به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، . آنچه در حال حاضر توسط مسئولان در حال انجام است، برخورد با ظاهر قاچاق است. یعنی گردآوری قاچاق از سطح شهر، کنترل ورودیها و مبادی قاچاق، کنترل مبادی گمرک، کنترل مرزها و ... . این اقدامات فعالیتهایی است که از ظاهر قاچاق جلوگیری میکند با این حال قاچاق نیاز به اقدامات دیگری نیز دارد مانند کنترل فضای مجازی، فرهنگسازی و ... هزینهساز کردن دادوستد قاچاق نیز راهکار عمده دیگری برای کنترل آن است. البته قاچاق بهطور کامل قابل ریشهکن کردن نیست با این حال، اقدامات مهمی میتواند به کمرنگ کردن آن کمک کند. مجموع اتفاقات در زمینه مبارزه با قاچاق موثر است چه کنترل مبادی ظاهری ورود قاچاق و چه اقدامات فرهنگی و چه کمکهای نیروی انتظامی بنابراین قاچاق به یک همت دستهجمعی نیاز دارد که بهنظر میرسد دولت به آن پی برده و حتی مجلس نیز به بحث آن وارد شده است. حساسیت دولت و قوای سهگانه نیز نشان میدهد مسئولان نسبت به مساله قاچاق حساس شدهاند و با قلمداد کردن آن بهعنوان تهدیدی برای تولید ملی درصدد مبارزه با آن هستند. مردم نیز باید از اهمیت موضوع مطلع شوند بنابراین اقدام مهم دیگر اطلاعرسانی به مردم و آگاهی دادن به آنها در رابطه با ضرر استفاده از کالای قاچاق است. با این اقداماتی که اکنون درحال انجام است، بهنظر میرسد طی دو سه سال آینده میزان قاچاق که اکنون 20 میلیارد دلار برآورد شده، به کمتر از این برسد و خیلی کمرنگ شود.
حسن فروزانفر، نایبرئیس کمیسیون رقابت و خصوصیسازی اتاق ایران:
شناسایی سرچشمهها و پشتوانههای قاچاق
در این بحث بهجای اینکه به آخر سررشته قاچاق نگاه کنیم و به نحوه عرضه کالای قاچاق نظر داشته باشیم، باید به این امر توجه کنیم که چه عواملی پشت پرده شکلگیری قاچاق است؟ به چه دلایلی یک کالا قاچاق میشود و اصولا چرا زمینه قاچاق فراهم است؟ آیا نقص به مبادی ورودی برمیگردد؟ چه مبادیای باعث ورود قاچاق میشود؟ بهنظر میرسد در حال حاضر آنچه که باید تحت کنترل دربیاید، زمینههای بروز قاچاق است. مشخصا حجم بالایی که توسط مسئولان در باب قاچاق اعلام میشود، حاصل تلاش عدهای افراد حقیقی و باندهای کوچک قاچاق نیست. بخش عمدهای از این افراد با دستگاههای حکومتی مرتبطاند و سود حاصل از ورود برخی کالاها زمینه بروز اینگونه قاچاق را برای عدهای حتی در میان دستگاه حکومتی وسوسهساز میسازد؛ از سوی دیگر برخی از منابع ارزی که درنتیجه قاچاق سوخت و انرژی از کشور خارج میشوند، بهصورت کالای قاچاق به کشور بازمیگردند به این ترتیب که قابل تبدیل شدن نیستند و تنها راه آن نیز همان کالای قاچاق است. از سوی دیگر تعرفه بالای برخی از کالاها که حاشیه سود ورود آنها را برای واردکنندگان بالا میبرد، بستر قاچاق را فراهم میکند. عمده کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور میشود بنابراین قاچاق پشتوانههایی دارد و برای کنترل آن اول باید این پشتوانهها و سرچشمهها شناسایی شود. این مبلغ سنگین قاچاق مربوط به خطاکاران جزئی و دستههای کوچک قاچاق نیست و عناصر قدرتمندی در پس خود دارد. پس از این اقدامات چگونگی فروش کالای نهایی قاچاق که قابلیت مصرف دارد نیز مهم است و باید تحت کنترل باشد.