پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 637431 تاریخ : 1402/04/12-10:39:38
,8,
صندوق etf درآمد ثابت چیست؟

صندوق etf درآمد ثابت چیست؟

صندوق درآمد ثابت قابل معامله یا ETF صندوقی است که در بازار بورس قابل عرضه و معامله است.

به گزارش بانک و صنعت، صندوق های با درآمد ثابت، یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری بوده و در رده دارایی های با ریسک پایین قرار می گیرند. این صندوق ها دارای سود روزشمار بوده و می توانند جایگزین مناسبی برای سپرده های بانکی باشند. همینطور، دارای نرخ شکست نبوده و معاف از مالیات هستند. خرید و فروش واحدهای صندوق های با درآمد ثابت بر دو نوع مبتنی بر صدور و ابطال و قابل معامله در بورس هستند. صندوق درآمد ثابت قابل معامله یا ETF صندوقی است که در بازار بورس قابل عرضه و معامله است. سرمایه گذاران به راحتی می توانند واحدهای صندوق های قابل معامله را شبیه سهام، از طریق کارگزاری ها خرید و فروش کنند. صندوق های ETF، به صورت کلی، راحت تر خرید و فروش شده و سرعت نقدشوندگی بالاتری به نسبت صندوق های صدور و ابطالی دارند. یکی از مهم ترین اهداف سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت کسب سود روز شمار بدون ریسک است. این صندوق ها دارای ریسک کمی هستند زیرا عمده دارایی خود را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند.

سرمایه گذاری بدون نوسان

یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران در دوران افت بازار بورس حفظ ارزش دارایی در برابر نوسانات است. بازدهی صندوق های با درآمد تحت تاثیر نوسانات بورس نیست. از این رو، برای مدیریت سرمایه گزینه مناسبی هستند. حداقل 90 درصد از کل دارایی یک صندوق با درآمد ثابت به اوراقی همچون اوراق اخزا، افاد، اجاد، گام، مشارکت و … اختصاص پیدا می کند. این اوراق در کنار سود روزشمار، قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند. به همین جهت، این صندوق ها گزینه جذابی برای سرمایه گذاری در بازه های زمانی کوتاه مدت و میان مدت هستند.

انواع صندوق های با درآمد ثابت

صندوق های با درآمد ثابت در دو نوع اول و دوم در بازار بورس خرید و فروش می شوند. خرید و فروش واحد های این صندوق ها مبتنی بر صدور و ابطال یا قابل معامله در بورس هستند. صندوق های با درآمد ثابت نوع اول دارای تقسیم سود به صورت ماهانه بوده و سود آن هر ماه به حساب بانکی سرمایه گذاران واریز می شود. صندوق های با درآمد ثابت نوع دوم دارای تقسیم سود به صورت ماهانه نبوده و ارزش هر واحد آن ها به صورت روزانه افزایش پیدا می کند. صندوق های درآمد ثابت نوع اول، بیش تر مناسب افرادی است که قصد دارند به صورت ماهانه درآمد ثابتی داشته باشند. صندوق های با درآمد ثابت قابل معامله معمولا در بین سرمایه گذارن به دلیل سهولت در خرید و فروش واحدها، محبوب تر هستند. صندوق قابل معامله سرعت نقدشوندگی بالاتری نسبت به صندوق صدور و ابطالی دارد. واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله را می توان در لحظه خرید و فروش کرد. همچنین امکان برداشت وجه واحدهای به فروش رفته پس از یک روز کاری در این صندوق ها امکان پذیر است. از طرف دیگر، پس از فروش واحدهای صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت، امکان تبدیل دارایی به دارایی های دیگر مثل سهام، صندوق های کالایی، صندوق های سهامی و … در لحظه، وجود دارد. صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله دارای رکن بازارگردان بوده و مهم ترین وظیفه بازارگردان حفظ نقدشوندگی صندوق است.

صندوق درآمد ثابت نوع دوم

صندوق های با درآمد ثابت نوع دوم از لحاظ ترکیب دارایی ریسک کمتری نسبت به صندوق های با درآمد ثابت نوع اول دارند. صندوق با درآمد ثابت نوع دوم حداکثر می تواند 5 درصد از کل دارایی خود را به سهام و حق تقدم اختصاص دهد. در صورتی که صندوق های با درآمد ثابت نوع اول می توانند حداکثر 10 درصد از کل دارایی خود را به سهام و حق تقدم اختصاص دهند. صندوق های با درآمد ثابت نوع دوم امکان پرداخت سود به صورت ماهانه را نداشته و به صورت سود مرکب سرمایه گذاری در آن ها امکان پذیر است. سود مرکب به معنی سودهای انباشته شده دوره های گذشته بر روی سرمایه اولیه است. این صندوق ها علاوه بر اینکه برای افراد با ریسک پذیری پایین مناسب بوده، برای سرمایه گذارانی که قصد مدیریت ریسک را در دوران رکود بازار بورس دارند نیز، مناسب است. صندوق آوند یک صندوق درآمد ثابت قابل معامله از نوع دوم است که قابلیت نقدشوندگی بالایی، در کنار بازدهی مناسب داشته و برای تنوع بخشی به سبد دارایی گزینه مطلوبی به شمار می رود. این صندوق می تواند بیش از 90 درصد از دارایی خود را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص داده است. سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت نوع دوم در مقاطعی که بازار بورس روند نزولی دارد می تواند نواسانات سبد دارایی را کم تر کنند.

بازدهی صندوق های درآمد ثابت

بازدهی صندوق های با درآمد ثابت تا حد زیادی به بازدهی اوراق موجود در پرتفوی آن ها بستگی دارد. قیمت اوراق درآمد ثابت از طریق عرضه و تقاضا در بازار بورس تعیین می شود. همینطور، این اوراق بازدهی ثابت و مشخصی تا زمان اعمال سر رسید خود دارند. همچنین، صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت دارای مدیریت فعال و حرفه ای بوده و انعطاف پذیری و تنوع سازی مناسبی دارند. در نتیجه ، مدیران صندوق می توانند در صورت صلاح دید علاوه بر اوراق درآمد ثابت، از دارایی های دیگری مثل سهام، گواهی سپرده کالایی مثل طلا، گواهی سپرده بانکی، و … در جهت کسب بازدهی بالاتر صندوق استفاده کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 208
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران