پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 635618 تاریخ : 1402/02/10-10:37:04
,17,
تاخیر سازمان برنامه در ابلاغ لیست معرفی کالاهای مشمول معافیت گمرکی/ ابلاغ لیست کالاهای واسطه ای و ماشین آلات خطوط تولید برای کاهش حقوق ورودی گمرکی از 4 به یک توسط وزارت صمت

تاخیر سازمان برنامه در ابلاغ لیست معرفی کالاهای مشمول معافیت گمرکی/ ابلاغ لیست کالاهای واسطه ای و ماشین آلات خطوط تولید برای کاهش حقوق ورودی گمرکی از 4 به یک توسط وزارت صمت

رییس کل گمرک ایران ضمن اشاره به تاخیر سازمان برنامه در ابلاغ لیست معرفی کالاهای مشمول معافیت گمرکی از ابلاغ لیست کالاهای واسطه ای و ماشین آلات خطوط تولید برای کاهش حقوق ورودی گمرکی از 4 به یک توسط وزارت صمت خبر داد.

به گزارش بانک و صنعت، رییس کل گمرک ایران ضمن اشاره به تاخیر سازمان برنامه در ابلاغ لیست معرفی کالاهای مشمول معافیت گمرکی از ابلاغ لیست کالاهای واسطه ای و ماشین آلات خطوط تولید برای کاهش حقوق ورودی گمرکی از 4 به یک توسط وزارت صمت خبر داد.

*** تاخیر در معرفی کالاهای مشمول معافیت گمرکی
محمد رضوانی فر در جمع خبرنگاران با اشاره به تاخیر دستگاه های مرتبط و متولی در ارایه لیست کالاهای اساسی و واسطه برای کاهش نرخ حقوقی ورودی گمرکی اظهار داشت:
در احکام متعدد بودجه 1402 سیاست هایی پیش بینی شده درباره کاهش تعرفه ها یا اخذ یکسری تعرفه های صادراتی که لازمه اجرایی و عملیاتی شدن این احکام این است که برخی از دستگاه های مرتبط تکالیف خود را انجام دهند.
قانون گذار مقرر کرده که حقوق ورودی کالاهای اساسی و مواد اولیه دارو و دارو از چهار به یک کاهش پیدا کند که سیاست درستی هم است و به کنترل تورم، تسهیل مبادلات و افزایش تولید کمک می کند.
در این قانون پیش بینی شده که لیست این اقلام توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه و در هیات دولت تصویب شود و به گمرک ابلاغ شود.
برای اینکه ما بتوانیم زودتر وظایف گمرکی خود را به اجرا برسانیم و این تسهیلات را ارایه دهیم، طبق قانون سریعا این لیست به گمرک ارایه شود.
پیش از عید و بلافاصله بودجه در کمیسیون تلفیق تصویب شد، مکاتبات را شروع کردیم که سازمان برنامه هر چه سریعتر لیست را به گمرک ابلاغ کند.
پنجم فروردین ماه هم مکاتبات ادامه پیدا کرد و حتی با توجه به ضرورت، وزیر اقتصاد با رییس جمهور مکاتباتی را انجام داد و رییس جمهور هم دستور داد که این موضوع سریعا پیگیری شود.
اما امروز که نهم اردیبهشت ماه است آن لیست هنوز به گمرک نرسیده است.
*** حقوق ورودی ماشین آلات
وی با بیان اینکه وقتی لیست مورد نظر با تاخیر به گمرک می رسد و در موعد مقرر ابلاغ نمی شود و هنوز هم نهایی نشده، گمرک در ارائه خدمات به طور حتم دچار اشکال می شود، اظهار داشت:
در مورد دیگر در رابطه با کالاهای واسطه ای و ماشین آلات و ماشین خطوط تولید قرار بر این بود که حقوق ورودی گمرکی از 4 به یک کاهش پیدا کند و ملزم به اجرای این قانون هستیم اما باید لیست کالاهای مشمول توسط وزارت صمت به صورت رسمی به گمرک ابلاغ شود.
در این مورد همکاران در وزارت صمت با گمرک همکاری داشتند و لیست در اختیار گمرک قرار گرفت و بلافاصله لیست را بارگذاری کردیم و براساس آن عمل می کنیم.
براساس قانون مکلف شدیم یک عوارض نیم درصدی از محصولات غذایی و کشاورزی عوارض آب مجازی دریافت کنیم اما برای اجرای آن، لیست باید به طور رسمی از وزارت کشاورزی به گمرک داده شود.
در خواست ما این است که هر چه سریعتر این لیست ارایه شود و اگر این لیست داده احتمالا ممکن از کسی عوارضی بگیریم که مشمول نمی شده و بالعکس، و در این صورت هر دو طرف گلایه مند خواهند شد.
یا در مورد کالاهای صادراتی کالاهای خام و نیم خام نیم درصد عوارض صادراتی دریافت کنیم تا درآمد حاصل آن در توسعه شرکت های دانش بنیان استفاده شود اما این لیست باید به گمرک داده شود که بتواند اعمال قانون کند.
برای اینکه سرعت ارایه خدمات گمرکی را افزایش دهیم آنچه که مصوبه بودجه و قانون بر عهده دستگاه های مربوطه گذاشته و تکلیف کرده به اجرا برساند.
درست این بود که در همان پنجم فروردین ماه لیست به گمرک ابلاغ شود اما ارایه لیست با تاخیر مواجه شده این در حالی است که فرایند مبادلات تجاری یک امر دائمی و زنده و مستمر است و نمی توانستیم این روند را از پنجم فروردین ماه تعطیل و متوقف کنیم.
وقتی این لیست با تاخیر ارایه می شود قانون به گمرک می گوید که از این افراد مشمول باید نیم درصد گرفته می شد و گمرک هم ناچار به مطالبه حقوقی است.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 287
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران