به گزارش بانک و صنعت ، ایران جزو ده کشور اول جهان از لحاظ جاذبههای گردشگری و جزو پنج کشور اول جهان از نظر تنوع گردشگری است. ایران به واسطه اتفاقات 40 سال اخیر، از فهرست گردشگری عمده جهانیان خط خورده است و لذا برای گردشگران حرفهای که همه دنیا را گشتهاند، یک مقصد بکر به شمار میرود.
گردشگران معمولا برای انتخاب مقصد گردشگری نیاز به اطلاعاتی در خصوص مقصد دارند که آنها این اطلاعات را از رسانه های گروهی مثل تلویزیون ،ماهواره و اینترنت میگیرند که این موضوع اهمیت رسانهای مثل اینترنت را بیشتر میکند.
ورود اینترنت به صنعت گردشگری باعث به وجود آمدن تغییرات زیادی در این صنعت شده که مهمترین آن رزرو بلیت کلیه وسایل حمل و نقل و هتلها ،آشنا شدن با جاذبههای توریستی از طریق تورهای مجازی، خواندن سفرنامه و گزارشها که اغلب همراه با عکس و فیلم هستند.
در طی سه چهار سال اخیر با رشد و توسعه شبکه اینترنت، شیوه و مفهوم مسافرت نیز دچار تحول شد و با گسترش خدمات سفر و گردشگری در فضای اینترنت، استفاده از این گونه سرویسها به صورت آنلاین رشد قابل توجهی داشته به طوری که در طی دو سال اخیر، درصد بسیار بالایی از مسافران، اطلاعات و خدمات سفر خود را از طریق سایتهای مختلف اطلاعات و اخبار گردشگری تامین کردهاند.
اینترنت در گردشگری نقش بسیار اساسی داشته، به طوری که نمیتوان نقش محوری آن را در نحوه سفر کردن و حتی انتخاب مقصد نادیده گرفت. در طی سه یا چهار سال اخیر با رشد و توسعه شبکه اینترنت، شیوه و مفهوم مسافرت با تحول روبرو شد و با گسترش خدمات سفر و گردشگری در فضای اینترنت، استفاده از این گونه سرویسها به صورت آنلاین رشد قابل توجهی پیدا کرد به طوری که در طی دو سال گذشته درصد بسیار بالایی از مسافران، اطلاعات و خدمات سفر خود را از طریق سایت های مختلف اطلاعات و اخبار گردشگری تامین میکنند.
اینترنت نقش مثبتی در آگاهی مردم در حوزه گردشگری داشته است که بستر مهمی برای صنعت توریست و گردشگری میباشد.

صنعت گردشگری با استفاده از اینترنت میتواند اطلاعات مهمی را در اختیار گردشگران و جهانگردان قرار دهد.
اینترنت و گردشگری، دو راهی هستند که با کمترین هزینهها میتوان بیشترین درآمدها را به دست آورد.
اینترنت در گردشگری نقش بسیار اساسی دارد، به نحوی که نمیتوان نقش تاثیرگذار آن را در روند سفر کردن و حتی انتخاب مقصد سفر را در نظر نگرفت.
تعداد خدمات آنلاین مسافرتی بسیار زیاد شده ؛ بسیاری از وبسایتها در ارائه تورهای خارجی و داخلی و بسیاری دیگر در ارائه خدماتی چون رزرو هتل و یا بلیط هواپیما فعالیت میکنند.
اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه اینکه زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم میسازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران جدید را در پی خواهد داشت.
تبلیغات اینترنتی ،وب سایتهای اینترنتی، برنامههای تبلیغاتی صدا و سیما، برنامههای نرم افزاری کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.