NPL یکی از مهم ترین شاخص های بانکی است که درصد مطالبات غیرجاری از کل تسهیلات پرداخت شده را نشان می دهد. به عبارت ساده تر ماند? مطالبات معوق هر بانک تقسیم بر کل مانده تسهیلات داده شده که به شکل درصد نشان داده می شود را NPL می نامند. هرچه این رقم پایین تر باشد یعنی مطالبات معوق بانک کمتر است.
عملکرد این بانک در سال گذشته نشان می دهد که شاخص NPL این بانک در ادام? روند نزولی سالیان اخیر خود به 4.41 درصد رسیده است. لازم به ذکر است که استاندار مطالبات معوق در دنیا کمتر از 5 درصد است. این در حالی است که NPL کل نظام بانکی کشور رقمی بیش از 7درصد است. کاهش NPL با رعایت بهداشت اعتباری و وصول مطالبات غیرجاری میسر شده است. رویکردی که در سال 1401 با انتشار فهرست بدهکاران کلان بانک ملی ادامه یافته است.
کاهش این شاخص از این جهت اهمیت دارد که وصول مطالبات معوق از بدهکاران عمده این فرصت را فراهم کرده تا ثروت ملی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
دکتر محمدرضا فرزین مدیر عامل بانک ملی در جلس? بررسی عملکرد بانک ملی در سال 1400 ضمن بیان اینکه ارائ? خدمات به اصناف، بنگاه های کوچک و متوسط و عموم مردم، از اهداف مهم این بانک است افزود: «هیچ ایرانی ای نباید از خدمات و محصولات بانک ملی ایران بی بهره بماند.» رویکردی که منجر به پشتیبانی و مانع زدایی از مسیر تولید داخلی شده و بستری برای اشتغال زایی و توسع? و بهبود فضای کسب و کار فراهم کرده است.
بانک ملی به طور متوسط سالیانه بیش از 100 هزار فقره تسهیلات به حساب صاحبان کسب و کار و تولیدکنندگان پرداخت می کند که بخش قابل توجهی از این تسهیلات به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط اختصاص دارد.
اقدامات بانک ملی ثابت کرد که تحقق عملی شعار سال با همت و برنامه ریزی میسر است.
منبع خبر
