموزشی و خدمات راه‌سازی و عمرانی را تأمین می‌کند. بنابراین چنانچه هزینه‌های دولت از این طریق تأمین نگردد، می‌تواند در مسیر رشد اقتصادی و توسعه، مانع ایجاد کند یا سرعت این روند را با کندی مواجه سازد که در کشورهای رو به توسعه، اهمیت و حساسیت آن دوچندان می‌شود.
ایجاد حس رضایت در مردم برای پرداخت مالیات و به تبع آن کاهش فرار مالیاتی، بهترین راه‌های جلوگیری از فعالیت‌های زیرزمینی آسیب‌زا به اقتصاد کشور هستند. آثار سوء فرار مالیاتی در عدم تأمین بودجه و درآمدهای مورد نیاز دولت و در نتیجه عدم ارائه خدمات اجتماعی مطلوب و با کیفیت، نمایان می‌شود. فرار مالیاتی به عنوان یکی از مصادیق و مظاهر فساد اقتصادی، امنیت اقتصادی مورد نیاز برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را با اختلال مواجه می‌سازد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 231
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران