به گزارش بانک و صنعت به نقل از اداره کل روابط عمومی بانک مهر اقتصاد، دکتر غلامحسن تقی نتاج – مدیر عامل بانک – در این مراسم با اشاره به ویژگیهایی بانکداری اسلامی و توجه ویژه به جایگاه آن پس از بحرانهای مالی اخیر در دنیا گفت: روابطعمومی دانشی نوین است که مأموریت برقراری ارتباط و پیوند وثیق میان سازمانها با محیط اجتماعی آنها را برعهده دارد که میتواند نقشی موثر و فعال در معرفی بانکداری اسلامی درسطح جهان به ویژه در کشورهای اسلامی داشته باشد.
وی مهمترین نقش روابطعمومیها را در درجهی نخست، ایجاد یک هویت برجسته و شناسهی متمایز برای سازمان دانست و افزود: روابط عمومی در حوزه بانکداری اسلامی با جایگاه مطلوب و بایدهای خود فاصله بسیاری دارد که این نقیصه تنها از جانب کارکنان این حیطه نیست بلکه عناصر و عوامل متعددی در این خصوص دخیل هستند.
نتاج یادآور شد: بانکداری اسلامی به مثابه نهالی است که در رشد خود به بلوغ و تکامل مورد نظر نرسیده است از اینرو روابط عمومی ها برای ایفای نقش در این زمینه باید کارکرد و فعالیت های خود را به گونه ای تنظیم کنند تا این نهال بارور شده و بانکداری بدون ربا به جایگاه مطلوب خود دست یابد.
وی با اشاره به متغیرهای بانکداری بدون ربا تصریح کرد: یکی از متغییر ها برای استقرار بانکداری اسلامی که موضوع کار روابط عمومی هاست، برقراری تعامل و ارتباط دو سویه است بدین معنی که این واحدها نباید فقط در سطح یک سخنگو که عهده دار امر اطلاع رسانید باقی بمانند بلکه باید با برقرای ارتباط با تمامی مخاطبین، اشخاص فعال در اقتصاد کشور و صاحب نظران و پژوهشگران این عرصه و بازتاب نظرات و راهکارهای آنها به داخل مجموعه به رشد و تکامل بانکداری اسلامی در کشور کمک نمایند.
مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در ادامه به مدل رویکردهای علمی به روابط عمومی اشاره کرد و به تشریح مدل های اطلاع رسانی، متقاعد سازی، انتقادی، میان فردی، بازتابشی، بلاغی و مدل دو سویه متوازن پرداخت و افزود:دیدگاههای اخیر معتقدند روابطعمومی در سازمانهای نوین با رویکردی هوشمندانه ((smart عمل میکند و همواره به نکات مهمی چون ارزش های اجتماعی، و منافع متقابل و راهبردهای بدیع میاندیشد.
نتاج در ادامه به خواسته های مورد انتظار از روابطعمومی ها بمنظور نقشآفرینی در استقرار بانکداری اسلامی پرداخت و متذکر شد:آگاهیبخشی به مسؤولان نظام اقتصادی و بانکی و مردم، اعتمادسازی و باورپذیری در آحاد جامعه نسبت به اجرای بانکداری بدون ربا، نهادینه ساختن فرهنگ بانکداری اسلامی در سطح جامعه، تلاش برای تأثیرگذاری بر سیاستهای عمومی در حوزهی بانکی، راهاندازی مراکز مشاورهی بانکداری اسلامی در سطح جامعه، مشتریان و کارکنان بانکها، برانگیزاندن روحیهی مطالبهگرایانه در بین مشتریان نظام بانکی تا اجرای صحیح و کامل قانون عملیات بانکی بدون ربا از جمله موارد بهرهگیری از ابزار و تاکتیکهای تخصصی برای بازآفرینی مفهوم مثبت بانکداری اسلامی در اذهان عمومی محسوب می شوند.
بر اساس این گزارشکنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی با شرکت طیف وسیعی از رهبران، نخبگان، مدیران و کارشناسان صاحب نام روابط عمومی کشورهای اسلامی که عمدتا صاحب تجارب علمی و عملی وسیعی در حوزه های مختلف صنعت- هنر روابط عمومی هستند و قادرند با ارایه توصیه های موثر و ایده های ارزشمند، راهنمای مناسبی برای توسعه آینده هنرهشتم در اختیار دیگر کارگزاران روابط عمومی قرار دهند برگزار شد.
در این کنگره که با موضوع "روابط عمومی اسلامی" برگزار شد مسایل مختلف جهان اسلام از دیدگاه روابط عمومی و توقعات و انتظارات از کارگزاران مسلمان روابط عمومی در صحنه های مختلف منطقه ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت وپیشکسوتان روابط عمومی کشورهای اسلامی اولین آیین نامه بین المللی اخلاقی کارگزاران مسلمان روابط عمومی را تدوین نمودند.
ایجاد و توسعه روابط میان کارگزاران مسلمان روابط عمومی با هدف افزایش همگرایی و همافزایی توانمندیها، کمک به ایجاد و تقویت الگوی ذهنی مشترک در حوزه روابط عمومی اسلامی، فضاسازی رسانهای برای نشان دادن جایگاه و اهمیت صنعت- هنر روابط عمومی در کشورهای اسلامی، ترغیب سیاستگذاران، رهبران دینی، اندیشمندان و اصحاب رسانه و روابط عمومی به ایفای نقش مؤثرتر در عرصه های بین المللی و تبیین نقش انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی از جمله اهداف برگزاری این کنگره بودند.
|