پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 670335 تاریخ : 1402/09/06-18:04:58
,17,
تسهیلات و مشوق های قانون سامانه مودیان برای صاحبین مشاغل

تسهیلات و مشوق های قانون سامانه مودیان برای صاحبین مشاغل

یکی از مهم ترین بخش های قانون سامانه مودیان، پیش بینی تسهیلات و مشوق هایی برای مودیان و خریداران است. امروز درباره این موضوع صحبت می کنیم.

به گزارش بانک و صنعت ، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در تاریخ 21 مهرماه 1398 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است دارای اهدافی برای ایجاد شفافیت و عدالت مالیاتی و همچنین تسهیل امور مالیاتی برای مودیان و خریداران میباشد. یکی از مهم ترین بخش های این قانون، پیش بینی تسهیلات و مشوق هایی برای مودیان و خریداران است.صاحبان مشاغل نیز با خرید نرم افزار سامانه مودیان می توانند برای محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان خود کمک بگیرند.

مشوق های قانون سامانه مودیان برای صاحبین مشاغل

پاداش همکاری

از مهم ترین مشوق های قانون سامانه مودیان برای صاحبین مشاغل، پاداش همکاری میباشد. بر اساس این مشوق، صاحبین مشاغلی که در 5 سال اول پس از استقرار قانون جدید سامانه مودیان، فروش خود را از طریق پایانه های فروشگاهی و خرید کالا و خدمات را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مودیان انجام می دهند، مشمول پاداش همکاری می شوند. این پاداش به این صورت محاسبه می شود که:

1- معادل 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که مودی در هر دوره به سازمان امور مالیاتی پرداخت می کند

2- ( یا 1 درصد فروش او (هر کدام کمتر باشد)

3- تا حداکثر 60 میلیون ریال (60?000?000 ریال

تخفیف مالیاتی

صاحبین مشاغلی که در 5 سال اول پس از استقرار قانون جدید سامانه مودیان، نسبت به نصب و راه اندازی پایانه های فروشگاهی اقدام کنند، مشمول تخفیف مالیاتی می شوند. این تخفیف به این صورت محاسبه می شود : معادل 50 درصد مالیات عملکرد سالانه آنها

وام و تسهیلات مالی

علاوه بر این، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز هستند، تسهیلات مالی با شرایط ویژه ای به صاحبین مشاغلی که نسبت به نصب و راه اندازی پایانه های فروشگاهی اقدام کرده اند، ارائه دهند. این تسهیلات شامل موارد زیر می باشد:

1- وام با نرخ سود پایین تر از نرخ مصوب بانک مرکزی

2- وام با بازپرداخت طولانی تر

3- وام با وثیقه کمتر

مشوق های قانون سامانه مودیان برای خریداران

برگشت مالیات بر ارزش افزوده

یکی از مهم ترین مشوق های قانون سامانه مودیان برای خریداران، برگشت مالیات بر ارزش افزوده است. بر اساس این مشوق، خریداران کالا و خدماتی که از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مودیان خریداری می کنند، می توانند مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده را به صورت الکترونیکی از سازمان امور مالیاتی بازپس بگیرند.

تسهیل امور مالیاتی

علاوه بر این، قانون سامانه مودیان، امور مالیاتی برای خریداران را نیز تسهیل کرده است. به عنوان مثال، خریداران دیگر نیازی به نگهداری و ارائه فاکتور خرید به سازمان امور مالیاتی ندارند و می توانند اطلاعات خرید خود را از سامانه مودیان دریافت کنند.

مشوق های قانون سامانه مودیان برای مشمولان قانون ارزش افزوده


تخفیف مالیاتی

مشمولان قانون ارزش افزوده که نسبت به نصب و راه اندازی پایانه های فروشگاهی اقدام کنند، مشمول تخفیف مالیاتی می شوند. این تخفیف به این صورت محاسبه می شود معادل 50 درصد مالیات بر ارزش افزوده عملکرد سالانه آنها

تسهیلات مربوط به اشخاص حقیقی صاحب کسب وکار در قانون جدید سامانه مودیان

اشخاص حقیقی صاحب کسب وکار درتسهیلات سامانه مودیان، نحت عنوان گروه اول در نظر گرفته می شوند. لازمه بهره بردن از این تسهیلات برای صاحبان مشاغل این است که اطلاعات کافی در زمینه سامانه مودیان داشته باشند و بدانند که چه کسانی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند. تسهیلات برای این گروه از مشمولین قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به این صورت تعریف شده است که:

صاحبان مشاغلی که در 5 سال اول پس از استقرار قانون جدید سامانه مودیان، فروش خود را از طریق پایانه های فروشگاهی و خرید کالا و خدمات را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مودیان انجام می دهند، مشمول پاداش همکاری می شوند.

