در سال های اخیر با تغییر سبک زندگی ضریب نفوذ بیمه در زندگی شهری افزایش یافته و در کنار آن افراد نسبت به انواع بیمه نامه آگاهی بیشتری دارند البته ناگفته نماند که افزایش حجم رقابت در صنعت بیمه، عاملی شد تا شرکت های بیمه برای جذب بازار به افزایش سطح خدمات و ارائه بیمه نامه های جدید روی بیاورند که این مهم منجر به طراحی و بازطراحی، بیمه نامه های جدید همچون بیمه نامه دوچرخه شده است.

شرکت بیمه رازی به عنوان اولین شرکت بخش خصوصی در سال 1400 برای اولین بار بیمه نامه شخص ثالث دوچرخه را رونمایی و به صنعت بیمه معرفی کرد، بیمه نامه ای که در نگاه اول شاید بیمه نامه ای تبلیغاتی به نظر بیاید اما بررسی حق بیمه و خدمات آن با توجه به رشد روزافزون استفاده از دوچرخه نشان از آن دارد که این بیمه نامه با توجه به نیاز بازار طراحی و معرفی شده است.

البته بیمه رازی در حالی این بیمه نامه را به بازار معرفی کرده که بیمه نامه دوچرخه نیاز قابل لمس جامعه نبوده و این شرکت با رصد دقیق بازار چنین نیاز نهفته ای را شناسایی و برای آن پاسخ مناسب ارائه کرده است.

علیرضا حاج امینی از همکاران حقوقی شرکت بیمه رازی که برخی روزها از منزل تا محل کار به مسافت 22 کیلومتر را روی دوچرخه رکاب می زند، معتقد است بیمه نامه دوچرخه، بسیار مهم و حیاتی است و اگر اطلاع رسانی مناسب در رابطه با این بیمه نامه صورت گیرد، با استقبال قابل توجهی از سوی دوچرخه سواران همراه خواهد بود.

بررسی این بیمه نامه نشان از آن دارد که، این بیمه نامه هزینه های پزشکی حادثه دیدگان را در کنار غرامت فوت و نقص عضو و خسارت های مالی را تحت پوشش قرار می دهد و از سوی دیگر طی دو سال اخیر صدور این بیمه نامه رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

در مجموع می توان مدعی شد که بیمه رازی با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، نیازهای بالقوه بازار را شناسایی و برای آن ها پاسخ های قابل قبولی ارائه کرده که در این زمینه می توان به انواع بیمه های مهندسی، مسئولیت، باربری و … اشاره کرد و این اقدام در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه، افزایش حق بیمه تولیدی و افزایش حجم کیک بیمه در اقتصاد ایران بوده است.