رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در حال حاضر همه طرف ها در بازار خودرو چه فروشنده و چه خریدار منتظر تعیین تکلیف واردات هستند از این رو حتی نوسانات نرخ دلار هم روی قیمت های خودرو تأثیری نگذاشته است.
وی ادامه داد: البته تقاضای کاذب در بازار آزاد نداریم و این تقاضا در بخش خرید کارخانه ای وجود داریم؛ دیدیم که برای حدود 77 هزار دستگاه خودرو که در دوم قرعه کشی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شد، بیش از 6 میلیون نفر ثبت نام کردند. همه این افراد متقاضی خرید خودرو نیستند بلکه با توجه به فاصله صد در صدی قیمت کارخانه و بازار آزاد، تقاضای کاذب در این بخش افزایش یافته است.
موتمنی با اشاره به وضعیت عرضه خودرو، گفت: متأسفانه طی 3 سال گذشته محدودیت عرضه ناشی از کاهش تولید و ممنوعیت واردات داشته ایم؛ وضعیت عرضه به گونه ای است که حتی پاسخگوی تقاضای کم هم نیست چه برسد به تقاضایی که در بازار خودروی ایران وجود دارد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: در حال حاضر اصلی ترین و مهم ترین مشکل بازار خودروی ایران، محدودیت عرضه است که هم موجب ایجاد فاصله قیمتی صد در صدی بین قیمت کارخانه و بازار شده و هم تقاضا را بی جواب گذاشته است.
در جدول زیر میانگین قیمت خودروهای پر تیراژ مدل 1401 در بازار قابل ملاحظه است.
خودرو |
قیمت بازار (مدل 1401) |
کوییک اتوماتیک |
317 میلیون تومان |
کوییک دنده ای |
213 میلیون تومان |
پراید 111 (مدل 99) |
204 میلیون تومان |
پراید 131 (مدل 99) |
182 میلیون تومان |
تیبا صندوق دار |
200 میلیون تومان |
تیبا هاچ بک EX |
208 میلیون تومان |
ساینا دنده ای |
212 میلیون تومان |
رانا پلاس |
300 میلیون تومان |
206 تیپ 2 |
303 میلیون تومان |
206 تیپ 5 (مدل 99) |
355 میلیون تومان |
سمند LX، EF7 (مدل 1400) |
332 میلیون تومان |
سمند LX ساده |
307 میلیون تومان |
تارا اتوماتیک |
593 میلیون تومان |
پژو پارس LX |
378 میلیون تومان |
دنا معمولی |
407 میلیون تومان |
سورن پلاس |
350 میلیون تومان |