به این صورت که معادل 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که مودی در هر دوره به سازمان امور مالیاتی پرداخت می کند یا 1 درصد فروش او (هر کدام کمتر باشد) تا حداکثر 60 میلیون ریال (60?000?000 ریال) از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی (همچنین دوره های بعد از آن، درصورتی که بیشتر از مالیات آن دوره باشد) کسر خواهد شد.



تسهیلات قانون سامانه مودیان برای مصرف کنندگان نهایی؛ برگشت مالیات بر ارزش افزوده به حساب

مصرف کنندگان نهایی، دومین گروهی هستند که از تسهیلات قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی بهره می برند. طبق تعریف سازمان امور مالیاتی، مصرف کننده نهایی به شخصی حقیقی است که کالا و خدمات مختلف را برای مصرف شخصی و متناسب با نیازهای روزانه خود خریداری میکند و از آن ها برای فروش به اشخاص دیگر استفاده نمی نماید.

طبق تسهیلاتی که سامانه مودیان برای مصرف کنندگان نهایی، در نظر گرفته است افرادی که خریدهای خود را از فروشگاه های مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می دهند، مشمول مشوق و تسهیلات سامانه مودیان می شوند؛ به این صورت که از هر 10 صورت حساب الکترونیکی صادرشده از پایانه های فروشگاهی، یک صورت حساب به صورت قرعه کشی برخط انتخاب خواهد شد؛ سپس 2 برابر مبلغی که خریدار طبق آن صورت حساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است، به حساب بانکی وی برمی گردد.


تبصره 1 قانون تسهیلات سامانه مودیان برای مصرف کنندگان نهایی؛ امکان مشاهده صورتحساب ها و جوایز

سازمان امور مالیاتی ترتیبی را برای مصرف کنندگان نهایی که از فروشندگان مجهز به پایانه های فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می کنند، در نظر بگیرد که در صورت تمایل صورت حساب خریدهای خود و جوایز تعلق گرفته را مشاهده کنند. برای این کار می توان از امکانات نرم افزارهای مالی حرفه ای استفاده کرد.

تبصره 2 قانون تسهیلات سامانه مودیان برای مصرف کنندگان نهایی؛ سقف معافیت از مالیات

پاداش دریافتی در تسهیلات قانون سامانه مودیان برای مصرف کنندگان نهایی، تا سقف معافیت ماده 84 قانون مالیات های مستقیم معاف از مالیات بوده و مازاد بر آن مشمول مالیات است. این موضوع با موارد معاف از مالیات حقوق متفاوت بوده و باید برای آن اظهارنامه مالیات ارسال شود.

تبصره 3 قانون تسهیلات سامانه مودیان برای مصرف کنندگان نهایی؛ امکان بررسی دقیق صورت حساب ها

سازمان امور مالیاتی باید ترتیبی را در نظر بگیرد که مصرف کنندگان نهایی بتوانند اصالت صورت حساب های صادرشده توسط فروشندگان را موردبررسی قرار دهند.

نتیجه گیری

قانون سامانه مودیان، با پیش بینی تسهیلات و مشوق های مختلف برای مودیان و خریداران، در راستای ایجاد شفافیت و عدالت مالیاتی و همچنین تسهیل امور مالیاتی برای آنها، گام های مهمی برداشته است. این تسهیلات و مشوق ها، می تواند نقش موثری در تشویق مودیان و خریداران به استفاده از سامانه مودیان داشته باشد

برچسب ها : سامانه مودیان مالیاتی , مودیان مالیاتی , قانون مودیان مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 240
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران