پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 637414 تاریخ : 1402/04/11-10:36:49
,13,
تلاش ایران برای خودکفایی در تولید محصولات سبزی و صیفی

تلاش ایران برای خودکفایی در تولید محصولات سبزی و صیفی

معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: تولید بذر هیبرید خیار و فلفل نهایی شده و در دو هفته آینده از آن رونمایی می شود.

به گزارش بانک و صنعت، مهران شریعت پناه ، اظهار داشت: فرایند علمی تولید بذر هیبرید خیار و فلفل در کشور نهایی شده و طی دو هفته آینده ثبت و اعلام خواهد شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه سالانه 100 میلیون دلار صرف واردات بذر سبزی و صیفی از شرکت های بزرگ دنیا می شود، گفت: نبود بذر هیبریدی محصولات سبزی و صیفی در سال های گذشته مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود که در حال حاضر همه گلخانه های تولید سبزی و صیفی به ویژه گوجه فرنگی و خیار برای واردات بذر وابسته به کشورهای دیگر هستند، اگر این بذرها در داخل تولید نشود، همیشه باید چشم ما به واردات باشد و انتظار فشار از کشورهای سلطه گر هم وجود دارد.
شریعت پناه با بیان اینکه تولید بذرهای هیبرید در دست چند شرکت بزرگ دنیا است، گفت: آنها بذر هیبرید را به ما نمی دهند و ما مجبور هستیم، همه ساله این بذر را وارد کنیم که علاوه بر اینکه هزینه سنگینی باید پرداخت کنیم، این کار وابستگی طولانی مدت هم ایجاد می کند.
معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: با تولید بذر هیبرید دو محصول خیار و فلفل در داخل کشور دانش فنی تولید هیبرید سایر بذور سبزی و صیفی هم فراهم می شود.
وی اضافه کرد: کارگروهی با حضور نهادهای ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت، تشکیل شده تا در زمینه خودکفایی بذور سبزی و صیفی کار کنند.
شریعت پناه افزود: دانش فنی تولید بذر هیبرید در اختیار این نهادها قرار داده شده است و قرار است که سالانه 5 رقم بذر هیبرید معرفی شود، اما ظرفیت تولید 10 تا 15 رقم هم وجود دارد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تأکید کرد: گام بزرگ بخش کشاورزی ایران برای رفع وابستگی به واردات بذر سبزی و صیفی و خودکفایی در این محصولات برداشته شده است و به زودی ایران در این محصولات خودکفا خواهد شد.
به گزارش فارس، به گفته کارشناسان 90 درصد تولید بذور سبزی و صیفی کشور وارداتی است و شرکت های صادرکننده بذر هیبرید را نمی دهند تا همچنان این وابستگی ادامه دار باشد. درواقع بذرهایی که از کشورهای دیگر وارد می شود، یکبار مصرف هستند و در صورتی که دوباره کشت شوند، عملکرد پایین تری خواهند داشت.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 227
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران