به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور، بر اساس این برنامه تا پایان سال 97 باید 5 استان کرمانشاه، همدان، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به شبکه سراسری ریلی متصل شوند که تاکنون اتصال 4 مرکز کرمانشاه، همدان، ارومیه و رشت انجام شده و اتصال تبریز از مسیری دیگر نیز آن طور که متولیان اعلام کردهاند تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
اهمیت پروژههای ریلی جدید
خط آهن مراغه - ارومیه که هفته گذشته با حضور رئیسجمهوری به بهرهبرداری رسید، استان آذربایجان غربی را به عنوان سومین استان در دولت تدبیر و امید به شبکه ریلی کشور متصل میکند. اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور و افزایش سهم راهآهن در ترانزیت کالا و مسافر از استان آذربایجان غربی از مهمترین اهداف این پروژه ریلی در منطقه است. بهبود ایمنی حمل و نقل کشور از طریق جذب سالانه یک میلیون مسافر و همچنین جذب سالانه یک و نیم میلیون تن بار از دیگر اهداف کلان توسعهای ناشی از احداث راه آهن مزبور است. شهرهای اصلی در مسیر مشتمل بر مهاباد، نقده و ارومیه با بهرهبرداری کامل از خط مزبور، امکان استفاده از خدمات این شیوه حمل و نقل را خواهند داشت.
همچنین آثار القایی ناشی از بهرهبرداری از این خط آهن در بسترسازی برای توسعه پایدار منطقه شمالغرب کشور بویژه استان آذربایجان غربی در بخشهای گردشگری، کشاورزی، صنعت، معدن و... در سالهای آتی به تدریج نمایان خواهد شد.
این مسیر ریلی از ایستگاه مراغه در محور راه آهن تهران - تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور و در نهایت به شهر ارومیه میرسد. ارومیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و هممرز بودن با کشورهای ترکیه و عراق و دسترسی به دو مرز مهم اشنویه و تمرچین، به عنوان شاهراه ارتباط ایران با اروپا مطرح است و به همین دلیل توسعه شبکه ریلی در این استان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور و رونق تجاری منطقه خواهد داشت. با راهاندازی این خط آهن (مهاباد – ارومیه به طول 85 کیلومتر) نه تنها برای بیش از 180 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد میشود بلکه به صورت غیرمستقیم نیز بر ایجاد اشتغال و بهبود شرایط کسب و کار در منطقه شمالغرب کشور اثر داشته و همچنین صرفهجویی قابل ملاحظهای را نیز در مصرف سوخت به دنبال دارد.
طرح احداث راه آهن مراغه – ارومیه به طول 180 کیلومتر مشتمل بر دو پروژه مراغه – مهاباد و مهاباد – ارومیه است که در آن پروژه مراغه - مهاباد در سال 1391 به بهرهبرداری رسیده و پروژه مهاباد – ارومیه در قالب پروژههای اولویتدار اقتصاد مقاومتی در سال 1397 به بهرهبرداری میرسد. سال شروع این طرح 1380بوده و از آن زمان تاکنون مبلغ 5654 میلیارد ریال از منابع مختلف برای اجرای آن هزینه شده است. کل هزینه پیشبینی شده برای این پروژه بیش از 10 هزار میلیارد ریال برآورد میشود. همچنین پیشرفت فیزیکی طرح خط آهن مهاباد - ارومیه در دولت تدبیر و امید با 10 سال پیش از آن برابری میکند، به عبارت دیگر طی پنج سال گذشته روند اجرای طرح خط آهن مهاباد - ارومیه شتاب بیشتری به خود گرفته است. از جمله نکات قابل توجه در اجرای طرح، توجه به نوآوریهای فنی و استفاده بیشتر از قطعات پیشساخته در اجرای گالریها به منظور تثبیت مقاطع و جلوگیری از ریزش در مناطق رانشی و نیز بهبود فرایند مدیریت اجرای پروژه است.
پیشتر دولت با عمل به وعده خود دو استان همدان و کرمانشاه را به شبکه ریلی کشور متصل کرد و اکنون عملیات خط آهن مراغه به ارومیه و قزوین –رشت به پایان رسیده است تا آذربایجان غربی و گیلان به عنوان سومین و چهارمین استان به شبکه ریلی بپیوندند. عملیات احداث خط آهن قزوین - رشت در 8 قطعه پیگیری شد.سرعت قطار در حوزه مسافری 160 و در باری نیز 120 کیلومتر در ساعت پیشبینی شده است.جا به جایی سالانه 10 میلیون تن کالا و سه میلیون و 380 هزار مسافر در این کریدور ریلی پیشبینی شده است. برای احداث پروژه خط آهن قزوین - رشت 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر و 62 دستگاه پل به مورد اجرا گذاشته شده است.